خبرگزاری کار ایران

کمالوندی خبر داد:

بررسی نحوه واگذاری دائم نیروگاه بوشهر به متخصصان داخلی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از بررسی نحوه واگذاری دائم نیروگاه اتمی بوشهر به متخصصان داخلی در مذاکره مسئولان این سازمان با معاون شرکت روس اتم خبر داد.

به گزارش ایلنا، بهروز کمالوندی با اشاره به محتوای مذاکره با اسپاسکی و هیئت همراه گفت: نیروگاه بوشهر در دوره‌ای زیر نظارت متخصصان روس بوده که این دوره در حال اتمام و واگذاری کامل به متخصصان ایرانی است که در این نشست در این باره مذاکره کردیم. 

وی افزود: در این نشست همچنین درباره نیروگاه‌های اتمی شماره ۲ و ۳ که قرار است در سایت بوشهر ساخته شود، گفت‌وگو و موضوع قراردادهای فنی و تجاری در این خصوص بررسی شد که همکاران ما از حوزه‌های مختلف نیز دیدگاه‌هایشان را در این باره مطرح کردند. 

وی با ابراز امیدواری برای نهایی شدن ساخت این نیروگاه‌ها در ماه‌های آینده اظهار کرد: ‌دو نیروگاه بزرگ این‌چنینی با سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری، قراردادهای تجاری کوچک فراوانی دارد که باید در خصوص هر یک تفاهم شود. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه مصاحبه با صداوسیما، گفت: این نیروگاه‌ها دارای مسائل فنی، بوروکراسی داخلی و بانکی فراوان است که همه این مسائل هر از گاهی مرور می‌شود. 

وی اظهار کرد: در این نشست همچنین زمینه‌های مختلف همکاری در حوزه‌های مختلف مرور و مقرر شد معاون شرکت روس اتم فردا از صنایع UCF اصفهان دیدن کند. 

وی همچنین با اشاره به دیدار و مذاکره معاون این شرکت با رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در این دیدار، تفاهماتی که تاکنون با این شرکت داشته‌ایم و نیز موضوعاتی که قرار است در آینده همکاری کنیم مرور شد. 

کمالوندی، گفت‌وگو درباره مواضع روسیه در مذاکرات هسته‌ای را از دیگر محورهای رایزنی با معاون شرکت روس اتم دانست و افزود: در این گفت‌وگو‌ها از مواضع سازنده روسیه در مذاکره با ۱+۵ قدردانی شد. 

وی گفت: در این نشست همچنین دوطرف دیدگاه‌هایشان را درباره نحوه همکاری‌های بلندمدت ایران و روسیه مطرح کردند که امیدواریم در ماه‌های آینده با ادامه این گفت‌وگو‌ها و رفت و آمد‌ها بتوانیم روابط دوجانبه را در حوزه هسته‌ای به نحو شایسته و به نفع دو کشور پیش ببریم. 

وی مذاکرات امروز را دنباله مذاکراتی دانست که اواخر سال پیش در مسکو انجام و مقرر شد اسپاسکی آن را با سفر به ایران پیگیری کند. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره محتوای گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره کشورمان گفت: ‌ بر اساس برنامه اقدام مشترک که تا دهم تیر تمدید شده است ایران و طرف مقابل تعهداتی دارند. 

وی افزود: عمده تعهدات کشورمان مربوط به حوزه هسته‌ای است به همین علت آژانس تعهدات ایران را راستی آزمایی و نتایج آن را در گزارش‌های ماهانه منتشر می‌کند که خوشبختانه گزارش‌های آژانس تاکنون مؤید پایبندی ایران به این تعهدات بوده است. 

وی تأیید پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب برنامه اقدام مشترک را دارای آثار مطلوب در فضای بین‌المللی دانست و افزود: گزارش اخیر نیز مؤید اجرای این تعهدات بود که نشان می‌دهد کشورمان تعهدی را که می‌پذیرد به نحو شایسته انجام می‌دهد. 

کمالوندی گفت: بر این اساس از طرف مقابل نیز انتظار عملکرد متقابل داریم که البته کشورهای ۱+۵ نیز با تلاش در این زمینه تعهداتشان را تا حدی زیادی اجرا کرده‌اند؛ گرچه در برخی موارد با کندی مواجه بوده که البته مقطعی بوده است و می‌توانیم بگوییم دو طرف به اجرای تعهداتشان پایبند بوده‌اند.

کد خبر : ۲۷۲۳۶۷