خبرگزاری کار ایران

شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح ایران برای توقف حملات به یمن به بحران‌های دیگر منطقه‌ تسری داده شود

معاون اسبق امور عربی و آفریقای وزارت امور خارجه گفت: طرح ایران برای توقف حملات به یمن اقدام موثری بود که می‌توان آن را به سایر بحران‌های منطقه‌ای دیگر تسری داد.

حسین شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص درخواست برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از آمریکا برای فروش سلاح برای حمایت از توافق هسته‌ای گفت: مشکل اصلی این است که کشورهایی که چنین درخواست‌هایی را دارند‏، با ملت‌های خود بیگانه هستند.

وی ادامه داد: دولتی که از ملت خود فاصله نداشته باشد که دیگر از یک کشور خارجی درخواست فروش سلاح و دادن تضمین‌های امنیتی نمی‌کند و به جای تکیه خارجی، به ملت خود تکیه می‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به نظام استبدادی در برخی کشور‌ها اظهار داشت: این کشور‌ها دچار بحران‌هایی همه جانبه شده‌اند. آنها توطئه‌های بسیاری را در عرصه منطقه ایجاد کرده‌اند که دیر یا زود دود آن به چشم خودشان خواهد رفت و برای همین به جنون تسلیح بیشتر افتاده‌اند.

شیخ‌الاسلام ابراز نگرانی از توافق هسته‌ای ایران را یک بهانه بی‌توجیه دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به کشوری تجاوز نکرده و از سوی دیگر نیز در هیچ زمانی به دنبال تسلیحات هسته‌ای نبوده است. سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران نبوده و مقام معظم رهبری نیز در فتوایی، تولید و تکثیر و نگهداری آن را حرام اعلام کرده‌اند.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس ادامه داد: چرا آنها باید از توافق نگران باشند؟ مگر دوستان آنها٬ یعنی غربی‌ها مدعی نیستند که با توافق هسته‌ای راه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بسته می‌شود؟ با این مسئله مشاهده می‌کنید که ادعاهای آنها بهانه‌ای بیش نیست.

وی در ادامه به علاقه کشورهای غربی به فروش سلاح‌های نظامی به اعراب اشاره کرد و افزود: کشورهای غرب هم‌اینک دچار بحران اقتصادی شده‌اند و بدشان نمی‌آید با فروش سلاح‌های گرانقیمت٬ درآمدی هنگفت کسب کند.

معاون اسبق امور عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که دیپلماسی منطقه‌ای ایران به چه میزان می‌تواند بهانه‌های کشورهای عربی را از بین ببرد، خاطرنشان کرد: دیپلماسی منطقه‌ای ایران باید بیش از پیش فعال شود. هر چند که عملکرد قابل قبولی داشته و وزارت امور خارجه گرفتار مسئله هسته‌ای است.

شیخ‌الاسلام با بیان اینکه فعال‌تر شدن دیپلماسی منطقه‌ای ایران به معنای گفت‌وگوی صرف با کشورهایی نظیر عربستان، قطر و امارات نیست، ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران باید نقطه امیدی برای ملت‌های مستضعف منطقه باشد. دیپلماسی منطقه‌ای ایران نیازمند باج دادن به آنها نیست.

این کار‌شناس مسائل منطقه‌ای تاکید کرد: ایران باید حضور فعالانه‌تری در ائتلاف‌های منطقه‌ای، سازمان‌های همکاری‌ میان کشور‌ها و حمایت از گروه‌های مردمی موثر داشته باشد.

وی درباره ارزیابی‌اش از عملکرد ایران در قبال تحولات اخیر منطقه‌ای عنوان کرد: مهم‌ترین اقدام ایران، این بوده که نگذاشته با اشتباه سعودی‌ها، منطقه در منجلاب درگیری‌ها بیشتر فرو برود و ممانعت از حضور پاکستان و ترکیه در حمله نظامی عربستان به یمن موید این مسئله است.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس با اشاره به طرح چهار ماده‌ای وزیر امور خارجه کشورمان برای حل بحران یمن یادآور شد: طرح ایران برای توقف حملات به یمن اقدام موثری بود که می‌توان آن را به سایر بحران‌های منطقه‌ای دیگر تسری داد.

کد خبر : ۲۷۵۰۷۲