خبرگزاری کار ایران

یادداشتی ازسید علی خرم؛

مردم برای تغییر در حوزه داخلی نگاه به سیاست خارجی دارند

امروز ما می‌بینیم چگونه همه شهروندان ایرانی نسبت به سیاست خارجی حساس هستند و همه صحبت ازدیپلماسی هسته‌ای نتایج مذاکرات می‌کنند.

مردم درطی سال‌های گذشته به خوبی احساس کردند که چگونه یک سبک از سیاست خارجی می‌تواند به آسانی همه عرصه‌های زندگی آن‌ها را تحت تاثیر خود قرار دارد، امروز نیزهمین شهروندان با امید نوعی تغییر در حوزه سیاست و عرصه داخلی نگاهی به سیاست خارجی دارند. 

سیاست خارجی و سیاست داخلی دو روی سکه عرصه سیاسی در یک کشور هستند که تغییرات و تحولات در هرکدام به تبع تغییراتی را در دیگری به همراه خواهد داشت، امروز ما می‌بینیم چگونه همه شهروندان ایرانی نسبت به سیاست خارجی حساس هستند و همه صحبت ازدیپلماسی هسته‌ای نتایج مذاکرات می‌کنند، که شاید این حساسیت ریشه از یک نگرانی دارد که از عملکرد دولت نهم ودهم ناشی می‌شود زیرا در طی آن دوران شهروند ایرانی تهدیدهای گوناگونی را که همه حوزه‌های زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده بود، تجربه کرد. 

مردم طی سالهای گذشته به خوبی و با تمام وجود احساس کردند که چگونه یک سبک از سیاست خارجی می‌تواند به آسانی همه عرصه‌های زندگی آن‌ها را تحت تاثیر خود قرار دارد امروز نیزهمین شهروندان با امید نوعی تغییر در حوزه سیاست و عرصه داخلی نگاهی به سیاست خارجی دارند. هرچند هر شهروندی در محدوده داخلی کشور خود فعالیت می‌کند ولی همه نیاز به ارتباط‌های بین الملی را احساس می‌کنند و می‌داند رونق داخلی هر کشور به ارتباطات خارجی آن بستگی دارد، مردم ایران در شرایط کنونی در انتظار یک بهبود وضعیت اقتصادی به ویژه در بحث سرمایه گذاری هستند که بخشی از عوامل این بهبود را به علت تجربه سال‌های گذشته در موفقیت دیپلماسی هسته‌ای و کلیت سیاست خارجی دنبال می‌کنند. 

هرچند شاید تمامیت این انتظار صحیح نباشد اما شهروندانی که به علت سیاست خارجی غیر علمی و تهاجمی گذشته تا یک/سوم از ثروت و اندوخته خود را کاهش یافته می‌بیند، طبیعی است در شرایط فعلی دل در گروه موفقت سیاست خارجی برای تغییر وتحول داخلی دوخته است و خود آگاه و ناخودآگاه عدم موفقیت سیاست خارجی را عامل تهدید زا تعبیر می‌کند. به هرحال باید بپذیریم از نظر جامعه‌شناسی امیدی در دل این ملت در آورزی تغییر نشسته است زیرا می‌داند با کاهش چالش بین المللی حتما روزنه‌ای برای بهبود شرایط محیا می‌شود. 

 هرچند سیاست خارجی همیشه بر‌آیند سیاست داخلی است؛ اما سیاست خارجی گاهی خاصیتی دارد که می‌تواند عرصه داخلی را مدیریت و شکل دهد امروزجامعه ما در آستانه این تحول است که با هوشیاری و بیداری جدی می‌توان از نتایج آن بهرمنده شد زیرا در فضای بین الملل کنونی حل چالش خارجی می‌تواند نقطه حرکت واستفاده از ظرفیت‌های گوناگون باشد.

کد خبر : ۲۷۲۳۰۰