خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری مطرح کرد:

ادامه فعالیت کاردارهای غیر موقت انگلستان/ زمان سفر رییس‌جمهور چین به ایران مشخص نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر رئیس جمهور چین به ایران در برنامه‌های دو کشور قرار دارد٬ ولی زمانبندی قطعی آن هنوز مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سفر رئیس‌جمهور چین به تهران یادآور شد: سفر رئیس جمهور چین به کشورمان در برنامه‌های دو کشور قرار دارد٬ ولی زمانبندی قطعی آن هنوز مشخص نیست و ما در حال رایزنی برای مشخص شدن زمان قطعی این سفر هستیم.

این مقام وزارت امور خارجه در خصوص اجلاس صلح سوریه که از روز گذشته در ژنو آغاز شده نیز بیان کرد: مذاکرات صلح سوریه مجموعه مشورت‌های دو جانبه‌ای است که آقای دی‌میستورا با کشورهای مختلف موثر در حل بحران یمن انجام می‌‌دهد که از دیروز آغاز شده و تا چند هفته آینده ادامه خواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک کشور موثر منطقه‌ای و بازیگر مهم بین‌المللی در این اجلاس مورد مشورت قرار خواهد گرفت. باید یادآوری کنم که این نشست‌ها به شکل دوجانبه است و به صورت چندجانبه بین‌المللی صورت نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نماینده ایران در این نشست مشخص شده٬ عنوان کرد: نشست مذکور در سطح سفرای کشور‌ها در ژنو است٬ ولی این کشور‌ها بخواهند کارشناسانشان در آن نیز حاضر باشند٬ به خود آنها بستگی دارد و مبتنی بر تصمیم آن کشورهاست ولی با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته برای حضور در این نشست٬ گروه کار‌شناسی ما از تهران در این اجلاس حاضر خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادامه یافتن بحران یمن گفت: متاسفانه شاهد هستیم که ۴۰ روز از تجاوز ائتلاف به یمن می‌گذرد که در این مدت بسیاری کشته شده و تاسیسات زیربنایی یمن تخریب شده است.

افخم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تجاوز به یمن آن را محکوم کرده، اظهار داشت: ما انتظار داریم که جامعه جهانی نسبت به این تجاوز واکنش جدی نشان بدهد که این واکنش هم جلوگیری از ادامه حملات به این کشور و هم ممانعت از بروز یک فاجعه انسانی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه اضافه کرد: متاسفانه یمن هم‌اینک در معرض یک فاجعه انسانی است و محاصره هوایی، دریایی و زمینی این کشور موجب پدید آمدن سختی‌ها برای مردم این کشور شده است. ایران گفت‌وگو‌ها و رایزنی‌هایی با کشورهای مختلف برای پایان دادن به حملات و محاصره یمن و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه انجام داده و پیگیر این مسئله است و امیدواریم این کار سریعاً انجام شده و کمک‌های انسان‌دوستانه به دست مردم یمن برسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حضور مستشاری ایران در عراق کمتر شده، تصریح کرد: این حضور مستشاری به درخواست دولت عراق بوده و تا آنجایی که اطلاع دارم تغییری در روند آن ایجاد نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره طرح کنگره آمریکا برای تسلیح و تجزیه این کشور یادآور شد: خوشبختانه با اعلام این طرح شاهد واکنش قوی و محکم دولت، ملت و مرجعیت عراق بودیم. ما خواهان یکپارچگی و وحدت عراق هستیم و طرح‌های این‌چنینی، مداخله‌جویانه و با هدف تفرقه‌افکنی در عراق است و واکنش دولت، ملت و مرجعیت عراق مانع از پیشرفت این طرح شد و هوشیاری ملت عراق عامل وحدت این کشور است و طرح‌های مداخله‌جویانه به سرانجامی نخواهد رسید.

افخم در خصوص سفر رئیس جمهور فرانسه به عربستان و تلاش این کشور برای انعقاد قراردادهای نظامی با‌ آن‌ها خاطرنشان کرد: همواره حضور کشورهای خارجی در منطقه موجب بی‌ثباتی شده و این بی‌ثباتی به ناامنی و تفرقه در منطقه منجر شده است.

این مقام وزارت خارجه ادامه داد: انگیزه مادی و اهداف تفرقه‌افکنانه این حضور‌ها برای ما شناخته شده و امیدواریم به این اهداف و دخالت‌ها خاتمه داده شود.

وی با اشاره به حمایت کشورهای غربی از صدام در گذشته٬ ابراز داشت: بهتر است این کشور‌ها نگاهی به گذشته داشته باشند و از گذشته‌ای که برایشان نتیجه نداشته٬ درس بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص رایزنی عصر دیروز حسین امیرعبداللهیان معاون امور عربی وزارت امور خارجه با همتای روسی‌اش نیز بیان کرد: این گفت‌وگو در خصوص مسئله یمن و یکی از بحث‌ها و گفت‌وگوهای ما با کشورهایی است که در خصوص یمن نظر همسویی دارند.

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه تاکید برای حل و فصل بحران یمن از طریق سیاسی و نه نظامی یکی از محورهای این گفت‌وگو بوده و هست٬ عنوان کرد: توقف حملات و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه از محورهای جدی ما در گفت‌وگو و رایزنی با دیگران است. ما این مشورت‌ها را ادامه می‌دهیم و امیدواریم با تشریک مساعی کشورهای مختلف٬ شاهد توقف حملات و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه٬ و در ‌‌نهایت پایان بحران یمن باشیم.

افخم درباره سفر آینده فواد معصوم رئیس جمهور عراق در هفته آینده نیز یادآور شد: این سفر به دعوت آقای روحانی به تهران صورت می‌گیرد. روابط ایران و عراق، روابطی همه‌جانبه و در همه سطوح است. دو کشور گفت‌وگوهای خوب و فراگیری را شروع کرده‌اند که روند مناسبی دارد. مشورت‌ها در خصوص مسائل منطقه‌ای و مخصوصاً تروریسم و مبارزه به آن و چگونگی افزایش همکاری‌ها در این سفر مورد بحث و گفت‌وگو خواهند بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین اقدامات و پیگیری‌ها در خصوص حادثه فرودگاه جده نیز گفت: سفارت ما در ریاض و سرکنسولگریمان در جده در حال پیگری این موضوع هستند. هنوز تصمیم قطعی در آن‌باره اعلام نشده٬ ولی ما به شدت در حال بررسی آن هستیم.

خبرنگاری پرسید رفع تعلیق حج‌ عمره منوط به چه چیزی است٬ که افخم پاسخ داد: این مسئله بستگی به تعیین وضعیت و صدور حکم برای خاطیان حادثه فرودگاه جده بستگی دارد.

این مقام وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر مقامات غربی و از جمله جان‌کری اظهار داشت: ما مخالف هرگونه زیاده‌خواهی هستیم و در برابر آن ایستادگی کرده و می‌کنیم. تیم ما در دوره‌های مختلف این ایستادگی را انجام داده است.

افخم با تاکید بر اینکه آن چیزی که در متن نهایی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درج می‌شود٬ تعیین کننده است٬ اظهار داشت: اظهارات مقام‌های غربی تبلیغاتی است و در عزم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما اثری ندارد و آنها تحت تاثیر شانتاژ تبلغیاتی آنها قرار نخواهند گرفت. مسائلی مانند راستی آزمایی، ‌محدودیت‌ها، و بازرسی‌ها به شکل صریح با طرف مقابل مطرح شده و دربرابر آن ما از حقوق مانند غنی سازی در کشور تا ابد برخوردار خواهیم شد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در بازرسی‌ها تصریح کرد: موضوع مذاکرات مشخص است و هم اینک ما در حال مذاکره هستیم و بحث در این‌باره تا قبل از دستیابی به توافق نهایی قطعی نیست٬ ولی ما در بازرسی‌ها تابع یک نظام غیر متعارف و ویژه و استثنایی نخواهیم شد و انتظار داریم به عنوان یک عضو آژانس مطابق قانون با ما برخورد شود و مورد استثنا نخواهیم شد.

وی در باره اظهار نظر مقام‌های عربستانی در دیدار با رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه ایران یک تهدید برای منطقه است٬ خاطر نشان کرد: اگر اظهاراتی که از مقام بلند پایه سعودی نقل شده درست باشد٬ باید بگویم که نظر وی براساس یک تحلیل اشتباه است٬ که این تحلیل اشتباه مبنای همکاری قرار گرفته و مانع همکاری‌های دو جانبه و همکاری‌های منطقه‌ای شده است.

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود: ایران خیرخواه همسایگان خود و خواهان صلح و ثبات و همگرایی منطقه‌ای است و این اظهارات، ‌منطقه را به تشتت می‌کشاند و منافع بلند مدت هیچ کشوری را تامین نمی‌کند.

افخم درباره اینکه در صورت عدم دستیابی به توافق ایران چه می‌کند ابراز داشت: مجموعه مقام‌های عالیرتبه کشور٬ انواع سناریوهای ممکن را در خصوص مذاکرات در نظر گرفته‌اند. اگر توافق شد چه اثری بوجود می‌آید یا آنکه توافق نشد چه می‌شود، و اگر مذاکرات در همین نقطه متوقف شد٬ چه می‌شود. همه این مسائل مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و اینگونه نیست که ما سرنوشت کشور را به توافق گره بزنیم و بار‌ها هم گفته‌ایم جمهوری اسلامی ایران خواهان هر توافقی و به هر قیمتی نیست اما مصمم هستیم این پرونده ساختگی و بحران غیر ضروری را خاتمه بدهیم و با اراده‌ای قوی و با منطق وارد مذاکره شده‌ایم.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین اقدامات برای بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس نیز عنوان کرد: تحول جدید قابل ذکر و اعلانی نیست، کاردارهای ترددی (کاردار غیر موقت) در حال انجام کار خود هستند و مسیر تدریجی بازگشایی سفارتخانه‌ها در حال انجام است و مذاکره برای یافتن راه‌های حل‌ در خصوص از سرگیری و شروع به کار سفارتخانه‌ها ادامه دارد.

خبرنگاری پرسید آیا مسئله‌ای به وجود آمده که روند بازگشایی سفارتخانه‌های تهران و لندن متوقف شده که افخم پاسخ داد: یکی از وظایف کاردارهای ترددی بررسی روند بازگشایی سفارتخانه‌هاست. روند بازگشایی سفارتخانه‌ها متوقف نشده٬ اما خبر و مرحله خاصی برای اعلان وجود ندارد.

این مقام بلند پایه وزارت امور خارجه در خصوص دور آتی مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: دور بعد مذاکرات هسته‌ای از سه‌شنبه هفته آینده در سطح معاونان با خانم هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده ۱+۵ در وین انجام می‌شود که در روز آخر معاونان ۱+۵ به مذاکرات می‌پیوندند.

افخم در پاسخ به این سوال که آیا وزرا نیز به این اجلاس اضافه می‌شوند٬ گفت: در صورت ضرورت وزرا اضافه می‌شوند که البته این مسئله بستگی به روند کار دارد٬ اما هم اینک برنامه‌ای برای حضور وزرا نداریم.

خبرنگاری پرسید که قرار بود متن «برجام» در مذاکراتی که دو هفته پیش در وین صورت گرفت مورد نگارش قرار گیرد٬ اما شاهد هستیم متن توافق از هفته پیش و در نیویورک مورد نگارش قرار گرفت٬ آیا مسئله‌ای موجب تاخیر در این روند شد که رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه اظهار داشت: ورود به نگارش در نیویورک صورت گرفته٬ ولی در وین بحث در خصوص قالب و چگونگی نگارش آن صورت گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ما در مذاکرات مبنای گریز هسته‌ای را پذیرفته‌ایم٬ تصریح کرد: ما به دنبال ساخت بمب هسته‌ای نیستیم که بخواهیم گریزی داشته باشیم. این بحثی است که غربی‌ها به عنوان یک نگرانی مطرح می‌کنند و پذیرش گریز هسته‌ای در هیچ یک از متون رسمی تایید نشده است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: بحث گریز هسته‌ای این است که غربی‌ها می‌گویند اگر زمانی ایران در صدد ورود به بجث فاز غیر نظامی در مسئله هسته‌ای شد، از آن زمان تا دستیابی و ساخت بمب هسته‌ای یک سال فاصله داشته باشد و اقداماتشان در این راستا را گریز هسته‌ای می‌نامند که این استدلال و برداشت آنها از توافق است که غیرواقعی است٬ زیرا ما از اول نیز به دنبال بمب هسته‌ای نبوده‌ایم.

افخم درباره اظهارات شب گذشته سیدعباس عراقچی مبنی بر اینکه از زمان توافق تا زمان اجرا فاصله وجود دارد٬ در این مدت چه اقداماتی از سوی طرفین انجام می‌شود خاطرنشان کرد: روز توافق با روز اجرای توافق یکی نیست و میان آنها فاصله وجود دارد در این مدت هم ایران و هم ۱+۵ یک سری اقدام‌ها برای اجرای تعهداتشان انجام می‌دهند٬ اما زمان اجرا برای همه طرفین یک روز خواهد بود.

این مقام بلند پایه وزارت امور خارجه در خصوص تمایل شرکت‌های نفتی آمریکایی برای حضور در ایران نیز بیان کرد: این خبری است که از سوی وزارت نفت اعلام شد و ما در جریان آن نیستیم.

وی در پایان در خصوص تمایل شرکت‌های مختلف برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران نیز عنوان کرد: پیرو مذاکرات هسته‌ای فضای جدیدی در خصوص ایران و جایگاه کشورمان و ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و.... بوجود آمد٬ که در این راستا شاهد تمایل شرکت‌های غربی برای حضور در ایران و همکاری‌های اقتصادی، تجاری، اجتماعی و فرهنگی و... و سرمایه‌گذاری بودیم. هم اینک نیز زمینه برای شناسایی موارد همکاری و... در حال انجام است و برنامه ما جذب شرکای واقعی و دراز مدت است٬ البته باید بگویم هدف اول ما تحقق بخشیدن به برنامه اقتصاد مقاومتی است و اینگونه نیست که بخواهیم پیشرفت و توسعه را به حضور خارجی گره بزنیم.

کد خبر : ۲۷۵۲۶۲