خبرگزاری کار ایران

در دیدار روسای جمهور دو کشور عنوان شد؛

بخش خصوصی ایران آماده حضور فعال در اندونزی است

روسای جمهوری اسلامی ایران و اندونزی با اشاره به اهمیت گسترش و تعمیق همکاریهای دو کشور، بر افزایش هر چه بیشتر مناسبات اقتصادی تهران – جاکارتا تاکید کردند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و "جوکو ویدودو"، طی این دیدار که صبح پنج شنبه در جاکارتا برگزار شد، فعال تر شدن کمیسیون مشترک اقتصادی را ضروری دانستند و گفتند: باید سطح روابط دو کشور در همه عرصه ها به جایگاهی برسد که شایسته دو ملت مسلمان است.

روحانی با قدردانی از برگزاری خوب نشست سران کشورهای آسیایی و آفریقایی به میزبانی دولت اندونزی، گفت: ایران برای روابط خود با اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور اسلامی، اهمیت زیادی قایل است.

رییس جمهور ضمن ابراز آمادگی تهران برای گسترش هر چه بیشتر همکاریهای اقتصادی و فرهنگی با جاکارتا، اظهارداشت: حجم روابط اقتصادی ایران و اندونزی باید با توجه به استعدادهای دو ملت و امکانات گسترده دو کشور، هر چه بیشتر افزایش یابد.

روحانی با اشاره به حمایت دولت ایران از فعالیت های بخش خصوصی، افزود: برای توسعه مناسبات اقتصادی، شرکتهای خصوصی دو کشور باید بیش از پیش فعال شوند و روابط خود را تقویت کنند.

رییس جمهور به توان علمی و مهندسی متخصصان ایرانی در ساخت نیروگاه ها، پالایشگاه ها، انواع فناوری، سد سازی و توسعه راه ها اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی ایران با این ظرفیت گسترده، آماده فعالیت و رقابت های سالم بین المللی، از جمله در اندونزی است.

 روحانی همچنین همکاری نزدیک دو کشور در قالب سازمان های منطقه ای را ضروری دانست و گفت: سازمانهای اکو و آسه آن، باید همکاری‌های خود را گسترش دهند.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت مبارزه مشترک با افراطی گری و تروریسم اشاره کرد و گفت: خطر گسترش تروریسم، همگان را تهدید می کند و لذا مبارزه با آن نیز یک همکاری جمعی را ضروری می سازد.

 روحانی تصریح کرد: صدای ما بخصوص در دنیای اسلام علیه گروههای تروریستی باید یکی باشد. ضروری است کشورهایی که با نگاه ابزاری از این گروههای تروریستی حمایت می کنند، منزوی شوند و دنیای اسلام با اتحاد و مبارزه جمعی می تواند بر مشکلات فائق آید.

رییس جمهور همچنین از رییس جمهوری اندونزی برای دیدار از ایران دعوت کرد.

 جوکو ویدودو رییس جمهوری اندونزی نیز دراین دیدار گفت: اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان اسلام و حامی اسلام میانه رو و رحمانی، آماده است روابط خود را با ایران بیش از پیش توسعه دهد.

رییس جمهور اندونزی همچنین با استقبال از همکاریهای دو کشور در حوزه انرژی، اظهارداشت: جاکارتا از دولت و سرمایه گذاران ایرانی، از جمله برای فعالیت در طرح های پالایشگاهی و نیروگاهی دعوت می کند.

"ویدودو" همچنین به اهمیت همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: باید تلاش ها بویژه در عرصه فرهنگی برای مبارزه با تروریسم گسترده شود و ما آماده همکاری با ایران در این زمینه هستیم.

وی همچنین گسترش همکاری‌های تهران – جاکارتا بویژه در عرصه اقتصادی را مورد تاکید قرار داد.

کد خبر : ۲۷۲۳۹۴