خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر کار:

یارانه گرفتن ثروتمندان اشکال شرعی دارد

یکی از مراجع تقلید شیعه در قم با بیان اینکه یارانه برای نیازمندان است٬ گفت: این طور یارانه دادن دلیل عقب‌ماندگی کشور است و امیدواریم برطرف شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت‌الله مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در دیدار علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که در دفتر این مراجع تقلید در قم برگزار شد٬ ضمن تبریک روز کارگر به همه کارگران و با بیان اینکه کارگر در اسلام مقام والایی دارد٬ اظهار داشت: دیدگاه اسلام درباره کارگر دیدگاه بسیار والایی است٬ حتی تصریح شده کارگری که کار می‌کند قطرات عرق او همانند قطرات خون شهیدان در میدان‌های جهاد است. 

وی افزود: در اسلام تصریح شده حتی خواب کارگر که از روی خستگی کار باشد٬ عبادت است. همچنین عباراتی در خصوص بوسیدن دست کارگر توسط پیامبر اسلام آمده است. فکر نمی‌کنم در هیچ فرهنگی این تعبیرات ارزشمند در خصوص کارگر به کار رفته باشد. 

این مرجع تقلید با بیان اینکه بسیاری از ائمه (ع) نیز واقعا کارگری می‌کردند٬ گفت: امام باقر (ع) زمانی که به شدت خسته بودند٬ در واکنش به سخن یکی از مقدس‌‌مآبان که چرا اینقدر برای دنیا تلاش می‌کنید٬ گفتند؛ «من برای آخرت تلاش می‌کنم و این کار من عبادت است تا نیازمند افرادی مانند تو نباشم». 

وی تاکید کرد: باید فرهنگ کارگری که در اسلام به آن اهمیت داده شده٬ به وسیله رسانه‌ها پخش شود٬ چراکه اگر کارگر نباشد اصولا جامعه از تحرک باز مانده است. 

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه باید مقام کارگر را آنچنان که در اسلام است٬ معرفی کرد٬ گفت: البته ارزش‌ نهادن به مقام کارگر باید همراه با مسئولیت‌پذیری شخص کارگر هم باشد چرا که کارگر خوب٬ کارگری است که احساس مسئولیت کند. 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های سازمان‌های بهزیستی کشور برای خانواده‌های تحت پوشش گفت: یکی از سفارش‌های اسلام این است که خدمات ارائه شده نباید به گونه‌ای باشد که احساسات منفی را برای آن خانواده‌های تحت پوشش ایجاد کند. نباید به گونه‌ای باشد که ایتام و خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی خودشان را جدای از جامعه بدانند. 

این مرجع تقلید در ادامه در خصوص کم شدن نرخ بیکاری در جامعه نیز گفت: خوشبختانه کاهش نرخ بیکاری مورد توجه دولت است. البته نباید فراموش کنیم در شرایط تحریم و محاصره اقتصادی هستیم٬ اما اگر در این شرایط بتوانیم نرخ بیکاری را پایین بیاوریم٬ افتخار بزرگی را نصیب خود کرده‌ایم. در این زمینه موفقیت‌هایی را به دست آورده‌ایم٬ اما نباید به این موفقیت‌ها قانع بود. 

وی خاطرنشان کرد: به برخی از جوانان گفته می‌شود چرا ازدواج نمی‌کنید٬ یا چرا به سراغ کارهای بیهوده می‌روید و... که پاسخ می‌دهند کار و شغل مناسب نداریم و همین شرایط ایجاب می‌کند در این زمینه تمرکز بیشتری داشته باشیم. 

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه نباید ثروت داخلی کشور بیرون از آن هزینه شود٬ گفت: گاهی می‌گویند ثروت فلان شخص بسیار زیاد شده و ما می‌گوییم اگر آن ثروت در مسیر تولید داخلی و ایجاد اشتغال به کار گرفته شود٬ هیچ اشکالی ندارد. 

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود با اشاره به طرح هدفمندی یارانه‌ها تصریح‌ کرد: توزیع یارانه از روز اول اشتباه بزرگی بود که انجام شد. 

وی افزود: دولت گذشته شعارهای روزمره را معیار قرار داد و آینده را به خطر انداخت و اصولا کار بدی کردند. 

آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: البته گرفتن چیزی که به مردم داده شود٬ سخت خواهد بود. قطع یارانه برخی افراد کار کار راحتی نیست و قطعا عوارضی دارد و بالاخره باید این موضوع حل شود. دلیلی ندارد که ۷۰ میلیون ایرانی که فقیر و غنی هستند٬ یارانه بگیرند٬ و اصلا گرفتن یارانه به این صورت اشکال دارد. بیت‌المال مال نیازمندان است و حل معضل توزیع یارانه‌ها شجاعت می‌خواهد. 

آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: بالاخره باید این مشکل امروز یا فردا حل شود و ما معتقدیم حدود ۵۰ درصد مردم قطعا به یارانه نیازی ندارند. 

وی گفت: قطعا اگر خلوص نیت در کار شما باشد٬ مشکلی هم ایجاد نخواهد شد و باز هم می‌گویم هر کار مهمی بالاخره عوارضی دارد. این کار مهم قطع یارانه افراد ثروتمندان را انجام دهید تا انشاالله آیندگان به شما درود بفرستند و مطمئن باشید اجر الهی نصیبتان خواهد شد. 

وی اضافه کرد: این طور یارانه دادن دلیل عقب‌ماندگی کشور است و امیدواریم برطرف شود.

کد خبر : ۲۷۲۷۷۰