خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

حضور ایران در عراق با فشار سنگین تبلیغاتی مخالفان همراه است

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: فشار تبلیغاتی سنگینی مبنی بر حضور نیروهای ایرانی در عراق٬ یک نوع فرافکنی در راستای ایجاد ایران‌هراسی در منطقه است.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به سفر فواد معصوم رئیس‌جمهوری عراق به کشورمان، در خصوص روابط ایران و عراق گفت: روابط ایران و عراق، روابطی مثبت، دوستانه و برادرانه است و می‌تواند روند رو به توسعه بیشتری هم به خود بگیرد.

وی با بیان اینکه شرایط کنونی عراق در وضعیتی است که در مقابل چالش‌ها و تهدیدهای جدی قرار دارد، اظهار داشت: از یک سو داعش همچنان بخش‌هایی از عراق را در اختیار خود دارد و از سویی تروریست‌ها هنوز در شهرهای این کشور دست به اقدامات تروریستی می‌زنند‎٬ بنابراین شرایط سختی در بُعد امنیتی در عراق حاکم است و این موجب نیازمندی عراق به همکاری دیگر کشور‌ها٬ برای حل این بحران‌ها است.

این کار‌شناس مسائل منطقه‌ای ادامه داد: هجوم داعش به عراق از سوریه، این همکاری‌ها را مهمتر می‌کند. عدم کنترل ترکیه بر مرز‌ها٬ رفت و آمدهای تروریست‌ها را راحت‌تر کرده٬ و از سوی دیگر، مشکلاتی در کردستان عراق نیز به وجود آمده است. سخنانی که رئیس این اقلیم در آمریکا برای جدایی‌طلبی به زبان آورد٬ موجب شده عراق امروز شرایطی را پیش‌روی خود داشته باشد که یکپارچگی‌اش با تهدید رو به رو است.

زنگنه با اشاره به کارشکنی آمریکا و برخی کشورهای عربی تصریح کرد: عدم استفاده آمریکا از نیروهای مردمی برای آزادسازی مناطق عراق از داعش و عدم تجهیز و آموزش به نیروهای نظامی و تصمیم جدید کنگره آمریکا برای تسلیح گروه‌های این کشور و فشار کشورهایی مانند قطر، عربستان و ترکیه در همین جهت موجب شده توان دولتمردان عراقی در برابر مبارزه با تروریسم تحلیل برود و آنها از تصمیم‌گیری روشن عاجز شوند.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه در شرایط فوق‌الذکر جمهوری اسلامی ایران بر اساس توافق‌های دوجانبه و رعایت قوانین بین‌المللی به کمک دولت و ملت عراق آمد، یادآور شد: اگر کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به عراق نبود٬ شاید این وضعیت خطیر به گونه‌ای سخت‌تر در عراق وجود داشت و شرایط به گونه‌ای دیگر بود و تروریست‌ها وضعیت دیگری را به وجود می‌‌آوردند.

وی در پاسخ به این سوال که سفر فواد معصوم در برهه کنونی چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: این سفر می‌تواند در جهت بررسی شرایط کنونی عراق و منطق، تبادل نظرها و دیدگاه‌ها و یافتن راه حل‌ها و راه‌های کمک به توسعه روابط دو جانبه منجر شود؛ هم در انسجام بخشیدن به مولفه‌های اصلی حاکمیت عراق و هم به استفاده از امکانات و ظرفیت‌های ایران که بدون هیچ چشمداشتی کشورمان در اختیار دولت عراق قرار داده است.

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل٬ زمینه‌های همکاری ایران و عراق را بسیار گسترده و متنوع دانست و ادامه داد: منطقه در شرایط حساسی است و ما شاهد بحران‌ها و تنش‌هایی چه در عراق، چه در سوریه، چه در لبنان و چه در یمن هستیم که تهدیدهای جدی و آشکار تروریسم و داعشی‌ها موجب‌ می‌شود همه کشور‌ها٬ از جمله ایران و عراق٬ همکاری‌های گسترده‌ سیاسی و امنیتی و نظامی با یکدیگر داشته باشند.

زنگنه با اشاره به زمینه‌های اقتصادی همکاری تهران و بغداد ابراز داشت: عراق برای بازسازی و احیای صنایع خود می‌تواند از تخصص‌ها و نیروهای فنی ایران استفاده کند٬ همچنین ایران می‌تواند منبع خوبی برای تامین نیروگاه‌های این کشور محسوب شود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: از دیگر سو شاهد رفت و آمدهای بسیاری٬ از سوی اتباع دو کشور هستیم؛ در سال گذشته ۳.۵ میلیون نفر از مردم ایران و عراق به کشورهای مقابل آمد و رفت داشته‌اند و مسائل زیارتی و همچنین گردشگری و سلامت می‌تواند به روابط استراتژیک دو کشور عمق و گستره بیشتری ببخشد.

وی در پاسخ به این سوال که اختلاف‌های کنونی ایران و عراق چه مسائلی هستند، عنوان کرد: اختلاف‌های جدی به نظر نمی‌رسد که میان دو کشور وجود داشته باشد، هر چند ممکن است در برخی مسائل اختلاف سلیقه‌ای میان تهران و بغداد باشد٬ ولی مقام‌های عراقی بر نقش ایران در تامین و حفظ امنیت و استقرار ثبات در عراق تاکید بسیاری داشتند و تمامی اقوام و مذاهب این کشور چه شیعیان، چه اهل تسنن، چه کردها و چه ترکمن‌های عراق٬ به نقش سازنده و موثر ایران در مبارزه با تروریسم اذعان داشته‌اند و موجودیت اقلیم کردستان عراق با کمک ایران تضمین شد.

این کار‌شناس مسائل منطقه‌ای تاکید کرد:‌‌ همانطور که گفتم اختلاف‌های جدی میان ایران و عراق نیست و اگر هم باشد٬ از طریق رایزنی و مذاکرات آن مسائل قابل حل و فصل هستند.

زنگنه درباره حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز بیان کرد: مسئولیت اصلی حفاظت از امنیت و یکپارچگی عراق بر عهده دولتمردان عراقی و نیروهای نظامی و امنیتی این کشور است و اگر ایران در عراق فعالیتی داشته٬ در چارچوب مورد توافق دو کشور و به خواست دولت این کشور بوده است.

این دیپلمات پیشین کشورمان با یادآوری اینکه دشمنان مشترک ایران و عراق خواهان همکاری گسترده تهران و بغداد نیستند، گفت: طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری از سوی دشمنان دو کشور و مخصوصا دولت عربستان طراحی شده و فشار تبلیغاتی سنگینی مبنی بر حضور نیروهای نظامی ایرانی در عراق تبدیل به یک نوع فرافکنی و در راستای ایجاد فضای ایران‌هراسی در منطقه است.

وی درباره تصویر عمومی که از کشورمان در عراق وجود دارد اظهار داشت: حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد از ملت عراق تصویر روشن، مثبت و سازنده‌ای از جمهوری اسلامی ایران دارند٬ اما طبعا در میان آن ۲۰ یا ۳۰ درصد باقی مانده، ممکن است تصویر روشنی از ایران نداشته باشند که می‌تواند مورد سوءاستفاده دیگران که دنبال منافع خود هستند٬ قرار بگیرد٬ لذا لازم است هر چه زود‌تر این تصویر مبهم برطرف شود.

زنگنه در پایان درباره چشم‌انداز روابط آتی ایران و عراق تصریح کرد: ایران و عراق دو کشور دوست هستند که از اشتراک‌های بسیاری دارند و هیچ‌گاه عوامل داخلی و خارجی نمی‌تواند این روابط را به هم بزند. نیاز است عقلای قوم در عراق با یک برداشت صحیح در شناسایی دوست و دشمن و با نگاه به چشم‌انداز مورد نظرشان گام بردارند. در این جهت ایران می‌تواند هم‌پیمانی استراتژیک٬ و شریکی طبیعی برای دولت و ملت عراق محسوب شود.

کد خبر : ۲۷۶۷۶۴