خبرگزاری کار ایران

مطهری در موافقت با یک طرح؛

استانی شدن انتخابات از خرید و فروش آرا جلوگیری می‌کند

نماینده مردم تهران تاکید کرد: استانی شدن انتخابات تا حد زیادی از خرید و فروش آرا جلوگیری خواهد کرد؛ چراکه خرید و فروش رای در سطح یک استان کار بسیار مشکلی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی مطهری در موافقت با تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات گفت: برای اینکه به ضرورت این طرح پی ببریم، باید این توضیح را داد که در حال حاضر نمایندگان مجلس مجبورند به مشکلات شخصی موکلان خود بپردازند که وظیفه اصلی آنها نیست و بعضا حتی نمایندگان ناچار به شرکت در مجالس ترحیم موکلان خود هستند.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات ادامه داد: در نتیجه نمایندگان وقت کمتری برای انجام وظایف اصلی خود دارند که از جمله می‌توان به نظارت بر اجرای قانون اشاره داشت که در اصول 73 قانون اساسی بیان شده است و این نکته در مورد نمایندگان شهرستان‌ها بیشتر مصداق پیدا می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اعلام اینکه فشاری که بر نمایندگان شهرستان‌ها وارد است بسیار زیاد است، ادامه داد: نمایندگان برای انجام امور حوزه انتخابیه خود وظایف سنگینی را تحمل می‌کنند و در نتیجه گاهی برای طرح‌های ملی در صحن علنی مجلس مطالعه کافی و تمرکز لازم را ندارند.

وی ادامه داد: امروز بخشی از بار شوراهای شهر و روستا و ادارات شهرستان‌ها و مدیران کل استان‌ها به دوش نمایندگان افتاده و یک نماینده گاهی مجبور به دخالت در امور اجرایی است. بنابراین با استانی شدن انتخابات باید این وضعیت اصلاح شود.

مطهری یادآور شد: از جمله نقاط مثبت استانی شدن انتخابات این است که نمایندگان فراغت بیشتری برای طرح‌ها و لوایح و همچنین وظایف نظارتی خود پیدا می‌کنند و همچنین اینکه موضوع کار مجلس بیشتر موضوعات کلان کشور و تصمیم‌گیری در این باره خواهد بود و سطح کار مجلس بالاتر خواهد رفت.

این نماینده مردم در مجلس نهم در تشریح سایر آثار مثبت طرح مذکور افزود: استانی شدن انتخابات تا حد زیادی از خرید و فروش آرا جلوگیری خواهد کرد؛ چراکه خرید و فروش رای در سطح یک استان کار بسیار مشکلی است و در حال حاضر شاهد هستیم که گاهی یک کاندیدا وعده‌های محلی به موکلان خود می‌دهد و در مقابل، هنگامی که انتخاب می‌شوند، این مساله بر انجام وظیفه نمایندگی او خلل ایجاد می‌کند.

مطهری همچنین تصریح کرد: با استانی شدن انتخابات طایفه‌گرایی که باعث می‌شود یک نماینده مجلس در چندین دوره انتخاب شود، کاهش می‌یابد و تصویب این طرح زمینه‌ای برای ایجاد احزاب قوی را فراهم خواهد کرد و احزاب قوی در شرایط کنونی مورد نیاز کشور ماست؛ چراکه این احزاب می‌توانند اتاق فکر برای انتخابات باشند و همچنین مسئولیت کاندیدای خود را قبول کنند.

مطهری ایجاد وحدت بیشتر میان نمایندگان هر استان را از جمله اثرگذاری‌های مطلوب این طرح خواند و افزود:این مساله توجه به طرح‌های کلانی استانی را در پی خواهد داشت و با این طرح مجامع استانی قوی‌تر می‌شوند و استاندار با همه شهرها و روستاهای استان کار خواهد کرد؛ نه فقط مرکز استان.

وی در پاسخ به مخالفان طرح استانی شدن انتخابات گفت: اینکه مخالفان می‌گویند این طرح مخالف قانون اساسی است صحیح نیستف چون اصل 62 قانون اساسی می‌گوید که شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان و کیفیت انتخابات را قانون معین خواهد کرد و نمایندگان با تصویب این طرح می‌خواهند کیفیت انتخابات را افزایش دهند.

وی در پایان افزود: البته باید این نکته را قبول کرد که در طرح فعلی کاستی‌هایی وجود دارد و من پیشنهاد می‌کنم که این طرح پس از تصویب کلیات برای اصلاح برخی موارد به کمیسیون ارجاع و در کمیسیون کار بیشتری بر روی آن انجام شود.

وی همچنین در پاسخ به برخی شائبه‌های مطرح شده در مورد طرح استانی شدن انتخابات افزود: اینکه برخی می‌گویند نمایندگان این طرح را برای نفع خود مطرح کردند سخن گزافی است و بنابراین از نمایندگان تقاضا دارم رای مثبت به کلیات دهند.

 

کد خبر : ۲۷۲۱۱۰