خبرگزاری کار ایران

سبحانی‌نیا در گفت‌و‌گو با ایلنا:

استانی شدن انتخابات موجب تقویت شوراهای محلی است

عضو هیات رییسه مجلس گفت: استانی شدن انتخابات وزن مجلس را بالا می‌برد و نمایندگان را از ورود به مسایل منطقه‌ای فارغ می‌سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سبحانی‌نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، در موافقت با طرح استانی شدن انتخابات، تصریح کرد: استانی شدن انتخابات وزن مجلس را بالا می‌برد و نمایندگان را از ورود به مسایل منطقه‌ای فارغ می‌سازد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بالارفتن وزن مجلس، تقویت شوراهای محلی و احزاب، افزایش پشتوانه فکری-حزبی نمایندگان و تحقق یافتن وظایف کلان نمایندگی را از جمله نقاط مثبت استانی شدن انتخابات خواند و افزود: استانی شدن انتخابات مانع از تعهدات داخلی نمایندگان به افراد٬ یا مجموعه‌های شهرستانی خواهد شد و نمایندگان را از این تعهد‌‌‌ رها کرده و آنها را به سوی ایفای وظایف اصلی نمایندگی سوق می‌دهد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در تشریح مشکلات فعلی نمایندگان در ایفای وظایف نمایندگی خود، اظهار داشت: دغدغه حوزه انتخابیه از جمله مسایلی است که نمایندگان را از ایفای وظایف کلان و ملی نمایندگی غافل می‌سازد و نمایندگان به جای اینکه بتوانند وقت کافی برای مطالعه بر روی طرح‌ها و لوایح کشوری داشته باشند٬ بعضاً باید وقت خود را برای حضور در مراسم‌های مناسبتی در حوزه انتخابیه صرف کنند.

سبحانی‌نیا، افزود: با استانی شدن انتخابات٬ نمایندگان مجلس می‌توانند به طرح‌ها و لوایح نگاه ملی داشته باشند و همچنین وظایف نظارتی خود را با دقت بیشتری انجام دهند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی اگر نماینده‌ای در حوزه انتخابیه خود حضور مستمر نداشته باشد٬ ممکن است اینگونه تلقی شود که به مسائل مردمی که به او رأی داده‌اند٬ بی‌توجه است، افزود: این طرح می‌تواند موجب تقویت شوراهای محلی شود و در آینده می‌توان با تصویب قوانین کار‌شناسی شده در مجلس، بررسی مشکلات جاری حوزه انتخابیه را در ذیل وظایف شوراهای محلی تعریف کرد.

وی، خاطر نشان کرد: در استانی شدن انتخابات زمینه برای ورود افراد نخبه شناخته شده که دارای کارکرد مثبت در سطح استان بیش از پیش فراهم خواهد شد و انتخاب نمایندگان تحت تأثیر ایجاد موج‌های انتخاباتی نخواهد بود.

سبحانی نیا، استانی شدن انتخابات را عامل مهمی برای تقویت احزاب در کشور خواند و ادامه داد: با استانی شدن انتخابات احزاب در کشور فعال‌تر خواهند شد و نمایندگان می‌توانند با پشتوانه فکری-حزبی در طرح‌ها و لوایح ورود پیدا کنند.

کد خبر : ۲۷۵۸۱۸