خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

خطاب روحانی به عربستان در سخنرانی‌اش بی‌سابقه بود

یک تحلیلگر سیاست خارجی گفت: آقای روحانی برای نخستین بار عربستان را مورد خطاب قرار می‌دهد که در ادبیات دولت یازدهم بی‌سابقه بود.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص سیاست منطقه‌ای ایران و عربستان گفت: دولت یازدهم، سیاست همگرایی منطقه‌ای را به عنوان بخشی از استراتژی سیاست خارجی خود انتخاب کرده و از‌‌ همان ابتدا سعی کرد فاصله‌ای که میان ایران و برخی از کشورهای عربی منطقه وجود داشته را کم کند که این تلاش‌ها تا حدود بسیاری مثمر ثمر بوده است.

وی با اشاره به سیاست‌های عربستان نسبت به کشورمان اظهار داشت: متاسفانه نوع رفتار و سیاست‌های عربستان نتیجه‌ای جز افزایش واگرایی میان تهران و ریاض نداشته است. دخالت عربستان در کشتار مردم سوریه و عراق و هم‌اینک موجب بحران یمن شده است. ایران احساس کند که عربستان د حال ایفای نقش از سوی آمریکا و رژیم صیهونیستی است.

این کار‌شناس مسائل منطقه‌ای با بیان اینکه سیاست‌های عربستان در امور داخلی کشورهای منطقه‌ای موجب ایجاد شکاف در وحدت اسلامی و افزایش واگرایی منطقه‌ای شده، تصریح کرد: متاسفانه نوع عملکرد این کشور موجب شده که جهان اسلام دچار قطب‌بندی‌هایی شود که آمریکا و اسرائیل از آن سود می‌برند.

هانی‌زاده با غیرقابل توجیه دانستن حمله عربستان به یمن و ادامه حملات و محاصره این کشور خاطرنشان کرد: ادامه وضع موجود سبب ایجاد یک فاجعه بی‌سابقه انسانی در یمن و منطقه شده و برای همین نیز آقای روحانی روز شنبه در سخنانش برای نخستین بار عربستان مورد خطاب قرار می‌دهد که در ادبیات دولت یازدهم بی‌سابقه بود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: به نظر می‌رسد تا عربستان به رفتار و دخالت‌هایش ادامه می‌دهد، نباید امیدی برای بهبود روابط وجود تهران و ریاض داشت.

وی درباره سیاست و عملکرد منطقه‌ای ایران در منطقه ابراز داشت: سیاست دولت یازدهم این است که ایران و کشورهای منطقه روابطشان را بهبود ببخشند و تنش‌زدایی صورت بگیرد و از سوی بنای جمهوری اسلامی بر عدم دخالت در امور داخلی کشور‌ها است.

این کار‌شناس مسائل منطقه‌ای با اشاره به حضور فرماندهان نظامی ایران در عراق عنوان کرد: این حضور در درجه نخست با خواست و نظر دولت عراق بوده و در ثانی، این حضور؛ یک حضور مشورتی و در راستای مبارزه با تروریسم است٬ ولی حضور عربستان، قطر، ترکیه و امارات برای سرنگونی دولت سوریه و روی کار آوردن دولتی دست‌نشانده است٬ تا از این طریق جریان مقاومت را تضعیف کنند.

هانی‌زاده تاکید کرد: متاسفانه این کشور‌ها، یک جنگ نیابتی از سوی آمریکا و اسرائیل را در منطقه به راه انداخته‌اند.

این کار‌شناس مسائل منطقه‌ای با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ یادآور شد: با آغاز جدی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در دولت یازدهم، جبهه‌ای عبری – عربی برای تخریب مذاکرات شکل گرفت.

وی افزود: هم‌اینک مشاهده می‌کنیم اقدامات اسرائیل و عربستان در مسئله هسته‌ای ایران، هماهنگ شده است. از سویی، عربستان تولید نفت را افزایش داد تا قیمت نفت به نصف کاهش یابد تا از این طریق اقتصاد ایران ضربه بزند. از سویی شاهد اقدامات تخریبی صیهونیست‌ها به کنگره هستیم.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با یادآوری اینکه توافق هسته‌ای قدرت سیاسی و منطقه‌ای ایران افزایش می‌یابد، گفت: برخی کشورهای عربی منطقه‌ و اسرائیل از اینکه ایران به حق طبیعی خود برسد، خشمگین هستند و برای همین سعی می‌کنند مانع‌تراشی بکنند.

هانی‌زاده در خصوص راهکار بهبود روابط تهران و ریاض اظهار داشت: اگر عربستان حسن نیت داشته باشد، گفت‌وگوی صریح و جدی ایران می‌تواند علاوه بر بهبود روابط دوجانبه موجب کاهش بحران‌های منطقه‌ای بشود.

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه عربستان، ترکیه، قطر و امارات درصدد تغییر ساختار خاورمیانه هستند، یادآور شد: به نظر نمی‌رسد که این کشور‌ها دست از سیاست‌های خود در عرصه منطقه‌ای بردارند و اراده بهبود روابط در آن‌ها وجود ندارد و بنابراین نمی‌توان انتظار بهبود بحران در منطقه را داشت.

وی درباره چشم‌انداز آتی روابط تهران و ریاض تصریح کرد: ایران و عربستان با توجه به شرایط فعلی و تغییراتی که در پیکره آل سعود رخ داده، به نظر نمی‌رسد که در کوتاه مدت بهبود روابط را داشته باشند.

این تحلیلگر مسائل منطقه‌ای بهبود روابط ایران و عربستان منوط به نظر مساعد آمریکا دانست و اضافه کرد: آل سعود بدون هماهنگی با آمریکا در مسائل سیاست خارجی کوچک‌ترین اقدامی نخواهد کرد.

کد خبر : ۲۷۶۱۳۲