خبرگزاری کار ایران

سفیرایران در سازمان ملل:

قدرت طلبی کور باعث جنگ در جامعه انسانی شده است

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک روز سه شنبه در اجلاس ویژه « رواداری و آشتی جویی » در مجمع عمومی این سازمان سخنرانی کرد.

به گزارش ایلنا غلامعلی خوشرو در این سخنرانی با اشاره به گذشت هفتاد سال از تاسیس سازمان ملل گفت: جامعه جهانی هنوز نتوانسته است اصول اقدام متقابل و روا داری و صلح را در جهان مستقر سازد.

وی افزود: در دهه های اخیر جریان بیداری اسلامی به عنوان یک عامل مهم سیاسی نقش اساسی در رابطه بین اسلام و غرب ایفا کرده است.

سفیر کشورمان افزود: برای یک گفتگوی سازنده بین اسلام و غرب شایسته نیست که انتظار داشت تا مسلمانان اسلام را کنار بگذارند تا یک طرف مناسبی برای گفتگو بشوند. چنین رویکردی مخرب بوده و باعث شکاف عمیقتر بین فرهنگها و رواج بیشتر بیاعتمادی در جوامع اسلامی می شود. بنابراین راه تعامل با جوامع اسلامی رعایت اصول کرامت و مردم سالاری است.

خوشرو همچنین اظهار داشت: متاسفانه در جهان امروز ما شاهد رشد گروههای تکفیری و متحجری هستیم که خود را حقیقت تام میخوانند و با تاریک اندیشی و سطحی نگری به اسم دین سخن می گویند. آنها پیروان هر گروه و شریعتی را، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، که شبیه آنها نباشد تکفیر می کنند. این گروههای تروریستی تکفیری در حالی که وعده بهشت می دهند، حیات انسانی را به جهنمی سوزان تبدیل می کنند.

خوشرو گفت: امام اول شیعیان به صراحت اعلام می دارد که مردم دو دسته اند: یا برادر در دین و یا انسان در خلقت. بر این اساس هرگونه تفسیری از دین نباید در تعارض با شفقت و رحمت و خردمندی باشد. پیامبران الهی و فلاسفه اخلاقی در سراسر تاریخ در پی ریشه کن کردن خودپرستی، تجاوز و ستمگری بوده اند. علیرغم همه این تلاش ها، قدرت طلبی کور و منفعت گرایی کوته نظرانه باعث جنگ و تخریب در جامعه انسانی شده است.

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در ادامه گفت: جامعه جهانی باید از دو گانه اسلام ستیزی و تحجرگرایی عبور کند و به اصول مردم سالاری اسلامی احترام بگذارد. سیاست های مبتنی بر مهار و سرکوب بیداری اسلامی و سیاست های مبتنی بر بکار گیری گروههای افراطی و تروریستی برای اهداف سیاسی، هر دو محکوم به شکست بوده و باعث شعله ور تر شدن خشونت و کشتار می گردند. با توجه به این شرایط حاد بود که مجمع عمومی سازمان ملل در سال گذشته در پاسخ به پیشنهاد جناب آقای دکتر روحانی، ریاست جمهوری ایران قطعنامه جهان علیه افراطی گری و خشونت را تصویب کرد. بر اساس این قطعنامه حرکت بسوی جهانی عاری از خشونت از مسیر گفتگو، عدالت، آزادی، توسعه و اخلاق می گذرد.

خوشرو در پایان سخنان خود گفت: جامعه جهانی برای مقابله با افراطی گری و خشونت باید هرگونه تحریم اقتصادی و تهدید نظامی را محکوم کند تا از وقوع بحران های فاجعه بار انسانی جلوگیری شود.

کد خبر : ۲۷۲۰۵۷