خبرگزاری کار ایران

کواکبیان در گفت‌وگوی تفصیلی با ایلنا:

برخی استانداران صرفا با عوامل دولت قبل همفکری دارند

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: برخی استانداران صرفا با عوامل باقی مانده از دولت قبل همکاری دارند در حالیکه مطالبه مردم تغییر باندهای قدرتی بود که در استان‌ها جاخوش کردند.

مصطفی کواکبیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: تعجب می‌کنم چرا دست‌اندرکاران وزارت کشور با طرح استانی شدن انتخابات مجلس مخالفت می‌کنند. استدلال‌هایی که وزارت کشور برای این مخالفت تاکنون ارائه داده بسیار ضعیف و غیرقابل قبول است.

دلایل وزارت کشور برای مخالفت با استانی شدن انتخابات قابل قبول نیست

این نماینده مردم در مجلس ششم افزود: اینکه گفته شود بین مسئولان و نماینده‌ها با مردم به واسطه این طرح فاصله می‌افتد و دسترسی حوزه‌های انتخاباتی کوچک به نماینده‌هایشان کم می‌شود و حتی شمارش آرا در سطح استان با تاخیر صورت می‌گیرد و برگزاری مرحله دوم انتخابات با مشکل مواجه می‌شود٬ قابل قبول نیست.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری تاکید کرد: به نظرم باید مقداری به چابکی و چالاکی دولت اضافه شود و دولت بیشتر تحرک داشته باشد٬ تا طرح استانی شدن انتخابات مجلس را عملیاتی کند. طبیعی است هر فردی به وضعیت موجود عادت می‌کند. وزارت کشور نیز با سیستم گذشته بسیار مانوس‌تر است. حتی آنها در مورد انتخابات الکترونیک هم می‌گویند بودجه ما کم است٬ اما واقعیت این است که بسیاری از ما به شیوه‌های سنتی عادت کرده‌ایم.

استانی شدن انتخابات مجلس باعث کاهش خرید و فروش آرا می‌شود

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: استانی شدن انتخابات مجلس نه تنها گامی به جلو برای پیشرفت احزاب است٬ بلکه در واقع یک گام برای ملی فکر کردن نمایندگان مجلس نیز خواهد بود. همچنین این طرح علاوه بر کاهش اختلافات درون استان‌ها٬ در افزایش رقابت جدی‌تر در سطح ملی و کاهش خرید و فروش آرا در حوزه‌های انتخابیه کوچک بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

کواکبیان با تاکید بر اینکه بدون شک طرح استانی شدن انتخابات مجلس قدرت انتخاب مردم را به سمت کلان‌نگری و اندیشه‌های بالا‌تر سوق می‌دهد٬ گفت: طرح استانی‌شدن انتخابات وظایف پارلمان‌های محلی (شورا‌ها) را به خوبی جا می‌اندازد و دیگر نمایندگان سپر بلای مسئولان اجرایی شهرستان خود نمی‌شوند و در مقابل مسئولان اجرایی نیز از نمایندگان برای سهل‌انگاری‌ها و تنبلی‌های خود٬ استفاده ابزاری نخواهند کرد.

استانی شدن انتخابات مجلس حداقل ۱۵ فایده دارد

وی با بیان اینکه معتقدم طرح استانی شدن انتخابات مجلس حداقل می‌تواند ۱۵ فایده داشته باشد٬ گفت: نظر من بر این است که تمام اشکال‌هایی که وزارت کشور برای این طرح بیان می‌کند٬ یکایک دارای پاسخ است. ممکن است نمایندگان مجلس مخالفتی با این طرح داشته باشند٬ اما تعجب من از وزارت کشور دولت یازدهم است که به جای تفکر پیشرفت اندیشه٬ پسرفت احزاب را با این توجیهات در خود متبلور می‌کند.

با مخالفان استانی شدن انتخابات مجلس مناظره می‌کنم

کواکبیان ادامه داد: حاضرم با هر فردی که مخالف طرح استانی شدن انتخابات مجلس است مناظره کنم چرا که خودم از طراحان این موضوع در مجلس هشتم بودم. پیشنهاد ما این است که در طرح استانی شدن انتخابات تاکید شود که تنها احزاب می‌توانند لیست استانی داشته باشند و هر گونه دخالت نهادهای قدرت و نیروهای نظامی و انتظامی برای ارائه امکانات و لیست‌ها٬ باید ممنوع اعلام شود.

نماینده مجلس هشتم با اشاره به وضعیت لایحه احزاب گفت: متاسف هستم که بدون جهت٬ ۱۵ جلسه وقت خود را برای بررسی لایحه احزاب در وزارت کشور گذراندیم. وزارت کشور به ریاست بنده کمیته‌ای را متشکل از ۱۵ حزب مطرح کشور تشکیل داد تا این لایحه را مورد بررسی دقیق قرار دهند٬ اما پس از اینکه لایحه مذکور فراهم شد٬ برخی از دیدگاه‌های احزاب مثل داشتن رادیو و تلویزیون خصوصی و اینکه مردم علاوه بر افراد به احزاب نیز رای بدهند٬ توسط وزارت کشور از این لایحه حذف شد.

عدم ارسال لایحه احزاب به مجلس برای دولت نقطه ضعف است

کواکبیان افزود: ۵ یا ۶ ماه است که ما از مسئولان٬ خواهان توضیح درباره وضعیت لایحه احزاب هستیم و آنها به ما می‌گویند این طرح همچنان در کمیسیون سیاسی دولت است٬ اما معلوم نیست چه زمانی می‌خواهد این طرح به مجلس برود. اخیرا نیز شنیده‌ایم که می‌خواهند‌‌ همان طرح کمیسیون شورا‌ها را مجددا به صحن علنی مجلس ببرند٬ در حالی که این برای دولت یازدهم یک نقطه ضعف عمیق محسوب می‌شود.

درست نیست طرح کمیسیون شورا‌ها٬ برای لایحه احزاب در دستور کار قرار گیرد

وی گفت: امیدواریم در ماه‌های باقی مانده تا انتخابات مجلس٬ این لایحه هر چه زود‌تر آماده شود٬ البته تصور من به نمایندگی از طرف دو جناح کشور این است که با سلایق مختلف در ۱۵ جلسه با یکدیگر وقت گذاشتیم و این لایحه را آماده کردیم‌. ای کاش وزارت کشور با صراحت اعلام می‌کرد دولت نیاز به دیدگاه احزاب ندارد٬ اگر قرار است از برگزاری این جلسه‌ها تنها در صحبت استفاده شود بی‌فایده خواهد بود. با فریاد رسا می‌گویم که عدم استفاده از نظرات احزاب در مورد این لایحه توسط وزارت کشور کار بسیار نامطلوبی است. درست نیست وزارت کشور لایحه‌ای را که ساعت‌ها روی آن وقت گذاشته شده٬ به مجلس ندهد و در مقابل اجازه دهد طرح کمیسیون شورا‌ها در دستور کار قرار گیرد.

برخی استانداران صرفا با عوامل باقی مانده از دولت قبل همکاری دارند

دبیر کل حزب مردم‌سالاری با اشاره به موضوع تغییر استانداران و همسو نبودن مدیران اجرایی با سیاست‌های دولت یازدهم به ویژه در شهرستان‌ها گفت: معتقدم یکی از رخوت‌های وزارت کشور عادت به وضعیت موجود به ویژه در خصوص استانداران است. در نشست احزاب با استانداران این نکته را گفتم که ما نمی‌گوییم استانداران حتما باید اصلاح‌طلب باشند٬ اما می‌گوییم آنها حداقل باید با منویات دولت یازدهم همراهی داشته باشند.

وی گفت: متاسفانه بنده استاندارانی را می‌شناسم که صرفا با عوامل باقی مانده از دولت قبل مشورت، همفکری و همکاری دارند در حالی که اگر مردم روش دولت قبل را می‌پسندیدند٬ نیازی نبود به روحانی رای بدهند٬ چون جلیلی نیز از‌‌ همان طیف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ بود.

مطالبه مردم تغییر باندهای قدرتی بود که در استان‌ها جاخوش کردند

کواکبیان خاطرنشان کرد: اینکه مردم به روحانی رای دادند٬ نشان از این داشت که خواستند باندهای قدرت که در استان‌های آنها جا خوش کرده بود را تغییر کند. برای همین متاسفم که برخی مدیران و فرمانداران به صورت جدی و علنی همچنان در برخی جلسات عنوان می‌کنند که ما دولت فعلی را باور نداریم و از منویات دولت قبل حمایت می‌کنیم.

وی افزود: به تبع آن ممکن است استانداران جرات نکنند در جلسات رسمی دولت یا وزارت کشور این موضوع را بگویند٬ اما بدون شک استاندارانی هستند که حداقل انفعال محض در برابر باندهای قدرت دارند و عکس‌العملی در مقابل افراطیون باقی مانده در دولت گذشته از خود نشان نمی‌دهند.

تغییر استانداران مخالف سیاست‌های دولت یازدهم در دستور کار قرار گیرد

دبیر کل حزب مردم‌سالاری با اشاره به اینکه وزارت کشور در آستانه برگزاری انتخابات مجلس دهم است، گفت: علیرغم این موضوع ظاهرا قرار نیست این وزارتخانه هیچ تغییراتی در سطح استانداران ایجاد کند. باز هم تکرار می‌کنم که نه دولت خود را اصلاح‌طلب می‌داند و نه ما انتظار داریم که استانداران از افراد اصلاح‌طلب انتخاب شوند٬ اما توقع این است تغییر استانداران غیرموافق با سیاست‌های دولت یازدهم٬ در دستور کار دولت و وزارت کشور قرار گیرد.

نمی‌دانم وزارت کشور با این روند به کجا می‌رود

کواکبیان در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع با عدم تغییر استانداران، عدم ارائه لایحه احزاب به مجلس٬ و مخالفت با استانی شدن انتخابات مجلس هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد و نمی‌دانم وزارت کشور با این روند به کجا می‌رود.

کد خبر : ۲۷۶۵۰۳