خبرگزاری کار ایران

با تصویب نمایندگان مجلس؛

حقوق و امتیازهای احزاب رسمی کشور مشخص شد

با تصویب ماده ۱۳ طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، امتیازها و حقوق احزاب رسمی کشور در مجلس مشخص شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ احزاب رسمی و دارای پروانه کشور اجازه فعالیت سیاسی، انجام فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر در چارچوب مقررات اصل ۸ قانون اساسی را خواهند داشت.

بر اساس این قانون٬ احزاب حق اظهار نظر آزاد و علنی در مسائل کشور را خواهند داشت و می‌توانند از نامزدهای انتخاباتی حمایت کنند؛ همچنین حق ائتلاف با سایر احزاب نیز در این قانون به رسمیت شناخته است.

بند «ث» این ماده آورده است:

احزاب می‌توانند در زمان انتخابات یا غیر از آن٬ با دیگر احزاب رسمی و دارای پروانه٬ در مورد نامزد یا نامزدهای انتخاباتی یا موارد دیگر ائتلاف کنند و در صورت ائتلاف، کلیه مسئولیت‌های آن را پذیرا باشند و مراتب را به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ برسانند.

با تصویب نمایندگان مجلس٬ احزاب اجازه دایر کردن شعب و دفا‌تر در استان‌ها و شهرستان‌ها را خواهند داشت و تشکیل آن شعبه را به اطلاع فرمانداری و استاندرای‌ها برسانند؛ اما تاسیس هرگونه دفتر یا شعبه٬ خارج از کشور ممنوع است.

همچنین بر اساس این قانون٬ با ارائه درخواست خود به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی٬ احزاب اجازه دارند روزنامه، نشریه و پایگاه اطلاع‌رسانی در فضای مجازی راه‌اندازی کنند.

حق راهپیمایی و تشکیل اجتماعات٬ با اطلاع و صدور مجوز وزارت کشور و استانداری با رعایت اصل ۲۷ قانون اساسی نیز به رسمیت شناخته شد. ضمن اینکه دبیران کل احزاب موظف هستند حداقل ۷۲ ساعت قبل از برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها٬ مراتب را به اطلاع مسئولان ذیربط برسانند.

۱۲۹ نماینده با رای موافق، ۱۲ نماینده با رای مخالف و ۹ نماینده با رای ممتنع٬ نظر خویش را اعلام کردند تا این قانون با نظر ۱۹۷ نماینده به تصویب برسد.

کد خبر : ۲۷۷۵۱۶