خبرگزاری کار ایران

شریعتی دهاقان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ایجاد پشتوانه و طرح کمکی برای طرح ۴ماده‌ای حل بحران یمن

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد: طرح ۴ماده‌ای ایران، طرح خوبی است که در سفر اردوغان به تهران مطرح شد٬ ولی نیاز است با طرح دیگر همراه شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریعتی دهاقان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس و طرح تکرار ادعای دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه و به خصوص در مسئله یمن گفت: ادعای برخی از کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس درباره دخالت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، ادعای جدیدی نیست.

وی ادامه داد: با وجود تکرار این مواضع که دیگر برای مقام‌های ایرانی به امری غیرقابل اعتنا تبدیل شده، بیانیه اخیر بیشتر متاثر از بحران یمن و معطوف به بحران روابط ایران و عربستان در این مناقشه است.

رایزن فرهنگی پیشین کشورمان در سوریه با بیان اینکه دخالت ایران در یمن فقط مسئله حمایت معنوی و لفظی از حوثی‌ها است، اظهار داشت: اگر ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند، کشورهای عربی و مخصوصا عربستان نیز با برخی از گروه‌ها و جریان‌های یمنی در ارتباط هستند و حمایت‌شان نیز فقط مختص در بعد معنوی نیست.

شریعتی دهاقان افزود: مشکل این است که آنها از گروه‌هایی حمایت می‌کنند که عملکرد تندروانه و تروریستی دارند و شکست می‌خورند ولی ایران از گروه‌هایی حمایت می‌کند که از حمایت مردمی برخوردار هستند.

این کار‌شناس مسائل منطقه‌ای با تاکید بر لزوم گفت‌وگوی ایران با کشورهای عربی و مخصوصا با عربستان تصریح کرد: رویکرد ایران به طور کلی باید مبتنی بر درایت و صبوری باشد تا در پرتو آن نسبت به رفع سوءتفاهم‌ها با همسایگان به خصوص عربستان بپردازد و این سوءتفاهم‌ها و اختلاف‌ها باید با رویکردی سیاسی و از طریق مذاکرات دیپلماتیک مدیریت و حل و فصل شود.

وی تاکید کرد: در صورتی که عربستان در گفت‌وگو و رایزنی بتواند به تفاهم خوبی با ایران دست یابد، سایر مشکلات و بحران‌های منطقه‌ای چه در سوریه، عراق، لبنان و یمن نیز روند رو به حل شدن را پیدا می‌کند.

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری اسلامی با اشاره به سیاست‌ دولت یازدهم خاطرنشان کرد: دکترین سیاست خارجی دولت آقای روحانی تعامل سازننده و مبتنی بر استراتژی برد-برد است و درصدد عدم تشنج فضای منطقه‌ است.

شریعتی دهاقان با بیان اینکه بحران یمن روز به روز در حال پیچیده‌تر شدن است، ابراز داشت: کشتار انسان‌های بیگناه و تخریب منابع زیرساختی در یمن روز به روز وضعیت در این کشور را بحرانی‌تر کرده است. از سوی دیگر هم در عدن و تعز و هم در صنعا و سایر مناطق یمن شاهد قطع آب و برق و هم کمبود منابع دارویی و غذایی و سخت‌تر شدن کار برای مردم آن کشور هستیم و این مسئله باید هر چه زود‌تر پایان یابد.

رایزن فرهنگی پیشین کشورمان در سوریه در خصوص طرح چهار ماده‌ای ایران برای پایان بخشیدن به بحران یمن بیان کرد: طرح ایران، طرح خوبی است که در سفر اردوغان به تهران مطرح شد٬ ولی همزمان با این طرح نیاز است طرح دیگر همراه شود.

وی با اشاره به اقدام عربستان برای یک آتش بس ۵ روزه عنوان کرد: این دوره باید افزایش یابد. وضعیت یمن بسیار اسفناک است و باید فکری برای آتش‌بس انسانی باشیم.

کد خبر : ۲۷۵۶۶۹