خبرگزاری کار ایران

بعیدی‌نژاد در شبکه اجتماعی‌ خود نوشت:

استفاده از ویژگی الزام‌آوری فصل هفتم برای لغو تحریم‌ها

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران عنوان کرد: قطعنامه‌ای که می‌خواهد تحریم‌های فصل هفتم شورای امنیت را بردارد باید از همان قدرت الزام‌آور بودن فصل هفتم برخوردار باشد.

به گزارش ایلنا، حمید بعیدی‌نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران و رئیس هیأت کار‌شناسی ایران در مذاکره با گروه ۱+۵ دباره هفت قطعنامه تحریمی علیه ایران تحت ماده ۴۱ فصل هفتم منشور ملل متحد و اینکه آیا قطعنامه آینده شورای امنیت که قطعنامه‌های تحریم را لغو می‌کند، باید باز هم تحت فصل هفتم منشور باشد یا می‌تواند یا باید خارج از فصل هفتم باشد، در صفحه شبکه اجتماعی خود نوشت: موضع همیشگی ایران این بوده که قطعنامه جدید شورای امنیت باز هم باید تحت ماده ۴۱ منشور باشد.

وی در توضیح دلایل اینکه قطعنامه جدید شورای امنیت باز هم باید تحت ماده ۴۱ فصل هفتم منشور باشد، نوشت: قطعنامه‌ای که می‌خواهد تحریم‌های فصل هفتم شورای امنیت را بردارد٬ باید از‌‌ همان قدرت الزام آور بودن فصل هفتم برخوردار باشد. قطعنامه‌ای که تحت مواد و فصول دیگر منشور باشد، قدرت کافی برای لغو تصمیمات فصل هفتم را ندارد.

بعیدی‌نژاد در خصوص دلیل دیگر این موضوع عنوان کرد: مهم‌ترین ویژگی فصل هفتم منشور الزام آور بودن آن است. شورای امنیت بر همین مبنا کشور‌ها را متعهد به اجرای تحریم‌ها کرده است. حال نوبت شورای امنیت است که با لغو تحریم‌ها، کشور‌ها را به لغو تحریم‌ها متعهد و ملزم کند. به ویژه در شرایطی که کنگره آمریکا و برخی نهادهای مهم قدرت در آمریکا مرتب تهدید می‌کنند که آمریکا در آینده نباید به تفاهم هسته‌ای وفادار بماند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای تصریح کرد: اگر قطعنامه لغو تحریم‌ها تحت فصل هفتم منشور باشد، تعهد به اجرای قطعنامه از نظر بین‌المللی الزام آور خواهد بود و کشور‌ها نمی‌توانند از اجرای آن به هر دلیلی سر باز زنند.

بعیدی‌نژاد در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ما که با تحمیل تحریم‌ها ضربه‌های زیادی از فصل هفتم خورده‌ایم٬ حالا وقتش است که از ویژگی الزام‌آوری فصل هفتم برای لغو تحریم‌ها بهره ببریم.

کد خبر : ۲۷۵۰۲۴