خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای نگهبان:

برخی افراد که در انتخابات فعال شده‌اند٬ چشم دیدن ولایت فقیه را ندارند

دبیر شورای نگهبان گفت: الان افرادی در این انتخابات فعال شده‌اند که مسئولیت‌های بالایی هم دارند، اما اساساً چشم دیدن ولایت فقیه را ندارندو همه هَمِّشان افزایش قدرت خودشان و کاهش اقتدار ولایت است.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله جنتی در دیدار با اعضای «مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی»، ضمن تشکر از اقدامات و عملکرد این مرکز در شناخت موضوعات مبتلابه مردم و همچنین برپایی نمایشگاه و موزه «فقه و زندگی» افزود: من همواره خلأ چنین مرکزی را احساس می‌کردم و از بی‌توجهی به مسأله موضوعات فقهی گله‌مند بودم؛ از این رو وجود این مرکز را غنیمت می‌دانم و از تأسیس آنکه بنا به دستور مقام معظم رهبری ایجاد گردید، بسیار خوشحالم.

وی تصریح کرد: در حوزه‌های علمیه کارهای خوبی در خصوص فقه کاربردی صورت گرفته است، البته متأسفانه در حوزه‌های علمیه مسائل مورد ابتلای مردم کمتر مورد بررسی قرار می‌گیرد و برخی اقدامات نیز تکراری و موازی است از این رو باید سعی کرد راه‌کارهای فقهی به صورت راهگشا و ملموس در زندگی مردم دیده شود و پاسخگوی مسائل و مشکلات آنان باشد.

دبیر شورای نگهبان با ذکر خاطره‌ای از آیت‌الله العظمی وحید خراسانی به توضیح بیشتر این دغدغه پرداخت و ادامه داد: به ایشان عرض کردم عدم پاسخگویی به «مسائل مستحدثه» در جامعه، مشکلات اعتقادی جوان‌ها را تشدید می‌کند. چه اشکالی دارد که در حوزه علاوه بر تدریس مباحث تکراری فقه و اصول مثل دیات و طهارت و امثال آن، به موضوعاتی که گریبانگیر جامعه است، پرداخته شود.

وی افزود: البته ایشان نیز این بحث را قبول داشتند و آن را جزء دغدغه‌های خود بر شمردند، ولی متأسفانه در حوزه‌ها، خیلی به این موارد توجه نمی‌شود.

خطیب جمعه تهران افزود: ما مسائل بر زمین‌مانده زیاد داریم. باید برای سوالات مهم جامعه در مسائل پزشکی، نجوم و إستهلال، مسافت شرعی، حدِّ تَرَخُّص، فضای مجازی و مانند اینها پاسخ داشته باشیم و بتوانیم مردم را قانع کنیم.

وی عملکرد «مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی» را دارای آثار و برکات درازمدتی دانست و افزود: ‌ اهل فن و کارشناسانی که درگیر مشکلات جامعه هستند و با مردم سر و کار دارند مثل اعضای شورای نگهبان که در قوانین با این موضوعات روبرو می‌شوند، متوجه هستند که شما چه کار با ارزشی کرده‌اید. لذا ارزش کار شما در آینده بیشتر مشخص می‌شود.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه حتماً باید از تجربیات مراکز دانشگاهی و آموزش عالی، در این مورد استفاده شود، تأکید کرد: مطالعات و تحقیقات آنها برای شما کاربرد دارد و می‌تواند شما را از مسائل و مشکلات و تحقیقات دنیای امروز، آگاه کند.

وی یکی از توفیق‌های این مرکز را مسئولیت حجت‌الاسلام فلاح‌زاده در آن دانست و اظهار کرد: آقای فلاح‌زاده عنصری با صفا، پاک و بی‌آلایش هستند و حضور امثال ایشان واقعاً در «مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی» مغتنم است.

دبیر شورای نگهبان تأکید کرد: سعی شود به عملکرد‌ها و اقدامات جنبه اخلاص و الهی داده شود، کار شما می‌تواند موجب تحول در بخش‌های مختلف پژوهشی و دانشگاهی در کشور شود. متأسفانه کار‌ها در کشور ما علیرغم هزینه‌ها و اختصاص بودجه‌های کلان؛ اغلب تکراری، کم‌نتیجه یا بی‌نتیجه است. شما به عنوان نمادی از حوزه‌های علمیه می‌توانید الگوی جوامع دانشگاهی شوید.

جنتی به حاضران توصیه کرد از مسائل مهم سیاسی غفلت نکنند و افزود: شما، علاوه بر طلبه بودن، به عنوان یک شهروند در خیر و شر این مملکت سهیم هستید. بنابراین، خودتان را منحصر به یک امر و موضوع نکنید و توجه به امور این مرکز، نباید موجب شود از اوضاع سیاسی کشور بی‌اطلاع بمانید.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در اسفندماه امسال گفت: باید با حساسیت از مسائل مربوط به انتخابات و کیفیت فعالیت افراد در آن مطلع باشید. الآن افرادی در این انتخابات فعال شده‌اند که مسئولیت‌های بالایی هم دارند، اما اساساً چشم دیدن ولایت فقیه را ندارند و همه هَمِّشان افزایش قدرت خودشان و کاهش اقتدار ولایت است. البته تا الآن خدا لطف کرده و مانع تحقق اهداف آنان شده است.

وی تصریح کرد: از کار‌شناسان مطمئن بخواهید جریان‌ها و اوضاع سیاسی را برای شما تشریح کنند. از اساتید حوزه و دانشگاه تا دانشجو و طلبه و عموم مردم باید با مسائل سیاسی روز آشنا باشند و بتوانند افراد صالح و فاسد را بشناسند و از مسئولیت سنگین انتخاب افراد صالح غافل نگردند.

در ابتدای این جلسه «حجت الاسلام فلاح‌زاده» ‌ ضمن ابراز خشنودی از این دیدار از حضرت آیت الله جنتی به دلیل بازدید از «موزه فقه و زندگی» تشکر کرد و گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های «مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی» ارائه کرد.

وی ضمن اشاره به موضوعاتی چون مسائل مربوط به نوسازی اطراف کعبه، مرگ مغزی، حَدِّ تَرَخُص، اعتکاف، انواع صید و احکام حلیت آن‌ها، استهلاک، استحاله و استفاده از مواد مشکوک در مواد غذایی، معاملات، شرکت‌های هرمی و... که در این مرکز بررسی شده است از همکاری «مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی» با نهادهایی چون شیلات، انستیتو پاستور، وزارت جهاد کشاورزی، پزشکی قانونی، بهزیستی و... خبر داد و برای همکاری این مرکز در بررسی مصوبات فقهی و قانونی مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کرد.

کد خبر : ۲۷۸۰۴۱