خبرگزاری کار ایران

در نطق میان دستور مطرح شد؛

توضیحات توکلی درباره ۵۴ شکایت موجود در دادسرای تهران علیه او

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، به ذکر توضیحاتی در خصوص پرونده‌های موجود در قوه قضاییه علیه خود پرداخت.

به گزارش ایلنا، احمد توکلی در نشست علنی روز سه شنبه ۲۲ اردیبهشت مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور خود، گفت: اصل ۱۵۶ قانون اساسی، قوه قضاییه را قوه‌ای مستقل می‌داند که از وظایف آن، احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع است؛ اصل ۸۴ نیز هر نماینده را در برابر تمام ملت مسئول می‌شمارد و وی حق دارد در تمام مسائل داخلی و خارجی اظهار نظر کند و اصل ۸۶ نیز مقرر می‌کند که نماینده در مقام ایفای وظایف نمایندگی و اظهار نظر در رای خود آزاد بوده و نمی‌شود وی را به سبب اظهارات و آراء تعقیب کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در طول سال‌های ۸۹ تا ۹۲، تعداد ۵۴ شکایت علیه بنده در دادسرای تهران مطرح شده؛ این مسئله از جهاتی غیرشخصی و از جهتی شخصی است؛ از آنجا که عمده این پرونده‌ها به مسائل نمایندگی بنده مرتبط بوده و با مقوله آزادی مردم و نمایندگانشان ارتباط دارد و می‌تواند در سرنوشت آینده مجلس و رسانه‌های کشور بسیار موثر باشد، نسبت به اظهار آنها اقدام می‌کنم.

وی افزود: تعدادی از این شکایت‌ها در دادگاه کیفری استان تهران در جریان رسیدگی است و بنده روز یکشنبه آینده، از خودم در دادگاه کیفرخواست دفاع خواهم کرد؛ از حدود ۵۴ پرونده برای ۳۷ مورد قرار منع تعقیب صادر شده و ۹ پرونده، یکشنبه تعیین تکلیف می‌شود و چند مورد هم در مرحله بازپرسی مفتوح هستند.

توکلی گفت: آنچه مورد افتخار است، اینکه دادگاه مستقل کشور یک نماینده و سیاستگزار باسابقه را با شکایت چند شاکی محترم که از سمت‌های خود معذول و بعد محکوم شده‌اند و برخی نیز محبوس هستند، رسیدگی می‌کنند؛ به قوه قضاییه از این حیث که در اجرای اصل ۳۴ دادخواهی هر کسی را محترم می‌شمرد تبریک می‌گویم و از دادگاه و هیات منصفه سپاسگزارم.

وی ادامه داد: چون در شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها و سایت‌های کشور، مطالب و افکار پیرامون این محاکمه مطالبی منتشر شده ارایه این تذکرات را لازم دیدم؛ بنده به دلیل انعکاس کامنت‌هایی که مردم در سایت «الف» در انتقاد از قوه قضاییه، رئیس جمهور، دولت وقت و نماینده مجلس شورای اسلامی قرار دادند از طرف دادستان تهران به فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی، نشر مطالب خلاف واقع و اهانت به مقامات متهم شده‌ام و این کار دادستان، طبق مقررات قانونی انجام شده و همچنین در کیفرخواست شکایت آقایان خرم آبادی، صالحی امیری، مشایی، بقایی، مرتضوی، رحیمی و جوانفکر پذیرفته شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: بنده طبق مقررات تنها از خود دفاع می‌کنم و فرا‌تر از دفاع نه حقی دارم و نه وظیفه‌ای.

توکلی تصریح کرد: احترام هیات منصفه که نماینده وجدان افکار عمومی است، واجب است؛ البته دفاع بنده به اقتضای اتهامات با دفاع از آزادی رسانه‌ها، آحاد ملت و نمایندگانشان ملازمه دارد من از لطف همکارانم چه در مجلس و چه در رسانه‌ها سپاسگزارم و امیدوارم این دادگاه به هر حکمی که برسد این انگیزه را داشته باشد که تفاهم بین قوه قضاییه با رسانه‌ها و مردم را افزون کند.

وی ادامه داد: امید است قوه قضاییه در انجام وظیفه مهم و قانونی خود که احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی مشروع مذکور در اصل ۱۵۶ است موفق شود.

توکلی افزود: این نکته را نیز تذکر می‌دهم که موضوع این دادگاه، امور مطبوعاتی است و این امور جز با سعه صدر قابل داوری نیست. این امور مربوط به حوزه‌ عمومی است و تامین مصلحت عمومی بر پایه‌ انعکاس افکار و آرای مردم در این حوزه بر جلوگیری از دلخوری همه تاثیر دارد.

کد خبر : ۲۷۶۷۷۵