خبرگزاری کار ایران

بت کلیا در نطق میان دستور:

خواستار رسیدگی به وضعیت دردناک آشوریان سوریه و عراق هستم

نماینده آشوریان در مجلس گفت: جوامع بشری، نهادهای مدعی حقوق بشر، اگر روزگاری گوشه چشمی به این بربریت انسان نماها داشتند، امروز، شاهد نسل کشی داعشیان، محو تاریخ باستانی، نابودی مانده شهرهای پیش از تاریخ، چون شهر نمرود، نبودیم.

به گزارش ایلنا، یوناتن بت کلیا در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 2 اردیبهشت ماه) در نطق میان دستور خود ضمن عرض تسلیت‌های به مناسبت درگذشت عالیجناب پاتریک ماردنخای چهارم رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری به جامعه جهانی آشوریان، گفت: اکنون یکصد سال است که از فاجعه دردانگیز نسل کشی فجیع آشوریان، ارامنه و یونانیان، به دست حکومت جبار عثمانی، می‌گذرد و هنوز بازماندگان قربانیان آن فاجعه، به حقانیت خود، دست نیافته‌اند و نه حتی پوزشی برای آن نسل کشی وحشیانه، ابراز شده است؛ حالا پس از گذشت یکصد سال گفته می‌شود، تحقیق شود ببینیم آیا این فاجعه انسانی نسل کشی بوده یا خیر؟ زهی فریب کودکانه.

نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آشوریان، چنان مظلومان تاریخ، چنان یتیمان جهان، نخستین قربانیان نسل کشی بشری بوده‌اند، از تیموریان و چنگیزیان، عثمانیان و صدامیان تا به داعشی های امروز.

وی افزود: جوامع بشری، نهادهای مدعی حقوق بشر، اگر روزگاری گوشه چشمی به این بربریت انسان نماها داشتند، امروز، شاهد نسل کشی داعشیان، محو تاریخ باستانی، نابودی مانده شهرهای پیش از تاریخ، چون شهر نمرود، نبودیم.

بت کلیا در ادامه با بیان اینکه هم اکنون بشریت شاهد بیداد کشتار مسلمانان و مسیحیان آشوری و ویرانی آثار تاریخی به دست تکفیری‌ها، داعشی‌ها است، گفت: بیش از سیصد آشوری هنوز در چنگ خفاشان زمانه، داعشی‌هایند و سازمان ملل و همه نهادهای مدعی حقوق بشر، در سکوت مطلق‌اند از این رو به عنوان دبیر کل اتحادیه جهانی آشوریان، از وزارت امور خارجه میهن‌مان عاجزانه خواستار رسیدگی به وضعیت دردناک آشوریان سوریه و عراق هستم.

عضو کمیسیون عمران مجلس نهم ادامه داد: امروز، تنها شاهدیم که پارلمان ارمنستان و همچنین اروپا، از حقانیت آشوریان در قتل عام 1915 می‌گویند، که سپاسگزارم.

وی با اشاره به اینکه ایران همواره با مساوات و برابری قدم برداشته و حق و حقوق جوامع اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی را رعایت کرده است گفت: نظام ایران از رسیدن به همه خواست‌های آنان، یعنی حفظ و نگهداری زبان، فرهنگ، آیین‌ها، آداب و سنن و آیین‌های دینی و قومی حمایت نموده که جای تشکر و قدردانی دارد.

بت کلیا افزود: امروز، دل خوش می‌داریم به تلاش خستگی ناپذیر تیم مذاکره کننده میهن‌مان پای مذاکره کشورهای 1+5 که ثمره شیرین پیروزی آن را شاهدیم، با تاسف اما هنوز نقطه پایان بر توافقنامه نرفت، صداهای منحوس رژیم صهیونیستی و ساز ناهماهنگ و نامبارک تندروی‌های آمریکا در مخالفت با این توافق در راه به گوش می‌آید، که به هر تقدیر محکوم است.

نماینده مسیحیان آشوری ادامه داد: جدای از آن، تقاضای رسیدگی به درخواست‌های دیرین جامعه آشوریان ایران را دارم.

وی افزود: با تاسف در برابر خواست‌های اساسی جامعه آشوریان رئیس جمهوری متعهد میهن‌مان تا به امروز هیچ پاسخی نداده‌اند که این سبب دل نگرانی جامعه کوشا و پایبند نظام میهن‌مان، آشوریان شده است.

بت کلیا در ادامه با بیان اینکه همانگونه که در نطق‌های پیشین اذعان داشته‌ام، گفت: مؤکدا اعلام می کنم عدم استخدام آشوریان و سایر اقلیت های دینی متخصص در نهادها و سازمان‌های دولتی و برخورد سلیقه‌ای مسئولین اجرایی همچون گذشته علاوه بر ایجاد تنگدستی و فشار مالی بر جامعه باعث مهاجرت آنان به خارج شده است لذا استخدام این اقشار مورد تقاضاست.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با تاسف از بودجه تخصیصی دو میلیارد و پانصد میلیون تومانی خاص اقلیت‌های دینی، تنها یک سوم آن مورد تصویب قرار گرفت که آن هم تا به امروز، پرداخت نشده است، دستورات لازم جهت تسریع در پرداخت 100 درصدی آن مورد تقاضاست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: غصب زمین کلیسای کاتولیک آشوری کلدانی، از سوی یک هیات مذهبی و عدم استرداد آن با وجود درخواست از مقام ریاست جمهوری، نشانگر نادیده انگاری و بی‌توجهی به این حقانیت جامعه روحانی کلیسای کاتولیک آشوری است، احقاق حق کلیسا مورد تقاضاست.

بت کلیا اذعان کرد: مصادره و غصب گورستان‌های تاریخی توسط ستاد اجرایی فرمان امام در تبریز حادثه‌ای باورنکردنی است که دستورات مقتضی مورد استدعاست.

نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس نهم در ادامه با بیان اینکه با وجود تلاش‌های مستمر و پی‌گیرانه هنوز محدودیت‌ها و تنگناهای قانونی در رابطه با قصاص، ماده 881 مکرر قانون مدنی در دادگاه‌ها حاکم است، گفت: عدم تحقق این خواست‌ها، آسیب‌های جبران ناپذیری را موجب شده که بار دیگر خواستار تحقق این خواسته بر حق و دیرپای جامعه اقلیت های دینی هستم.

کد خبر : ۲۷۲۱۸۰