خبرگزاری کار ایران

ربیعی در همایش روز کارگر در قم:

حفظ سرمایه کارگری٬ موجب رونق تولید خواهد شد

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه به عنوان جامعه کارگری به سرمایه احترام می‌گذاریم٬ گفت: حفظ این سرمایه مهم است و موجب رونق تولید در کشور خواهد شد.

به گزارش خبرنگارایلنا در قم، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی شب گذشته در همایش روز جهانی کارگر که با حضور علی لاریجانی و بیش از هزار نفر از کارگران در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه‌اطهار (ع) قم برگزار شد، اظهار داشت: شرکت رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع کارگران و در همایش روز جهانی کارگر را به فال نیک می‌گیریم و فکر می‌کنیم حضور ایشان به منزله این است که مجلس برای حل مشکلات کارگران همراه است.

وی افزود: شخصیت متعادل جناب آقای دکتر لاریجانی در مجلس شورای اسلامی موجب آرامش ما در دولت است و معتقدم شخصیت متعادل ایشان نعمتی برای کشور و ما و مصداق همدلی و همزبانی دولت و ملتی است که مقام معظم رهبری آن را مطرح کرده‌اند؛ ما از اقدامات برادرانه ایشان تشکر می‌کنیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که تولید محوری در آن اصل باشد٬ گفت: ما به عنوان جامعه کارگری به سرمایه احترام می‌گذاریم البته سرمایه‌ای که در راه تولید در کشور باشد، یعنی حتی پیچی که برای بستن یک دستگاه تولیدی به کار گرفته می‌شود؛ اعتقاد داریم امنیت و حفظ این سرمایه مهم است و موجب رونق تولید در کشور خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نخ تسبیح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عدالت‌محوری است٬ گفت: در سال گذشته با اقداماتی که انجام شد ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از حاشیه‌نشینان و فقرای جامعه را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دادیم که بیشتر آن‌ها از فقرای شهری و حاشیه‌نشینان بودند؛ مثلاً در همین شهر قم بیشتر افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند در منطقه نیروگاه ساکن بودند.

ربیعی خاطرنشان کرد: زمانی که طرح بیمه سلامت را شروع کردیم برخی افراد می‌گفتند نمی‌توانید حتی ۲۰۰هزار نفر را تحت پوشش این بیمه قرار دهید٬ اما به لطف خدا از ۵ اردیبشهت سال گذشته که این کار را شروع کردیم تا پایان سال توانستیم بیش از ۸ میلیون نفر را تحت پوش بیمه سلامت قرار دهیم که حدود ۹۵ درصد آن را فقرای شهری تشکیل می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه فقر شهری وحشتناک‌ترین فقرهاست گفت: در تلاشیم تمام بیمارستان‌های تامین اجتماعی را به کیفیت بیمارستان میلاد تهران برسانیم و امروز خوشحالیم بیمارستان میلاد را تبدیل به ۴ بیمارستان میلاد کرده‌ایم؛ امروز هیچ یک از کارگران ما با دفترچه بیمه تامین اجتماعی در بیمارستان‌های تامین اجتماعی هزینه‌ای بابت درمان و دارو پرداخت نمی‌کنند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته در سازمان تامین اجتماعی دولت سابق اعتبار و ارزش دفترچه‌های تامین اجتماعی از بین رفته بود٬ گفت: در آغاز کارمان وضعیت به گونه‌ای بود که برخی داروخانه‌ها و مراکز درمانی دفترچه بیمه تامین اجتماعی را نمی‌پذیرفتند٬ اما امروز اعتبار و ارزش به دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی بازگشته و می‌خواهیم به روزی هم برسیم که ما بگوییم فلان دکتر و فلان آزمایشگاه و فلان داروخانه را برای خدمت دادن می‌پذیریم یا نمی‌پذیریم.

وی افزود: زمانی که وارد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شدیم٬ سازمان تامین اجتماعی با کسری ۵هزار میلیارد تومانی مواجه بود اما امروز نه تنها کسری نداریم که ۳ هزار میلیارد افزون بر ۱۲ هزار میلیاردی که در بخش درمان هزینه شد، هزینه کردیم و امسال هم در نظر داریم هزار میلیارد تومان دیگر در این بخش هزینه کنیم.

ربیعی با اشاره به خدمات ارائه شده به کارگران گفت: امسال در کنار کارهای مختلفی که انجام شد سفر زیارتی را برای کارگران راه انداختیم و همچنین آموزش برای کودکان تحت پوشش تامین اجتماعی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی با اشاره به نحوه پرداخت حقوق به بازنشستگان کشوری هم گفت: اگر نتوانستیم حقوق بازنشستگان را زیاد کنیم٬ اما بازنشستگان عزیز بدانند جبران می‌کنیم؛ یعنی یا بیمه تکمیلی آن‌ها را ارتقا می‌دهیم یا بن کالا به آن‌ها می‌دهیم؛ خلاصه اینکه به یک نحوی این کار را جبران خواهیم کرد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: در سال‌های گذشته در تعیین حداقل دستمزد کارگران میان وزارتخانه کار و همچنین کارگران و کارفرمایان اختلافات بزرگی پیش می‌آید٬ اما به دلیل رابطه بسیار صمیمانه‌ای که میان کارگران و کارفرمایان با وزارت کار و رفاه اجتماعی ایجاد شده امسال و برای تعیین حداقل دستمزد کارگران نماینده کارفرمایان و همچنین نماینده کارگران به عنوان وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی سفید امضا دادند٬ که هرچه می‌خواهی تعیین کن؛ این نشان از اعتماد بالای آن‌ها به وزارتخانه دارد در حالی که هرساله شکایت‌های مختلفی مطرح می‌شد.

وی افزود: در سال گذشته به صورت اسمی ۲۵درصد و به صورت رسمی ۳۱ درصد حداقل حقوق کارگران را افزایش دادیم و امسال هم حدود ۲۰درصد به حداقل حقوق کارگران اضافه شد یعنی در دو سال افزایش حداقل دستمزد کارگران نسبت به تورم موجود در جامعه ۲۱درصد پیشی گرفت؛ البته هنوز حداقل دستمزد کارگران مصیبت‌بار است و باید هنوز در این خصوص تلاش کرد.

ربیعی یاد آور شد: همچنین با اقدامات صورت گرفته در سال گذشته حدود ۱۰میلیون نفر که دچار فقر غذایی بودند را شناسایی کردیم؛ ۱۰ میلیون نفری که در سفره‌هایشان سوءتغذیه احساس می‌شد و اقداماتی در این خصوص برای آن‌ها صورت گرفت.

وی افزود: با صحبت‌هایی که با جناب آقای آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی نیز صورت گرفته٬ مسکن حمایتی و اجتماعی را در دستور کار قرار دادیم و برای تامین هزینه آن نیز تدابیری اندیشیده شده است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سازمان بهزیستی گفت: در نظر داریم بهزیستی را از دولت‌محوری به جامعه‌محوری و خانواده‌محوری تبدیل کنیم و برای رونق کار بهزیستی مساجد را در این زمینه فعال می‌کنیم.

ربیعی با اشاره به اقدامات انجام شده برای خانواده‌های معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی گفت: با تدابیر اندیشیده شده تا پایان سال ۹۵ هیچ خانواده دارای دو معلول به بالا بدون مسکن نخواهد بود.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: بیمه کارگران ساختمانی را نیز ادامه می‌دهیم و به تازگی نیز بیمه ۱۰۰هزار کارگر ساختمانی را در دستور کار قرار دادیم و ان‌شالله سعی خواهیم کرد تا پایان سال همه کارگران ساختمانی تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گیرند.

 ربیعی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور منعقد می‌شود تا همکاری‌های فی‌مابین گسترش یابد.

کد خبر : ۲۷۳۵۹۶