خبرگزاری کار ایران

خزایی:

آمریکایی‌ها تلاش دارند فکت شیتشان را به سند حقوقی تبدیل کنند

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران درخصوص مذاکرات هسته‌ای و اظهار نظرهای متفاوتی که در ارتباط با بیانیه لوزان مطرح می‌شود، به طرح نظراتش پرداخت.

به گزارش ایلنا سعید خزایی که در برنامه بدون خط خوردگی رادیو گفت‌و‌گو حضور یافته بود٬  با اشاره به اظهارات اخیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مورد لغو تدریجی تحریم‌ها و همچنین تعهدات ایران اظهار کرد: این گونه اظهار نظر‌ها که از سوی مقامات ۱+۵ مطرح می‌شود بی‌شک کاربرد داخلی دارد و برای اقناع کسانی بیان می‌شود که با مذاکرات مخالف هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اینگونه سخنان به نوعی تلاش تبلیغاتی و چانه زنی برای تبدیل فکت شیت آمریکایی به یک سند حقوقی است٬ افزود: در مسائل حقوقی و روابط بین الملل آنچه که به عنوان بیانیه از آن یاد می‌شود الزام حقوقی ندارد و اگر اثر داشت تعریف دیگری از آن بیان می‌شد. 

وی با بیان اینکه بیانیه مطبوعاتی که در پایان مذاکرات لوزان صادر شد٬ هیچ گونه بار حقوقی برای ایران ندارد، گفت: ‌اگر الزامی داشت٬ دیگر مقامات ایران و ۱+۵ تلاش نمی‌کردند که در اواخر ژوئن به توافق نهایی دست پیدا کنند. 

 این استاد دانشگاه تاکید کرد: همانطور که آقای عراقچی نیز مطرح کردند در مذاکرات لوزان مقامات ایران و ۵+۱ به یک مجموعه راهکارهایی دست یافتند و آنچه که اکنون از سوی دو طرف مطرح می‌شود به نوعی چانه‌زنی است که ببینند طرف مقابل در جریان تبیین سند نهایی چقدر از خود انعطاف نشان می‌دهد.

کد خبر : ۲۷۱۹۴۹