خبرگزاری کار ایران

عراقچی در جمع خبرنگاران:

ایران به خاطر تهدید و تحریم وارد مذاکره نشد

عضو رشد تیم مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران نه به خاطر تهدیدهای نظامی و نه به خاطر تحریم‌های اقتصادی وارد مذاکره نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید عباس عراقچی در حاشیه مراسم بررسی مذاکرات لوزان از دیدگاه علوم سیاسی که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، در جمع خبرنگاران و درباره این نشست گفت: فکر می‌کنم منتقدان با دلسوزی و دغدغه جدی نسبت به مذاکرات و منافع ملی به مذاکرات توجه دارند. 

وی با بیان اینکه تصور می‌کنم مجموعه دیدگاه‌هایی که در این جلسه مطرح شد٬ خدشه‌ای نسبت به دستاوردهای کلان وارد نیست٬ اظهار داشت: بیشتر این دیدگاه‌ها شبیه به توصیه‌ها و نصیحت‌هایی است که راجع به نحوه نگارش پیش‌نویس نهایی توافق است و من واقعاً نسبت به دلسوزی‌ها و دغدغه‌های این افراد ممنونم و خوشحال هستم که دستاوردهای ما در مذاکرات مورد توجه است. 

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که شما بیان کردید٬ آینده غنی‌سازی ایران به ماشین‌های IR1 نیست٬ پس آینده غنی‌سازی ایران به چیست؟ تصریح کرد: آینده غنی‌سازی صنعتی ایران ماشین‌های پیشرفته‌ای هستند که کشورمان در دست تحقیق و توسعه دارد که باید این مسیر تحقیق و توسعه خود را حفظ کند که ما به ماشین‌های پیشرفته‌تری که با سوی بالا هستند برسیم تا غنی‌سازی صنعتی کشور را در آینده رقم بزنند. 

عراقچی درباره مصوبه کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا نیز ابراز داشت: ما با دولت آمریکا مذاکره می‌کنیم و با دولت آمریکا نیز در یک حالت چند جانبه و در قالب ۱+۵ مذاکره می‌کنیم و اینطور نیست که مصوبات کنگره بتواند این روند را دچار خلل کند. 

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: البته این ناشی از حسن نیت در مذاکرات نیست٬ چرا که ما دولت آمریکا را مسئول تعهداتی می‌دانیم که در توافق نهایی قبول خواهد کرد و باید به اجرا بگذارد. دولت آمریکا باید مشکلاتش را با کنگره حل کند و ما تصمیمات گرفته شده در آنجا را رصد می‌کنیم. 

وی با یادآوری اینکه توافق جامع نهایی یک توافق چندجانبه بین‌المللی است که به شورای امنیت می‌رود و به شکل قطع‌نامه تصویب می‌شود٬ یادآور شد: این توافق از نظر بین‌المللی الزام‌آور خواهد شد و از نظر ما قوانین داخل آمریکا نمی‌تواند برقوانین بین‌المللی حاکم باشد. 

معاون وزیر امور خارجه کشورمان درباره دلایل مذاکره با آمریکا و ۱+۵ نیز خاطرنشان کرد: ما بار‌ها گفته‌ایم و در صحنه بین‌الملل نیز به اثبات رسانده‌ایم که تهدیدهای نظامی و تحریم‌های اقتصادی قادر نیست ملت ایران را مجبور کنند برخلاف خواسته‌ها و غرور خود تصمیم بگیرند. 

عراقچی با تاکید مجدد بر اینکه ما به دلیل تحریم‌ها و تهدید‌ها وارد مذاکره نشده‌ایم٬ بیان کرد: ما وارد مذاکره شدیم چون در صنعت هسته‌ای صلح‌آمیز به داشته‌هایم در صحنه عمل رسیدیم و احساس می‌کنیم زمان، زمانی است که این داشته‌ها را در دنیا تثبیت کنیم تا مورد احترام و شناسایی بین‌المللی قرار گیرد. 

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده تیم هسته‌ای ادامه داد: آمادگی داریم در برابر آن تثبیت و شناسایی اعتمادسازی بین‌المللی کنیم تا احیاناً اگر ابهامات و سوالاتی نسبت به برنامه ما وجود دارد٬ در یک روال مذاکرات معقول حل و فصل شده و برنامه هسته‌ای ایران در یک چارچوب بین‌المللی نیز کار خود را ادامه دهد. 

وی درباره دور آتی مذاکرات هسته‌ای نیز عنوان کرد: این هفته مذاکرات در وین و در سطح معاونان خواهد بود. در کنار آن هم مذاکرات کار‌شناسی هم در حوزه تحریم‌ها و هم در حوزه مسائل هسته‌ای ادامه می‌یابد. 

معاون وزیر خارجه مدت زمان این مذاکرات را سه روز برشمرد.

کد خبر : ۲۷۱۶۶۵