خبرگزاری کار ایران

بروجردی در جمع خبرنگاران:

اگر غرب دبه کند٬ ما هم دبه می‌کنیم/ پروتکل الحاقی در اختیار مجلس است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه توافق یک جاده دو طرفه است٬ گفت: اگر آنها دبه کنند٬ ما هم دبه می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ علاالدین بروجردی در جمع خبرنگاران در مورد پروتکل الحاقی گفت: ما در مجلس هفتم اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط دولت وقت را متوقف کردیم٬ که این از مصوبات مهم مجلس بود. این مصوبه به قوت خود باقی است٬ به این معنا که اقدام مشابه اجرای داوطلبانه٬ نیازمند تایید مجلس است.

این نماینده مجلس نهم ادامه داد: افسار پروتکل الحاقی در اختیار مجلس است و مجلس باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا خود توافق نهایی به تصمیم و تصویب مجلس نیاز دارد یا خیر٬ ادامه داد: به نظر من بله نیاز دارد٬ چه اصل آن و چه فرع آن.

بروجردی در مورد طرح‌های مختلفی که از سوی نمایندگان در مورد مساله هسته‌ای مطرح است٬ افزود: آنچه امروز در کمیسیون در دستور کار است‌‌؛ همان طرحی است که فوریت آن در مجلس به تصویب رسیده و نمایندگان می‌توانند نظرها و پیشنهادهای خود را در جلسه بعدازظهر امروز ارائه دهند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد بازرسی از مراکز نظامی در توافق نهایی تصریح کرد: معتقدیم در اجرای پروتکل الحاقی در صورت نهایی شدن مذاکرات٬ و توافق٬ در مرحله اجرا با نظر مجلس٬ مراکز حاکمیتی و نظامی باید مستثنی شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا تا ۱۰ تیر ماه باید مراحل نگارش متن نهایی شود٬ افزود: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند اگر تا ۱۰ تیر به توافق نرسیم٬ این تاریخ «وحی منزل» نیست. آنچه که مهم است٬ حفظ منافع ملی در توافق است و اگر در این راستا از زمان عبور کردیم٬ زمان تمدید خواهد شد.

بروجردی با تاکید بر سابقه تاریخی عهدشکنی آمریکایی‌ها افزود: در بحث فردو که در مورد آن توافق شده بود٬ آنها دبه کردند و گفتند این رقم توافق بالاست. البته باید یادآور شد که توافق یک جاده دو طرفه است و اگر آنها دبه کنند٬ ما هم دبه می‌کنیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد بازرسی کشتی ایرانی حامل کمک‌های انسان دوستانه برای جنگ زدگان یمنی٬ تصریح کرد: عربستان یا کشورهای ائتلاف غیرقانونی یا هیچکس دیگر٬ حق بازرسی از کشتی ایرانی را ندارد٬ نماینده سازمان ملل نیز به این مساله اشاره کرده و توافق ما با سازمان ملل ورود این کشتی به بندر حدیده یمن است که این کشتی قرار است آنجا پهلو بگیرد و امیدواریم سازمان ملل از حیثیت خود در اینباره دفاع کند و به فرمان آمریکا و دیگران در این زمینه گوش ندهد.

کد خبر : ۲۷۷۶۰۱