خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

نقش امنیت‌آفرین ایران پس از مذاکرات هسته‌ای تثبیت شده است

دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه نقش ثبات‌زا و امنیت‌ آفرین ایران بر همگان آشکار شده٬ تاکید کرد: این نقش پس از مذاکرات هسته‌ای به تثبیت رسیده است.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به دعوت از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست مذاکرات صلح سوریه گفت: ایران همواره بر مذاکره برای حل بحران‌ها و مسائل جاری تاکید داشته و راهکارهای سیاسی را مناسب‌ترین راهکار برای خروج از بحران می‌داند. 

وی با بیان اینکه چنانچه دعوت از ایران برای این اجلاس بدون پیش‌شرط باشد٬ می‌تواند آثار مثبتی داشته باشد، اظهار داشت: حضور ایران همواره در نشست‌های گوناگون توانسته موجب تاثیرگذاری در آن نشست‌ها و پیدا شدن راه‌‌های حلی مبتنی بر خواست و اراده ملت‌ها شود. 

دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر اینکه ایران همواره در نقش‌هایی که در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کرده مسئولیت‌پذیر بوده، تاکید کرد: هم‌اینک نقش ثبات‌زا و امنیت‌آفرین ایران بر همگان آشکار شده و این نقش پس از مذاکرات هسته‌ای نیز به تثبیت رسیده است.

این کار‌شناس مسائل منطقه‌ای در خصوص دلیل این دعوت در برهه کنونی٬ تصریح کرد: در درجه اول باید بگویم به نظر می‌رسد برخی تحولات منطقه‌ای زمینه لازم را برای انجام این دعوت فراهم کرد. به هرحال ما مشاهده می‌کنیم که زمانی برخی از مخالفان دولت سوریه مدعی بودند ظرف یک ماه حکومت سوریه را ساقط می‌کنند٬ اما می‌بینیم چهار سال از آن بحران گذشته٬ اما دولت سوریه دولت‌های منسجمی دارد که از حاکمیت آن کشور‌ها دفاع می‌کند. 

زنگنه با اشاره به حمایت‌های برخی از کشورهای منطقه از گروه‌های تروریستی٬ خاطرنشان کرد: کمک‌های برخی کشور‌ها به تروریست‌ها موجب فرسایشی شدن جنگ داخلی در سوریه شده٬ آثاری منفی و تهدیدکننده ایجاد کرده است. از طرف دیگر مشاهده می‌کنیم همین تروریست‌ها حامیان خود را مورد تهدید قرار می‌دهند. 

این دیپلمات پیشین کشورمان در مورد عملکرد جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی و اثر آن در این دعوت ابراز داشت: ایران در خصوص سوریه همواره اعلام کرده که در آنجا حضور نظامی ندارد؛ هرچند ممکن است برخی کمک‌های مستشاری داشته باشد و آنچه را که مورد حمایت قرار می‌دهد٬ نه دولت بشار اسد بلکه خواست و اراده ملت سوریه است. از طرف دیگر به عملکرد کشورمان در منطقه نگاه کنید؛ هم‌اینک نقش ثبات‌زا و امنیت‌آفرین ایران بر همگان آشکار شده و این نقش پس از مذاکرات هسته‌ای نیز به تثبیت رسیده است. 

وی با تاکید بر اینکه ایران همواره در نقش‌هایی که در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کرده مسئولیت‌پذیر بوده است، یادآور شد: این ایفای نقش و مسئولیت‌پذیری ایران موجب شده تا دیگر هیچ قدرتی نتواند نقش کشورمان را نادیده بگیرد.

کد خبر : ۲۷۳۱۱۸