خبرگزاری کار ایران

ایرانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

اثر منفی حمله عربستان به یمن بر روابط تهران - ریاض

یک کارشناس مسائل منطقه‌ای تاکید کرد: حمایتی که جمهوری اسلامی ایران از یمن داشته، سیاستی مبتنی بر حمایت از جریان‌های مردمی٬ عاطفی و معنوی است.

محمد ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص تاثیر حمله عربستان به یمن در روابط سیاسی تهران و ریاض گفت: به طور کلی روابط سیاسی ایران و عربستان به دلیل چندین مسئله در شرایطی بود که مطلوب دو کشور نبود و این روابط پس از بحران سوریه نیز کاهش یافت.

وی با بیان اینکه حمله عربستان به یمن بی‌تردید بر روابط ایران و عربستان اثر منفی بالایی داشته، اظهار داشت: در کنار حمله عربستان به یمن، در هفته‌های اخیر شاهد وقوع حادثه فردوگاه جده شدیم که آن مسئله نیز مزید بر علت شد و موجب شده تا در روزهای اخیر شاهد روابط ایران و عربستان به کمترین حد در طول سال‌های اخیر برسد.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای ادامه داد: از طرفی، شاهد هستیم که عربستان در طول ماه‌های اخیر در تهران سفیر ندارد و سطح روابطش را در حد کاردار نگه داشته که این هم نشاندهنده کاهش سطح روابط دو کشور است.

ایرانی در پاسخ به این سوال که دلیل حمله عربستان به یمن چیست؟ تصریح کرد: برای یافتن دلیل حمله عربستان به یمن نمی‌توان یک بعدی به مسئله نگریست. دلی نخست در نگاه کلی آن است که عربستان موافق نیست تا در کشورهای عربی یک دولت مبتنی بر رای مردم و ساختار دمکراتیک و مردمسالار ایجاد شود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی افزود: ما در نهضت یمن مشاهده کردیم که انقلابی ایجاد شده است که مردم به ساختار نظام پیشین معترض هستند و می‌خواهند خود تصمیم‌گیر سرنوشت‌شان باشند که این مسئله مطلوب مردم یمن نیست.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، شاهد هستیم که مذاکرات هسته‌ای تقریبا در روندی قرار گرفته که این پرونده در حال حل و فصل است و برخی از کشورها معتقدند که با حل پرونده هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها قدرت منطقه‌ای ایران افزایش می‌یابد و برای همین عربستان از این طریق می‌خواهد تا بر روی پرونده هسته‌ای تاثیر بگذارد.

سفیر اسبق ایران در اردن در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که تقابل‌های تهران و ریاض، موجب حمله عربستان به یمن شد، آیا این مسئله را قبول دارید؟ ابراز داشت: من این مسئله را قبول ندارم. ایران و عربستان اختلافاتی دارند که طبیعی است ولی این حمله بیش از هر چیز نشات گرفته از کنجاوی‌های نسل سوم خاندان سعودی است.

ایرانی درباره سیاست‌های کشورمان در برابر یمن بیان کرد: حمایتی که جمهوری اسلامی ایران از یمن داشته است، سیاستی مبتنی بر حمایت از جریان‌های مردمی است ولی این حمایت، حمایت عاطفی و معنوی است که نشات گرفته از متن انقلاب اسلامی است.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای اضافه کرد: این حمایت، به این معنا نیست که ایران به دنبال ساختن یک جریان و ساختار سیاسی برای آینده یمن باشد و آمریکایی‌ها نیز معترف شدند که اقدام ایران مدیریت و کنترل حوثی‌ها به دست ایرانی‌ها نیست.

کد خبر : ۲۷۳۰۵۵