خبرگزاری کار ایران

تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا:

فعال‌تر شدن دیپلماسی منطقه‌‌ای ایران موجب کنترل عربستان شود

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در اردن فعال‌تر شدن دیپلماسی منطقه‌‌ای ایران را موجب کنترل عربستان دانست.

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص روابط کنونی ایران و عربستان گفت: هم‌اینک روابطی میان تهران و ریاض نیست که بخواهیم به تحلیل آن بپردازیم. به عبارت دیگر‏، از سال ۲۰۱۰ به این‌سو، عربستان سعودی تصمیم گرفته سیاست جمهوری اسلامی ایران را در عرصه منطقه‌ای٬ به سمت ناکارامدی و بی‌اثر کردن ببرد.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در اردن تاکید کرد: فعال‌تر شدن دیپلماسی منطقه‌‌ای ایران و تحرک سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک می‌تواند موجب کنترل اقدامات عربستان شود و در صورتی این مسئله صورت نگیرد، عدم کنترل عربستان عواقب خطرناکی را در منطقه به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به سیاست عربستان در یمن‏، لبنان، عراق، بحرین و سوریه اظهار داشت: اقداماتی که عربستان داشته٬ چیزی جز به هم ریختن منطقه و تخریب سیاست‌ها نیست. قبلا نیز بیان کرده‌ام که قدرت تخریب سعودی‌ها به شدت چندین برابر قدرت سازنندگی آن‌ها است. کاری که آنها در یمن کرده‌اند٬ درست مانند اقدامی است که در سومالی و لیبی صورت گرفت.

سفیر اسبق ایران در اردن نسل جدید حاکمان عربستان را افرادی جوان، بی‌تجربه و کنجکاو و تحت تاثیر آمریکایی‌ها دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از زمان دولت یازدهم قصد داشت روابطش را با عربستان بهبود ببخشد و در این رابطه اراده خود را برای بهبود و گسترش روابط نشان داد ولی این بهبود‏، فقط در دستان ایران نیست و طرف مقابل نیز باید گام‌های لازم را بردارد ولی آن‌ها این کار را نکردند.

تاجیک ادامه داد: اقدامات سعودی‌ها در طول سال‌های اخیر نشان از خیز جدید آن‌ها است. دیگر سیاست خارجی آن‌ها برایشان مهم نیست٬ بلکه آن‌ها از قدرت گرفتن منطقه‌ای ایران حساس هستند و هر اقدامی برای جلوگیری از این مسئله انجام می‌دهند؛ که در مسئله هسته‌ای نیز آن را شاهد هستیم.

وی در ادامه به لزوم استفاده از ظرفیت‌های کنونی برای جلوگیری از گسترش اقدامات تخریبی عربستان در منطقه اشاره کرد و ابراز داشت: اگر ما بتوانیم سیاست خارجی‌مان به این سمت ببریم که مباحث به سمت افکار عمومی و دانشگاهی برود، آنگاه غرب متوجه خواهد شد باید جلوی عربستان را بگیرد.

دیپلمات پیشین کشورمان با یادآوری اینکه حمله نظامی عربستان به یمن شکاف‌های موجود میان تهران و ریاض را بیش از پیش کرده، خاطرنشان کرد: اقدامات عربستان به شدت کینه‌توزانه است؛ به طور مثال، اقدامی که عربستان در جلوگیری از فرود هواپیمای ایرانی در فرودگاه صنعا داشت و آنجا را بمباران کرد، چیزی را که مبرهن می‌سازد این است که اقدام عربستان غیرانسانی، بچگانه و کینه‌توزانه است.

تاجیک راهکار جلوگیری از اقدامات تخریبی عربستان در منطقه را اجماع‌سازی بین‌المللی و منطقه‌ای دانست و یادآور شد: فعال‌تر شدن دیپلماسی منطقه‌ای ایران و تحرک سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک می‌تواند موجب کنترل اقدامات عربستان شود و در صورتی این مسئله صورت نگیرد، عدم کنترل عربستان عواقب خطرناکی را در منطقه به دنبال خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که برخی قطع رابطه سیاسی را میان ایران و عربستان پیشنهاد می‌کنند، نظر شما در این باره چیست؟ بیان کرد: بی‌تردید داشتن رابطه٬ بهتر از نداشتن رابطه است و قطع رابطه چیزی را حل نمی‌کند. سیاستی که می‌بایست در پیش گرفت، باید کنترل مسائل موجود باشد٬ نه تشدید آن.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در اردن در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی‌تان از چشم‌انداز منطقه‌ای چیست؟ تاکید کرد: منطقه در حال تشدید بحران حرکت می‌کند و به همین دلیل ما بایستی بسیار عاقلانه و مدیریت‌شده اقدام کنیم، به عبارت دیگر، ضمن پیگیری مطالبات مردم منطقه، نباید به تور دام‌های تخریبی آنها بیفتیم.

تاجیک درباره تغییرات صورت گرفته در عربستان و اثری که می‌تواند بر روابط خارجی تهران و ریاض داشته باشد، عنوان کرد: تغییرات صورت گرفته شعبه‌ای از بحران جانشینی است و بعد از فوت ملک‌عبدالله وقوع این مسئله قابل پیش‌بینی است٬ اما گروهی که بر سرکار آمده‌اند نیز امیدوارکننده نیستند و عموما افراد تندرو هستند.

کد خبر : ۲۷۳۹۶۴