خبرگزاری کار ایران

تخت‌روانچی در نشست بررسی مذاکرات هسته‌ای:

حواسمان به زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل هست

عضو ارشد تیم مذاکره ‌کننده هسته‌ای تاکید کرد: که امکان دستیابی به توافق در صورت عدم زیاده‌خواهی طرف موافق وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید تخت‌روانچی در نشست بررسی مذاکرات لوزان از دیدگاه علوم سیاسی که در دانشگاه علامه ‌طباطبایی برگزار شد٬ در ابتدای سخنان خود با یاد و خاطره شهدای هسته‌ای و تشکر از زحمات تیم‌های قبلی مذاکراتی و همچنین ایستادگی ملت ایران گفت: هدف از مذاکرات این بود که ثابت کنیم برنامه ما صلح‌آمیز است و تحریم‌ها برداشته شود که این به نظر ما عملی است چون به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و فتوای مقام معظم رهبری نیز آن را حرام اعلام کرده و سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ما جایی ندارد و بنابراین مشکلی برای تضمین نیست که البته این تضمین باید در راستای چارچوب حاکمیت ملی و قوانین داخلی باشد. 

وی فرایند مذاکرات را یک فرآیند بده و بستان توصیف کرد و اظهار داشت: اگر سندی در میان است که فقط مبتنی بر خواسته ما باشد٬ آن عملی نیست؛ ولی هنر این است که در چارچوب خطوط قرمز، منافع‌مان حفظ شده، دستاورد‌هایمان باقی بماند و خون شهدا پایمال نشود و این از نظر ما بازی برد است. حال اگر عده‌ای می‌خواهند بگویند ما جلوی تولید سلاح هسته‌ای ایران را گرفته‌ایم٬ بگذار بگویند؛ چرا که ما از اول نیز دنبال بمب هسته‌ای نبوده‌ایم. 

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه مذاکرات چند ماه گذشته بسیار سخت است اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست، تصریح کرد: ما در لوزان به راهکار‌ها و راه‌حل‌های دستیابی به توافق جامع رسیدیم ولی آنها قطعی نیستند چرا که ممکن است طرف مقابل دبه کرده و زیاده‌خواهی کند٬ که ما حواسمان به این‌ها هست. 

تخت روانچی در پاسخ به یکی از انتقادات منتقدان که در این نشست مطرح شده بود مبنی بر اینکه هدف مذاکرات دستیابی به توافق تحت هر شرایطی است، خاطرنشان کرد: هدف ما رسیدن به توافق در هر شرایطی نیست. ما ذلت را نخواهیم پذیرفت تا به توافق برسیم. 

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ادامه داد: اگر طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند ما می‌توانیم به توافق دست یابیم. 

وی در پاسخ به یکی از انتقادات دیگر مبنی بر اینکه بیانیه لوزان زمینه‌ساز حمله نظامی است، ابراز داشت: این حرف بسیار توهین است و به دور از انصاف. شما نباید فکت شیت آمریکا را ملاک قرار دهید. ما آنچه در لوزان به دست آورده‌ایم٬ فقط یکسری از راه‌‌های حل‌ بود که خلاف امنیت کشور و تمامیت ارضی نیست. 

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به انتقادی دیگر مبنی بر اینکه اگر مذاکرات به نتیجه برسد٬ فقط بخشی از تحریم‌ها باقی می‌ماند و تحریم‌های مربوط حقوق بشر، تروریسم و... یادآور شد: ما فقط در مسئله هسته‌ای مذاکره می‌کنیم. تمامی تحریم‌ها مرتبط با مسئله هسته‌ای چه در شورای امنیت، چه در آمریکا و چه در اروپا لغو خواهند شد و چون مذاکرات هسته‌ای است، طبیعی است که تحریم‌ها در موضوعات دیگر باقی بماند. 

تخت‌روانچی اینکه آیا با قطع‌نامه جدید شورای امنیت ایران از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج خواهد شد یا نه٬ بیان کرد: برای آنکه قطع‌نامه‌های گذشته لغو شود٬ نیاز به قطع‌نامه فصل هفتم داریم که براساس ماده ۴۱ منشور خواهد بود تا توافق نهایی لازم‌الاجرا شده و طرف مقابل شانه خالی نکند. 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز اضافه کرد: درباره مسئله تحقیق و توسعه اینکه که گفته می‌شود پس از طی شدن دوره محدودیت ۱۰ ساله باید باز مذاکره‌ کنیم، این مسئله صحت ندارد و پس از انتشار متن نهایی توافق خواهید دید که ما پس از سال دهم مذاکره‌ای نخواهیم داشت.

کد خبر : ۲۷۱۶۶۸