خبرگزاری کار ایران

رضایی در نشست خبری مطرح کرد:

تصویب سیاست های فضای مجازی، دفاعی و امنیتی در مجمع

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از به پایان رساندن سیاست‌های کلی برنامه ششم در این نهاد خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره جلسه امروز  گفت: سیاست‌های  مربوط به فضای مجازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سیاست‌های مربوط به امور دفاعی و امنیتی کشور و سیاست‌های مرتبط با امور اجتماعی کشور را در مجمع تصویب کردیم.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اعلام اینکه امروز سیاست‌های کلی برنامه ششم را در مجمع تشخیص مصلحت نظام به پایان رساندیم٬ گفت: بر همین اساس این مجموعه سیاست‌های برنامه ششم توسعه را تقدیم مقام معظم رهبری خواهیم کرد. البته اصل این سیاست‌ها از سوی خود ایشان به ما ارجاع شد و ما نظر مشورتی خود را خدمت ایشان خواهیم داد.

وی افزود: طبق معمول رهبری این سیاست‌ها را مطالعه خواهند کرد و پس از انجام اصلاحاتی در آن به دولت، مجلس‌ و قوه قضاییه آن را ابلاغ می‌کنند.

رضایی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه کشور سومین گام به سوی چشم انداز ایران ۱۴۰۴ است٬ گفت: ان‌شاالله احکام این سیاست‌ها در مجلس تصویب می‌شود و از ابتدای سال آینده یعنی سال ۹۵ اجرایی خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ما در جلسه امروز سیاست‌های مربوط به فضای مجازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سیاست‌های مربوط به امور دفاعی و امنیتی کشور و سیاست‌های مرتبط با امور اجتماعی کشور را در مجمع تصویب کردیم.

وی افزود: بنابراین این مجموعه هم اکنون در مجمع کاری ندارد برای همین از جلسه آینده چندین دستور مهم خواهیم داشت سیاست‌های کلی انتخابات، سیاست‌های کلی محیط زیست، رسیدگی به اموال ودارایی مسئولان کشور، رسیدگی به قانون پیشگیری از جرایم و چند اختلافیه دیگر از مباحثی است که در جلسات آینده بحث پیرامون آنها را ادامه خواهیم داد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: تجربه نشان داده اگر دولتمردان ما رهنمودهای رهبری را کاملا عمل کنند موفقیت‌های ما بالا‌تر از آن چیزی است که معمولا به دست می‌آوریم تجربیات زمان حضرت امام و مقام معظم رهبری نشان داده هر چه دقیق‌تر و کامل‌تر به این رهنمود‌ها عمل‌ شود دستاوردهای ما خیلی بیشتر از آن چیزی است که جناح‌های سیاسی در کشور و دولتمردان ما در کشور زحمت می‌کشند.

وی افزود: مثلا در دولت‌های گذشته اگر رهنمودهای رهبری عمل می‌شد٬ شاید هیچ‌گاه ما تحریم نمی‌شدیم اما افراط و تفریط‌هایی صورت گرفت یا در حوادث ۸۸ وقتی ایشان فرمودند «دوستان قدیمی ما توجه کنند»٬ اگر توجه لازم صورت می‌گرفت٬ شاید هیچ یک از مسائلی که ما امروز در سطح جامعه بعضا مشاهده می‌کنیم٬ اصلا به وجود نمی‌آمد.

رضایی با تاکید بر اینکه دولت روحانی اگر بخواهد موفقیت‌های بزرگتر و بیشتری را در مذاکرات به دست بیاورد٬ باید رهنمودهای رهبری و خطوط قرمزی که ایشان تعیین می‌کنند را عملی کند٬ گفت: البته من نمی‌گویم به این رهنمود‌ها عمل نمی‌شود٬ اما هرچه بیشتر و کامل‌تر به آنها عمل شود٬ دستاوردهای بیشتری در مذاکرات خود با ۵+۱ خواهیم داشت و با سربلندی بیشتر از این مذاکرات عبور خواهیم کرد.

رضایی ادامه داد: آمریکا امروز دیگر آمریکای ۲۰ سال پیش و حتی آمریکای ۱۵ سال زمان پیش بوش هم نیست. آمریکا هم‌اکنون وضعیتی در منطقه پیدا کرده که دست به دامن اسرائیل و عربستان و در اروپا نیز دست به دامن فرانسه و انگلیس شده تا آنها خلا بیرون رفتن آمریکا از منطقه خاورمیانه را پر کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته برخی می‌گویند آمریکایی‌ها می‌خواهند به سمت آسیا بروند؛ یعنی می‌خواهند چین کره و ژاپن را کنترل کنند٬ اما برخی معتقدند آمریکایی‌ها نمی‌توانند چند هندوانه را با هم نگه دارند و هم در اوکراین، منطقه و آسیا فعال باشند. لذا می‌خواهند از طریق اسرائیل و عربستان در منطقه و انگلیس و فرانسه مجموعه‌ای را تشکیل بدهند که خلا آنها را پر کنند و خواهان این هستند که کاهش عبور مستقیم آمریکا به سبک بوش را حل و فصل کنند.

وی گفت: همین موضوع باعث برخی تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه ما خواهد شد که طرح تقسیم به کشور عراق، سوریه و یمن بخشی از این مسئله است. بخش دیگر تشکیل یک کنسرسیوم گسترده برای فروش تسلیحات نظامی است.

رضایی گفت: عربستان ۶۵ میلیارد دلار قرار داد خرید سلاح بسته؛ امارات متحده ۳۵ میلیارد دلار؛ قطر و کویت و دیگر کشور‌ها نیز ۱۴۰ میلیارد دلار؛ یعنی این رقم طی سال گذشته از منطقه به سمت کشورهای غربی رفته است تا سلاح‌های مدرن آنها به اینجا بیاید. لازمه کار این بود که باید به یمن حمله می‌شد٬ بنابراین حمله به یمن هم منافع غرب را تامین می‌کند و هم منافع اسرائیل را.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: ملک‌سلمان می‌خواهد خاندان خود را از طریق جنگ در آل سعود تثبیت کند؛ درست مشابه کاری که صدام کرد او هم برای مستحکم کردن خود جنگ درست و حسن البکر را کنار گذاشت و ماجراهای زیادی درست کرد و جنگ به عاملی برای تثبیت صدام حسین تبدیل شد.

رضایی گفت: امروز هم حمله به یمن هم برای تثبیت خاندان ملک سلمان است که می‌خواهد پادشاهی خود را موروثی کند. در آل سعود افراد عاقل زیادی وجود دارند٬ اما ملک سلمان می‌خواهد با ادامه جنگ یمن که به نظر من این جنگ را نیز طولانی هم خواهد کرد٬ به نتیجه خود برسد.

وی تاکید کرد: از نظر ما ملک سلمان می‌خواهد جنگ یمن را طولانی کند و با ایجاد مصیبت جنگ برای مردم یمن٬ ضمن تثبیت خاندان خود٬ با رقبایش تسویه کند.

وی گفت: پیش‌بینی من این است که در ماه‌های بعد تعدادی از سران سعودی توسط ملک سلمان یا زندانی خواهند شد یا حتی به طریقی یا در خاک عربستان یا خارج از آن کشته می‌شوند. اگر همه این موارد رخ داد٬ مردم باید بدانند که به بهانه جنگ٬ یک تسویه حساب شخصی می‌خواهد صورت بگیرد.

رضایی ادامه داد: اوج دوم مسئله این است که یک بازار بزرگ تسلیحاتی برای غرب درست کرده‌اند که با میلیارد‌ها دلار این سلاح‌ها می‌خواهد در منطقه به فروش برسد؛ از طرف دیگر نیز امنیت اسرائیل را نیز می‌خواهند تامین کنند که این توطئه خطرناکی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: من به عنوان سرباز انقلاب از رسانه‌ها می‌خواهم واقعیت‌های منطقه را برای مردم توضیح دهند. ملت ایران ملتی نیست که تنها به مسائل داخلی خود توجه کند و مسائل منطقه و بین‌المللی برای ملت مهم نباشد. هم اکنون حوادث مهمی در منطقه در حال شکل گرفتن است که باید به آنها توجه کنیم.

رضایی با بیان اینکه امسال یکی از سال‌های بسیار مهم در ابعاد داخلی و خارجی کشور است٬ تصریح کرد: ما از یک طرف٬ مذاکرات ایران و قدرت‌های بین المللی را پیش رو داریم و باید در این خصوص به فینال برسیم و نتیجه بگیریم٬ از طرف دیگر انتخابات مجلس و خبرگان رهبری را پیش رو داریم٬ و از سوی دیگر نیز همانطور که گفتم منطقه ما با ناامنی شدیدی مواجه است و از نظر ما طی امسال و سال‌های آینده نیز این ناامنی‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. بنابراین با توجه به این مسائل ما به شدت نیاز به آرامش و همکاری در داخل کشور داریم.

وی ادامه داد: آرامش در جامعه و همکاری دولتمردان و جناح‌های سیاسی با یکدیگر می‌تواند کشور را از شرایط پیش رو عبور دهد٬ بر همین اساس از دولت و جناح‌های سیاسی می‌خواهیم که رقابت‌های انتخاباتی را به نحوی مدیریت کنند که وارد منافع ملی و ارزش‌های انقلاب نشود. رقابت‌ها نباید به منافع ملی و ارزش‌های انقلاب آسیب برساند و آنها را تضعیف کند. امسال ما به شدت نیازمند آرامش و همکاری و بیداری و هوشیاری همه اعضای جامعه هستیم.

رضایی خاطر نشان کرد: امیدوار هستیم با توجه به سالی که رهبری آن را هوشمندانه سال همدلی دولت و ملت معرفی کردند٬ بتوانیم امسال را به نحوی پشت سر بگذاریم که به با حداکثر موفقیت روبرو باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که ایران تاکنون چه اقداماتی برای پیشگیری از افزایش جنگ یمن داشته٬ گفت: در مسئله یمن تمام تلاش دولت و مسئولان این است که هرچه زود‌تر این آتش خاموش شود و عربستان بیش از این جنگ را ادامه ندهد. ما هم اکنون از ظرفیت‌های خود در منطقه و سطح بین‌المللی و همچنین سران کشورهای اسلامی استفاده می‌کنیم. از طرفی رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و سایر دولتمردان نیز در تلاش برای خاموش کردن آتش جنگ یمن هستند.

وی با اشاره به تهدید‌های وزیر دفا ع آمریکا و اسرائیل گفت: این تهدیدها بیشتر جنبه زوزه کشیدن از فاصله دور را برای دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای دارد٬ آمریکا هم‌اکنون مثل گرگ دندان ریخته‌ای است که می‌خواهد با سر و صدا کردن امتیاز بگیرد. در حالی که ملت و دولت ایران به خوبی متوجه و هوشیار است که نباید فریب این زوزه‌ها را بخورد.

رضایی تاکید کرد: اگر آنها به سرشان بیفتد که بخواهند کاری بکنند٬ من به ملت ایران با اطمینان عرض می‌کنم که نیروهای مسلح ما آنچنان درسی به آمریکا و اسرائیل می‌دهند که برای همیشه نگاه خود را به ایران برگردانند و تا نام ایران می‌آید٬ نفس‌ها در سینه‌هایشان حبس شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امروز در جلسه مجمع بحثی از رفع حصر موسوی و کروبی شد٬ گفت: این موضوع اصلا ارتباطی به مجمع ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که در سیاست‌های کلی برنامه ششم چه تمهیداتی برای کاهش وابستگی به نفت پیش‌بینی شد٬ گفت: ما چند پیش‌بینی مهم را انجام دادیم اولا سهم صندوق توسعه ملی را همچنان بالا گرفتیم. صندوق توسعه ملی برای استقلال بودجه دولت از نفت تشکیل شده و امیدواریم بتوانیم از این طریق یک ثروت ملی را برای نسل‌های آینده داشته باشیم. در همین راستا این مسئله کاملا در سیاست‌های برنامه ششم تقویت شده است.

وی افزود: در این سیاست‌ها از خام فروشی پرهیز داده شده و برخی از زمینه‌های مناسب مانند توسعه سواحل که بتوان استفاده بیشتری از بنادر و دریا‌ها داشت٬ مورد توجه قرار گرفت. به طور کلی اقتصاد مقاومتی در کانون توجه ما در برنامه ششم بوده و از این به بعد این سیاست‌ها تبدیل به احکام می‌شود و امیدواریم در آینده این احکام عملیاتی شود.

وی در خصوص طرح کنگره آمریکا برای ادامه تحریم‌ها علیه ایران گفت: در این رابطه مسئولان تیم مذاکره‌کننده جوابشان را خواهند داد.

رضایی در پاسخ به این سوال که بررسی سیاست‌های کلی انتخابات چقدر به طول می‌انجامد٬ گفت: فکر نمی‌کنم این بررسی‌ها بیش از خردادماه طول بکشد٬ احتمالا ما در خردادماه بتوانیم این سیاست‌ها را تحویل بدهیم.

کد خبر : ۲۷۵۸۷۳