خبرگزاری کار ایران

مشهد، دو سال بدون تغییر!

رقابت قالیباف و جلیلی و حضور کمرنگ اصلاح‌طلبان

در سفر جهانگیری به مشهد٬ دیداری با سران پایداری انجام شد اما ۵ دقیقه وقت به اصلاح‌طلبان برای ملاقات داده نشد. این رفتار‌ها این پیام را منتقل می‌کند که دولت حمایتی از اصلاح‌طلبان استان ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ اگر استان‌های جنوبی کشور همچون خوزستان٬ منطقه نیاز اصلاح طلبان به ترمیم بود و فعالان سیاسی استان‌هایی چون اصفهان٬ برای پر کردن جای خالی دوازده ساله اصلاح طلبان در مجلس تلاش می‌کنند و منطقه آذربایجان نیز منطقه نقش‌افرینی‌های احمدی‌نژادی است٬ استان خراسان و شهر مشهد را می‌توان شهر رقابت اصولگرایان خواند.

وقتی حامیان جلیلی٬ قالیباف را غیر اصولگرا می‌نامیدند

در حالی که تنور انتخابات در بعضی استان‌ها هنوز گرم نشده و در برخی استان‌ها کم‌کم شاهد حضور چهره‌ها و جریان‌های سیاسی در انتخابات هستیم، اوضاع مشهد با همه جای دیگر تفاوت دارد. رقابت انتخابات در مشهد در واقع همزمان با انتخابات ریاست جمهوری شروع شد.‌‌ همان زمان که حامیان قالیباف از جلیلی می‌خواستند به رای بیشتر تمکین کند و به نفع او انصراف دهد و حامیان جلیلی٬ قالیباف را یک غیر اصولگرا می‌نامیدند، فاتحه وحدت اصولگرایان مشهد خوانده شده بود.

حسن روحانی در خراسان اول شد؛ چنانچه در ایران اول شده بود و در خواف هفتاد درصد آرا را به دست آورد؛ همان شهری که در سال ۸۸ نیز به نفع نامزد اصلاح‌طلبان رای داده بود. در تایباد ۶۶درصد و در تربت‌جام ۶۰ درصد. با این حال همچنان دعوا بر سر لحاف ملانصرالدین وجود دارد.

انسجام نیروهای حامی «آقا سعید»

می‌گویند «وحید جلیلی» با همین مسئولیت به مشهد آمده تا نیروهای همفکر «آقا سعید» را منسجم کند. از آن طرف قالیباف نیز بیکار ننشسته است. «رضا شیران» که در دولت یازدهم مشاور رحمانی فضلی در امور بازرسی شده بود٬ چهره کلیدی یاران قالیباف در خراسان به شمار می‌رود. برخلاف همه استان‌های دیگر، اصولگرایان مشهدی از همین امروز اعتقاد دارند که به ائتلاف نخواهند رسید.

ساقی، قائم مقام ستاد انتخاباتی روحانی در خراسان درباره تحلیل رفتار سیاسی مردم خراسان به خبرنگار ایلنا می‌گوید: برای بررسی دلایل حضور مردم و استقبال از انتخابات باید برگردیم به رفتار دولتمردان در دوره‌های قبل و مقایسه دولت اصلاحات و دولت احمدی‌نژاد.

وی با تاکید بر اینکه در هشت سال دولت احمدی‌نژاد مردم افراط و تفریط را تجربه کرده بودند، گفت: مردم نخواستند این انحراف ادامه‌دار باشد و از سویی دیگر فشار اقتصادی که بر شانه‌های مردم بود٬ سبب شد نتیجه انتخابات به شکلی دیگر رقم بخورد.

ساقی با تاکید بر نقش افرادی همچون هاشمی، عارف و رئیس دولت اصلاحات در پیروزی روحانی گفت همین رفتار‌ها سبب شد مردم خراسان نیز حسن روحانی را به دو چهره اصولگرای معرفی شده ترجیح دهند.

قائم مقام ستاد انتخاباتی روحانی در خراسان ضمن اشاره به تاثیر مناظره‌های انتخاباتی بر مردم گفت: مردم نگران بودند که دوباره تفکری شبیه احمدی‌نژاد روی کار بیاید و حماسه سیاسی را در سطح کشور و البته استان خراسان آفریدند.

وی درباره تفاوت رای مردم مشهد در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس گفت: همین که مردم مشهد به یک کاندید اعتدالگرای غیر بومی برای ریاست جمهوری اعتماد می‌کنند٬ اما در انتخابات مجلس به افرادی نظیر کریمی قدوسی رای می‌دهند٬ گواهی بر این است که شرایط لازم برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم فراهم نبود.

وی افزود عدم علاقه چهره‌های اصلاح‌طلب به حضور در انتخابات از یک سو٬ و رد صلاحیت معدود چهره‌های باقی مانده سبب شد افرادی از مشهد به مجلس بروند که کمتر همپوشانی با تفکرات اکثریت مردم مشهد دارند.

ساقی در پیش بینی انتخابات سال جاری گفت: شکی نیست که افراد تندرو در انتخابات آینده محو خواهند شد. در انتخابات سال آینده٬ اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان و اصولگرایان غیر افراطی در خراسان در کنار هم خواهند بود و به زودی جزئیات بیشتری از این ائتلاف رسانه‌ای خواهد شد.

خراسان وجه المصالحه است؟

سیدمجتبی سادات محمدی٬ فعال سیاسی خراسان نظر متفاوتی درباره اوضاع سیاسی خراسان دارد و می‌گوید انتظارات مردم از دولت اعتدالی برآورده نشده و در این دو سال به جای آنکه فضای کار برای اصلاح‌طلبان مهیا شود، فضا برای کار اصولگرایان مساعد شده است.

وی با اشاره به سفر اسحاق جهانگیری به مشهد می‌گوید در این دیدار ایشان با سران جبهه پایداری در مشهد دیدار کردند٬ اما حتی ۵ دقیقه هم به اصلاح‌طلبان برای یک ملاقات وقت داده نشد. این رفتار‌ها این پیام را به مردم منتقل می‌کند که دولت حمایتی از اصلاح‌طلبان استان ندارد و همین پیام کافی است تا جایگاه اصلاح‌طلبان در استان آسیب ببیند.

دبیر حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: نیروهای نزدیک به آستان قدس در مشهد قدرت زیادی دارند، قدرت جبهه پایداری هم که در شهرداری و شورای شهر زیاد است. اگر قرار باشد اصلاح‌طلبان در این میان عرض‌اندام کنند نیاز به حمایت دارند.

وی می‌گوید: ظاهرا دولت هر بار که می‌خواهد امتیازی از طرف مقابل بگیرد، قسمتی از مدیریت خراسان را به طرف مقابل می‌دهد.

همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که اصلاح‌طلبان مشهد در انتخابات شورای چهارم لیست انتخاباتی ندادند و در مقابل اکثریت نمایندگان و اعضای شورای شهر مشهد را اصولگرایان تشکیل می‌دهند. در انتخابات مجلس نهم اختلاف بین اصولگرایان به حدی بالا گرفت که وقتی پژمان‌فر از لیست جبهه متحد به لیست جبهه پایداری رفت٬ از مسئولیت خود در معاونت آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان کنار گذاشته شد.

آن زمان بسیاری از بزرگان حوزه علمیه خراسان از لیست جبهه متحد حمایت کرده بودند. در حال حاضر نیز این اختلافات باقی مانده است.

امیر حسین قاضی‌زاده بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم در رویه سابق خود تجدید نظر کرده و دیگر با تندروهای پایداری همراه نیست. «بصیری‌پور» از شورای شهر مشهد به شورایعالی استان‌ها رفت و بعد از یک دهه جای چمران را گرفت. با این حال شکی نیست که اوضاع مشهد پیچیده‌تر از هر زمان دیگری پیش می‌رود و هیچ تحلیلگری نمی‌تواند آینده سیاسی این شهر را پیش‌بینی کند.

کد خبر : ۲۷۵۱۵۴