خبرگزاری کار ایران

ساداتیان:

معاهده NPT در بازنگری به دنبال نظارت دائم و تبعیض آمیز است

یک کار‌شناس مسائل سیاسی معاهده NPT در بازنگری به دنبال نظارت دائم را تبعیض آمیز خواند.

به گزارش ایلنا٬ سید جلال ساداتیان در برنامه رویداد رادیو گفت‌وگو به اهداف برگزاری کنفرانس بازنگری معاهده NPT اشاره کرد و گفت: بعد از جنگ دوم جهانی کشورهایی که دارای سلاح هسته‌ای بودند، پیمان عدم توسعه سلاح‌های غیر متعارف را نوشتند، آن‌ها در این پیمان سه هدف را دنبال می‌کردند، اول. موقعیت خودشان را به عنوان دارندگان سلاح هسته‌ای حفظ کنند، دو. از اشاعه و توسعه سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کنند، سه. امکان استفاده صلح آمیز را برای سایر کشور‌ها فراهم کنند.

وی ادامه داد: برای اجرای اهداف مورد نظر، پروتکل‌هایی را نوشتند و هرچه جلو‌تر آمدیم به خاطر حوادثی که رخ داد، درخواست بازنگری‌ها در آیین نامه اجرایی و در خود اهداف سازمان، از سوی بسیاری از کشور‌ها ایجاد شد.

وی دلایل درخواست بازنگری این معاهده را تشریح کرد و اظهار داشت: برخی از کشور‌ها مانند ایران متقاضی بازنگری هستند هم در اهداف و هم در پیمان‌هایی که دارد مطرح می‌شود، مثلا در مذاکرات هسته‌ای که در حال انجام است سختگیری‌هایی اعمال می‌شود از جمله نظارت‌ها، برای اینکه به تعبیر خودشان به اعتماد لازم برسند از حد مقطعی و نظارت‌های نوبه‌ای که پیش بینی شده بود به جایی رسیدند که مدعی شده‌اند نظارت‌های دائمی و همه جایی و همه مکانی اتفاق بیافتد و فرا‌تر ا ز آن پادمان و دقیقا چارچوب یک نظارت ویژه انتظار دارند.

این کار‌شناس مسائل سیاسی ادامه داد: در نتیجه در کشوری مثل ایران سختگیری می‌شود و در رژیم صهیونیستی هیچ نظارتی اعمال نمی‌شود، طبیعتا وقتی با برخورد دوگانه و با معیارهای مختلفی با کشور‌ها برخورد می‌کنند، مورد انتظار است که بازنگری شود و مورد توجه جدید قرار بگیرد.

وی به بیانیه‌های جنبش عدم تعهد در مورد حق غنی سازی و استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای اشاره کرد و در زمینه نگاه این جنبش نسبت به بازنگری معاهده ان پی تی گفت: با توجه به هدف سوم ان پی تی، حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای در همه ابعاد، برای همه وجود دارد. اما محدودیت‌هایی از سوی کشورهایی دارای این سلاح می‌بینیم و به خصوص رانتی که درست شده و آژانس به عنوان بازوی اجرایی برای اجرای ان پی تی عمل می‌کند، دیده می‌شود که شورای حکام در مواردی سختگیری‌های بیش از حد انجام می‌دهند. آن‌ها به مرحله‌ای رسیده‌اند که تلاش می‌کنند نسبت به حقوق هسته‌ای که کشور‌ها دارند، ساختاری را بنیان گذاری کنند تا بتوانند این‌ها را اعمال کنند.

ساداتیان با اشاره به اقدامات کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در زمینه انرژی صلح آمیز هسته‌ای، عنوان کرد: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، بیشتر در این راستا و ساختار تلاش می‌کنند که بتوانند حقوقی را که کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌ای برای خودشان انحصاری تعریف کردند و به موجب آن تعریف، حتی استفاده‌های صلح آمیز را برای سایر کشور‌ها محدود و با موانع بسیاری روبه رو می‌کنند، مرتفع کنند.

کد خبر : ۲۷۵۳۹۰