خبرگزاری کار ایران

رحمانی فضلی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

آخرین اخبار حادثه مهاباد/ ارائه گزارش حادثه شیراز به رییس‌جمهور/ حکم شهردار قم غیرقانونی است

وزیر کشور صدور حکم شهرداران خارج از روال همیشگی آن را غیرقانونی ذکر کرد از رسیدگی به تخلف متخلفان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی صبح امروز در حاشیه نشست مشترک استانداران سراسر کشور که در وزارت کشور در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران به سوال‌های آنها پاسخ داد.

امضای حکم شهردار در قم غیر قانونی است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره امضای حکم شهردار قم از سوی وزارت کشور و تصمیم شورای شهر قم برای معارفه وی به عنوان شهردار گفت: شهردار کلان شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر باید از سوی وزیر کشور امضا شود.

وزیر کشور با بیان اینکه صدور حکم شهرداران خارج از روال قانونی غیرقانونی است، تاکید کرد: وزارت کشور اعتراض خود را نسبت به این مسئله اعلام کرده٬ از این رو امضای حکم شهردار در قم قانونی نیست و متخلفان برای رسیدگی به تخلفشان معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: از این رو لازم است صلاحیت اجرایی، توانمندی و تجربه افراد بررسی شود و صلاحیت‌ها و سوابق شهرداران استعلام شود. درباره شهردار قم بررسی صلاحیت‌های فردی وی به وزارت کشور ارسال نشده و استعلام صلاحیت او نیامده است.

برنامه‌ای برای جابجایی در وزارت کشور نداریم

رحمانی‌فضلی در پاسخ به سوالی درباره تغییر استانداران تصریح کرد: بحث جابجایی مدیران در همه دولت‌ها بوده است. اگر دولت احساس کند که افراد متناسب با شاخص‌ها و ارزیابی‌ها عمل می‌کنند فردی جابجا نمی‌شود. این موضوع یک روال جاری است و اگر دولت صلاح ببیند افراد جابجا می‌شوند اما فعلا در وزارت کشور برنامه‌ای برای جابجایی نداریم و این موضوع به این معنی نیست که مدیران عوض نمی‌شوند.

آخرین اخبار از پیگیری حادثه مهاباد

وی همچنین درباره حادثه مهاباد خاطرنشان کرد: این موضوع از جهات مختلف قابل بررسی است. اصل موضوع مسئله شخصی بوده و به نوع رابطه متوفی با فردی که خواستگارش بوده باز می‌گردد. در آن روز متوفی در شرایطی قرار می‌گیرد که به خاطر ترس از پنجره هتل به بیرون می‌رود و به دلیل عدم کنترل سقوط می‌کند.

وزیر کشور با اشاره به پرداخت رسانه‌های ضدانقلاب به این مسئله ابراز داشت: متاسفانه با توجه به اقداماتی که در فضای رسانه‌ای از سوی معاندین و ضدانقلاب صورت گرفت این موضوع اجتماعی را به موضوع سیاسی و امنیتی تبدیل کردند و با دروغ‌پردازی عنوان کردند که متهم عنصر امنیتی بوده و قصد تعارض به متوفی را داشته و وی برای نجات خود از پنجره خارج شده است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه متهم در اختیار نیروی قضایی است، عنوان کرد: متهم هیچ رابطه استخدامی با دولت ندارد و عنصر امنیتی نیست. وی کار‌شناسی بوده که برای ارزیابی خدمات رفاهی هتل به آنجا می‌رفته است.

وی افزود: رسانه‌های معاند با تهیج افکار عمومی مسئله اجتماعی را به گونه‌ای جلوه دادند که عده‌ای از جوانان تحریک شده و به هتل تعرض کردند و آن را آتش زدند. ما برای آرام کردن فضا از مردم معتمدین محلی، روحانیون، ائمه جمعه و فرماندار شهر که از بومیان محل است، استفاده کردیم. نیروی انتظامی در محل تقویت شد و بسیار خویشتنداری نشان داد و با وجود اینکه ۲۱ نفر از آن‌ها به خاطر سنگ‌پرانی مردم زخمی شدند هیچ اقدامی نکرده و مردم را به آرامش دعوت کردند. از این رو لازم است از نیروی انتظامی تشکر کنیم. همچنین صداوسیمای مهاباد به آرام کردن فضا کمک کرد. صداوسیما با انعکاس صحبت‌های مردم و فرماندار کمک کرد که فضا آرام شود.

وزیر کشور یادآور شد: در آن شرایط سپاه نیز اعلام آمادگی کرده بود که اگر معاندان قصد انجام کاری را داشتند وارد عمل شوند که به لطف خدا نیازی به این کار نبود. از این رو به مردم توصیه می‌کنیم که در مسائل اینچنینی تمام زوایای کار را به نهادهای حاکمیتی و قانونی واگذار کنند.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نیز باید حقایق را منتقل کنند تا فضا آرام شود، بیان کرد: گروه بازرسی در محل حاضر شده و از ابتدا موضوع را ارزیابی خواهد کرد.

در انتخابات قانون فصل‌الخطاب است

وی درباره تبلیغات زودرس انتخاباتی گفت: موضوع انتخابات مهم‌ترین مسئله سیاست داخلی کشور است. این امر مهم مقدماتش نباید به گونه‌ای باشد که آثار زیانبار اجتماعی و سیاسی به همراه داشته باشد. در امر انتخابات قانون فصل‌الخطاب است و همه باید پایبند مسائل اخلاقی باشیم و نباید اجازه بدهیم در موضوع انتخابات ارزش‌های اخلاقی دچار آسیب شوند از این رو از همه احزاب و رسانه‌ها تقاضا می‌کنیم که به قانون اخلاق توجه کنند.

ارائه گزارش وزیر کشور درباره حادثه شیراز به رئیس جمهور

وزیر کشور درباره آخرین اقدامات در خصوص حادثه شیراز نیز اظهار داشت: هنوز ارزیابی درباره این موضوع صورت نگرفته و جمع کار‌شناسان برای حقیقت‌یابی اقدامات لازم را انجام می‌دهند. افراد متخلف و معترض شناسایی شدند و مدارک و مستندات این موضوع جمع‌آوری شده است. بنده به عنوان رئیس شورای عالی امنیت کشور گزارش‌های لازم را تقدیم رئیس جمهور کرده‌ام که ایشان نیز مسائل را به قوه قضاییه ارجاع داده‌اند. امیدواریم تا در بررسی این موضوع تسریع شود تا بعد از صدور حکم دستگاه‌ها و افراد مقصر معرفی شوند.

احزاب برای بازگشایی خانه احزاب به توافق رسیده‌اند

رحمانی فضلی درباره بازگشایی خانه احزاب نیز تصریح کرد: گزارش معاون سیاسی نشان می‌دهد که احزاب با همکاری و هماهنگی وزارت کشور برای بازگشایی خانه احزاب به توافق رسیده‌اند. در این موضوع وزارت کشور همکاری‌های لازم را با احزاب داشته است و این امکان را برای آن‌ها فراهم کرده تا اولین جلسه آن‌ها در سالن وزارت کشور برگزار شود. بعد از آن احزاب می‌توانند اقدامات خود را برای بازگشایی خانه احزاب و مسائل دیگر انجام دهند.

کد خبر : ۲۷۶۳۴۴