خبرگزاری کار ایران

رییس مجلس در نطق پیش از دستور:

رفتار عربستان سنخیتی با هویت یک کشور اسلامی ندارد

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: رفتار نسنجیده عربستان هیچ سنخیتی با هویت یک کشور اسلامی ندارد

 به گزارش ایلنا، علی لاریجانی با اشاره به پایان جنگ در یمن گفت: دولت سعودی اعلام کرده است که به منظور عملیات سیاسی مرحله بازگرداندن و احیای امید به یمن آغاز می‌شود. به نظر می‌رسد یک مرحله را جا انداخته‌اند، مرحله بازسازی روحی و روانی دولت سعودی در این شکست مفتضحانه است.

 لاریجانی در نشست علنی امروز چهارشنبه (دوم اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود اظهار داشت: در گفت‌وگوی موسی بن المریم با خداوند، حضرت موسی می‌پرسد خدایا سزای کسی که از روی قصد مومنی را بکشد چیست. خداوند می‌فرماید روز قیامت نگاهش نمی‌کنم و از گناهش نمی‌گذرم این امر برای کسانی که امروز با جنگ افروزی جان بیگناهان را ستانده‌اند و در جنگ یمن هزار نفر از مسلمانان را به خاک و خون کشیده‌اند باید تابلوی گویایی از آینده آنان باشد.

وی با اشاره به اعلام پایان جنگ در یمن از سوی دولت سعودی افزود: شب گذشته دولت سعودی بعد از 27 روز بمباران کشور مسلمان یمن اعلام کرد مرحله عملیات طوفان قاطع به پایان رسید و ما به اهداف خود رسیدیم.

لاریجانی با طرح این سوال که در 27 روز چه چیزی رخ داده است، توضیح داد: در این 27 روز بیش از هزاران نفر از مردم یمن زن و مرد و کودک به شهادت رسیدند و هزاران نفر مجروح شدند. مقداری از زیرساخت‌های این کشور تخریب شد و نیروهای انقلابی انصار الله و ارتش یمن بر تعداد زیادی از استان‌ها مسلط گشتند. حالا باید از دولت سعودی سوال کرد کدامیک از سه موضوع اهداف عملیات به اصطلاح طوفان قاطعیت بوده است. با این همه سر و صدا به چه رسیده اید که در بیانیه خود اعلام می کنید که به اهداف خود رسیدیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آیا مقصود شما از این عملیات کشتن مردم یمن بود یا تخریب زیرساخت‌های این کشور یا اینکه می‌خواستید مردم انقلابی در استان‌های این کشور مسلط شوند.

لاریجانی با بیان اینکه این رفتار نسنجیده هیچ سنخیتی با هویت یک کشور اسلامی ندارد، گفت: ادعا کردند چون موشک اسکات در اختیار ملت یمن بود و این امر مضر امنیت سعودی بودند جنگ را آغاز کردند. این استدلال وقیحانه‌تر از دعاوی دیگر این کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با این استدلال کشورهای دیگر نیز می‌توانند به شما حمله کنند چون شما با کمک آمریکا و فرانسه امکانات زیر نظامی زیادی انبار کرده‌اید و می‌تواند این امر برای امنیت آنان مضر باشد.

وی تاکید کرد: آیا این منطقی درست برای کشور اسلامی است؟ یا اینکه امکانات ملل مسلمان را پشتوانه همه امت اسلامی بدانیم. این ضعف دیدگاه استراتژیک یک کشور اسلامی را نشان می‌دهد.

لاریجانی در ادامه نطق پیش از دستور خود تاکید کرد: تاسف آورتر این است که دولت سعودی اعلام کرده است که مرحله بازگرداندن و احیای امید به یمن آغاز می‌شود، به نظر می‌رسد یک مرحله را جا انداخته‌اند، مرحله بازسازی روحی و روانی دولت سعودی در این شکست مفتضحانه است.

وی ادامه داد: دولت سعودی با چه رویی سخن از احیای امید به یمنی‌ها می‌زند مردم یمن با این خسارت های جانی و مالی ذره‌ای امید به شما ندارند و قلوب یمنی‌ها با این جنگ افروزی ناشیانه مملو از نفرت از شما است، همین توهمات بحران متنوع را در منطقه رقم زده است.

لاریجانی با بیان اینکه سعودی‌ها اسم چنین اقدام بی‌اصل و مبنایی را عملیات سیاسی گذارده‌اند، گفت: شاید تصور می‌کنند با این اقدامات نظامی هیمنه‌ای برای خود ساخته‌اند تا در چانه‌زنی سیاسی دست بالا داشته باشند. این جنگ افروزی 28 روزه و اعلام ختم آن یک پیام دارد. شکست عملیات کودکانه نظامی در یمن بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: پیروز این میدان ملت یمن هستند که با پایداری و استقامت متجاوزان را پشیمان کردند. جمهوری اسلامی از ابتدای این جنگ افروزی آن را در راستای خاص رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد و بارها اعلام نمود دخالت بیگانگان در امور یمن خاصیتی جز فرسایش قدرت مسلمانان را ندارد.

وی افزود: حالا باید عقلای سعودی از رفتار خود ارزیابی دقیقی داشته باشند که اینگونه روش‌ها نه تنها فایده‌ای برای امنیت آنها ندارد که حیثیت اسلامی آنان به کلی بر باد می‌رود و اگر آمریکا و برخی کشورها آنها را تحریک به جنگ می کنند شاید به این دلیل است که به دولت سعودی بفهمانند شما قدرت لازم برای حل و فصل بحران‌های منطقه را ندارید تا از این طریق بیشتر نیازمند خود نمایند.

لاریجانی تاکید کرد: تاسف آورتر وضع و حال رئیس جمهور نگون بختی است که کشور دیگر را تحریک به عملیات نظامی در کشور خود کرد و این جفای به ملت یمن هیچ مشروعیتی برای او باقی نگذاشته است و حالا دولت سعودی دم از مذاکرات یمنی می‌زند. آیا قبل از این عملیات خسارت بار مگر راه برای گفت‌وگوی یمنی بسته بود.

وی عنوان کرد: نتیجه اتمام جنگ افروزی بازگشت بر سر جای اول است اما این بار انقلابیون و انصارالله هستند که در پناه مجاهدت و ایستادگی دست بالا دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی توفیق ملت یمن در مبارزه با متجاوزان را تبریک گفت و ادامه داد: امیدوارم در مذاکرات مصالح ملت بر مبنای استقلال رقم زده شود و از وزارت امور خارجه کشور و هلال احمر می‌خواهم هر چه سریعتر برای مداوای مصدومین و کمک انسان دوستانه به مردم یمن اقدام نمایند.

کد خبر : ۲۷۲۰۸۳