خبرگزاری کار ایران

نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد:

خواست ایران همکاری جهانی برای مقابله با افراطی‌گری و خشونت است

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، در نشست شورای امنیت در خصوص «نقش جوانان در مقابله با افراطی‌گری خشونت آمیز و ارتقاء صلح» سخنرانی کرد.

به گزارش ایلنا٬ غلامعلی خوشرو در سخنرانی خود گفت: امروز جوانان در ارتباط با اسلام و غرب در وضعیت تعارض آمیز آشکاری قرار گرفته‌اند. این شرایط بحرانی ریشه در دو واقعیت ظاهرا متضاد و باطنا مکمل دارد. از یک سو شاهد رشد افراطی‌گری و تروریسم هستیم که از پایتخت‌های کشورهای غربی تا روستاهای کشورهای اسلامی را در برگرفته است و از سوی دیگر گسترش اسلام هراسی و اسلام ستیزی است که نفرت و ترس را در تار و پود جوامع غربی جاری می‌کند. 

خوشرو افزود: جوانان در متن این شرایط تضاد آمیز در کجا قرار دارند؟ آیا آن‌ها موجد این شرایطند یا قربانی آن؟ چه کسانی این شرایط را ایجاد کرده‌اند و چه منافعی از این شرایط می‌برند؟ نقش جوانان در این میان چیست؟ رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران در پیامی خطاب به جوانان در کشورهای غربی از آن‌ها خواستند که خود را از بند این شرایط تخریبی و تحمیلی آزاد کنند. ایشان فرمودند:  «امروز که ابزارهای ارتباطاتی، مرزهای جغرافیایی را شکسته است، اجازه ندهید شما (جوانان) را در مرزهای ساختگی و ذهنی محصور کنند». 

سفیر کشورمان گفت: این مرزهای ذهنی در جهان اسلام کدامند؟ این مرز‌ها ریشه در ایدئولوژی‌های مخربی دارد که دارای دو ویژگی بارز هستند: 

الف) ایدئولوژی آلوده به جهل، سطحی نگری و تحجر؛ 

ب) ایدئولوژی خشونت گرا و مبتنی بر تکفیر و ارعاب؛ 

مراکزی که این ایدئولوژی‌ها را به اسم اسلام تبلیغ می‌کنند، با صرف میلیارد‌ها دلار از طریق ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی و ارتباطاتی هر روز به گسترش خرافه و خشونت دامن می‌زنند. آن‌ها طعمه خود را از میان جوانان انتخاب می‌کنند. جوانان قربانی این تبلیغات به شبکه جهانی افراطی‌گری و تروریسم وصل می‌شوند. جهان امروز شاهد نمایش نفرت انگیز خشونت در خاورمیانه و آفریقاست اما اگر با آن مقابله جدی صورت نگیرد این خطر افزایش یافته و بزرگ‌ترین بحران امنیتی جهانی را ایجاد خواهد کرد. 

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در ادامه اظهار داشت: چنین به نظر می‌رسد که این فرایند باعث تشدید اسلام هراسی در غرب شده است، اما شگفتی آنجاست که مراکز مالی و سیاسی و فرهنگی ایدئولوژی‌های افراطی و تکفیری در واقع متحدین اصلی پایگاههای قدرت و ثروت در جهان غرب هستند، همان‌ها که با رسانه‌های جهانی، اسلام را بزرگ‌ترین خطر می‌دانند و بر برخورد خونین اسلام و غرب تاکید می‌کنند. 

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: نه ایدئولوژی تکفیری، نه تروریستهای بین المللی و نه رسانه‌های هراس افکن هیچ کدام معرف اسلام نیستند بلکه آن‌ها باعث اسلام ستیزی و نیز کشتار مسلمانانند. 

نماینده کشورمان همچنین افزود: در پیام آیت الله خامنه‌ای به جوانان، از آن‌ها خواسته شد خود را از این بحران ساختگی دور نگهدارند و با روشن بینی و نقادی از ایدئولوژی‌های مبتنی بر جهل و تحجر فاصله بگیرند. اسلام دین خردورزی و مهربانی است و سیره پیامبر معرف روش زندگی صلح آمیز همراه با حکمت و محبت است. 

خوشرو در پایان سخنانش گفت: جوانان حقیقت جو و مشتاق باید سدهای ذهنی ناشی از اسلام هراسی و ایدیولوژی‌های تکفیری را بشکنند و با خردمندی و آزادی خواهی مسیر نوینی در تعامل اسلام و غرب ایجاد کنند. به همت این جوانان آینده روابط اسلام و غرب، نه بر تهدید و تحریم و مداخله نظامی بلکه بر تعامل سازنده و احترام متقابل مبتنی بر حق و انصاف استوار خواهد بود و این‌‌ همان خواست جمهوری اسلامی مبنی بر همکاری جهانی برای مقابله با افراطی‌گری و خشونت است.

کد خبر : ۲۷۲۵۱۱