خبرگزاری کار ایران

مقیمی در نشست هم‌اندیشی با دبیران کل احزاب:

فرمانداران و بخشداران در مورد تبلیغات زودهنگام توجیه شده‌اند

معاون سیاسی وزیر کشور گفت:‌ با توجه به اعتباراتی که برای الکترونیکی شدن انتخابات در نظر گرفته شده است، فکر نمی‌کنم این مساله اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمدحسین مقیمی در جلسه هم اندیشی با دبیران کل احزاب که امروزعصر در وزارت کشور برگزار شد گفت: تحزب در کشور می‌تواند باعث توسعه و نشاط در کشور شود. در طی این مدت که من انجام وظیفه می‌کنم سعی کرده‌ام جلساتی را با دبیران کل احزاب سیاسی داشته باشم و جلسه امروز سومین جلسه از این سلسله نشست‌ها بود که در این سه جلسه با 120 نفر از دبیران احزاب جلساتی داشتیم وآنها دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خودشان را مطرح کردند.

معاون سیاسی وزیر کشور بیان کرد: ما می‌دانیم که احزاب درکشور مشکلاتی رادارند و خواستیم این مشکلات را از زبان خود دبیران کل احزاب بشنویم. وزارت کشور می‌خواهد به شرایط احزاب در کشور کمک کند.

وی ابراز کرد: همه مطالب گفته شده در این جلسات را جمع بندی و در یک جلسه با حضور خود وزیر کشور و دبیران کل احزاب ارایه خواهیم کرد.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: در این ارتباط من در طول این مدت به 14 استان سفر کرده‌ام  و با فعالان سیاسی آنها صحبتی داشته‌ام که این مطالب را جمع بندی و جمع‌آوری و درآن جلسه ارایه خواهم کرد. ما قرار است از تجربیات احزاب ، افراد و نظرات اساتید دانشگاه در این باره استفاده کنیم.

وی درباره جزییات جلسات معاون سیاسی وزیر کشور با احزاب گفت: در جلسه اول از 33 حزب و تشکل دعوت شد که 32 نفر از آنها شرکت کردند. در جلسه دوم از 40 نفر دعوت شده،  39 نفر حضور داشتند. در این جلسه نیز از 32 تشکل دعوت کرده‌ایم که 26 تشکل شرکت کردند.این حضور نشان می‌دهد که احزاب می‌خواهند زمینه فعالیت بهتر خودشان را مهیا کنند ما هم از آنها حمایت می‌کنیم.

مقیمی اظهار کرد: من در طول این مدت جلساتی را با نمایندگان مختلف احزاب کشور داشته‌ام که در این 8 جلسه علت تعطیلی و راهکارهای بازگشایی خانه احزاب بررسی شده است و امیدوارم که با توجه به این بررسی‌ها دعوت برای مجمع عمومی اواخر اردیبهشت ماه آغاز شود و مجمع عمومی تشکیل که بعداز آن فعالیت خانه احزاب به صورت رسمی آغاز شود.

وی گفت: خانه احزاب یک انجمن صنفی، نه حزبی، نه سیاسی و نه اجتماعی است. حدود 235 حزب در کشور داریم که قرار است دور هم جمع شوند و براساس مرامنامه خود اساسنامه خانه احزاب را تشکیل دهند و دولت نیز دراین مسیر به آنها کمک می‌کند. این خانه احزاب باید استقلال داشته باشد و مسایل خوداحزاب را دنبال کند زیرا این یک تشکل صنفی است و قرار است امور خود احزاب به آن واگذار شود .

مقیمی تصریح کرد: قرار شده است تغییراتی در اساس نامه خانه احزاب داده شود که ما هم به عنوان دولت از این تشکل حمایت می‌کنیم و بسیاری از کارها را به آنها می‌سپاریم زیرا که وظیفه ما نظارتی است تنها باید نظارت کنیم که احزاب در چارچوب ضوابط حرکت کنند .

وی گفت: احزاب سازوکار لازم را برای دنبال کردن امور خود دارند. در مجلس نیز طرحی در دستورکار قرار دارد تا قانون احزاب مصوب سال 60 را اصلاح و تدوین کند و در این بین در دولت نیز لایحه‌ای در حال بررسی است.

معاون سیاسی وزیر کشور بیان کرد: من از نمایندگان احزاب تقاضا دارم پیشنهاد و نظرات خود را پیرامون این لایحه و طرح‌ها به نمایندگان ارایه کنند .

وی درباره طرح استانی شدن انتخابات نیز گفت: این طرح در کمیسیون کلیات آن تصویب و به صحن علنی مطرح شد اما مجددا به درخواست نمایندگان به کمیسیون رفته است و قرار است دو هفته در آنجابررسی شودواگر شما پیشنهاد و نظری دارید یا از طریق مجلس یا ازطریق ما آن راارایه کنید.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به دو انتخابات مهم امسال نیز گفت: امسال به گفته وزیر کشور سال سیاست داخلی در این زمینه لازم است احزاب و تشکل ها فعال و به روز شوند که ما نیز در فعالیت احزاب حمایت می کنیم .

وی درباره یارانه های احزاب نیز گفت: به هر حال احزاب و تشکل‌های نوپایی هستند که احتیاج به این نوع یارانه ها دارند که ما یارانه‌ها را می‌دهیم .

وی درباره فعالیت احزاب نیز گفت: ما امنیت فعالیت‌های حزبی را وظیفه خودمان می‌دانیم و سعی می‌کنیم مسیر این فعالیت‌ها را هموار کنیم. همانطور که می‌دانید هیچ کس از برخورد با تجمعات راضی نیست. هیچ کس از حادثه شیراز راضی نبود و اعتقاد داریم که احزاب باید در امنیت کامل به فعالیت خودشان بپردازند .

وی بیان کرد: هرچند قانونگذار چارچوب‌هایی را برای آنها در نظر گرفته‌اند و آنها باید در این چارچوب‌ها فعالیت کننداما تذکرات لازم را به استانداران و فرمانداران داده ایم .

معاون سیاسی وزیر کشور درباره تبلیغات زود هنگام نیز گفت: فرمانداران و بخشداران در این باره توجیه شده‌اند هیچ کس نمی‌تواند تبلیغات زودهنگام داشته باشد .

وی همچنین اضافه کرد: جا دارد دراین جا بگوییم هیچ کس حق ندارد ازامکانات دولتی علیه یا له هیچ گروه و فردی استفاده کند و اگر امکانات عمومی مانند مسجد در اختیار یک جناح قرار می‌گیرد، جناح‌های دیگر نیز می‌توانند از این امکانات عمومی استفاده کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور در پایان درباره الکترونیکی شدن انتخابات نیز گفت: اعتباراتی که برای ما در نظر گرفته‌اند، فعلا این مساله را اجرایی نمی‌کند مگر اینکه اعتباری از جای دیگر برای ما تامین شود .

کد خبر : ۲۷۳۷۹۷