خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر امور خارجه خبر داد:

سفر دو مقام سازمان ملل به تهران در دو روز آینده

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه، اقدام عربستان در برگزاری نشست ریاض را حرکتی نمایشی برای کاستن فشار بین‌المللی و افکار عمومی بر خود دانست.

به گزارش ایلنا٬ حسین امیرعبداللهیان با رد ادعای عربستان مبنی بر آتش بس پنج روزه در یمن افزود: در حالی که در این پنج روز پدیده‌ای به نام آتش بس واقعی شکل نگرفت، حرکت نمایشی دیگری با نام نشست ریاض با حضور ناقص برخی گروه‌های یمنی آغاز شد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: این کنفرانس نیز که قرار است امروز با صدور بیانیه‌ای پایان یابد ازنظرما هیچ دستاوردی نخواهد داشت.

امیرعبداللهیان افزود: شتابزدگی عربستان و حرکت این کشور جلو‌تر از سازمان ملل نه فقط به حل و فصل مسائل یمن کمکی نمی‌کند بلکه باعث تاخیر در روند سیاسی و اقدامات این سازمان خواهد شد.

عربستان دقیقاً از رفتار و الگوی رژیم صهیونیستی در غزه استفاده می‌کند

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: متاسفم اعلام کنم کشوری مانند عربستان که در مجموعه کشورهای اسلامی می‌تواند نقش موثر و سازنده‌ای در قبال تحولات منطقه و جهان اسلام داشته باشد، امروز در تجاوز علیه مردم بی‌پناه و مظلوم یمن دقیقاً ازه‌مان رفتار و الگوی جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در غزه استفاده می‌کند.

وی، جنایت علیه بشریت و محاصره انسانی مردم یمن را دو محور اصلی الگوی صهیونیست‌ها در تجاوز عربستان علیه یمن برشمرد و افزود: آتش بس ادعایی عربستان حرکتی نمایشی بود که بر تنفر از این کشور در منطقه افزود.

توافق برای گفت‌وگوی گروه‌های یمنی در ژنو در روزهای آینده

معاون عربی افریقای وزیر امور خارجه گفت: بر اساس هماهنگی‌های دبیرکل سازمان ملل متحد و نماینده ویژه وی در امور یمن، توافق قابل توجهی برای گفتگوی گروه‌های یمنی در ژنو حاصل شده است.

امیرعبداللهیان با اشاره به فرجام طرح ۴ ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل بحران یمن افزود: ‌ یکی از محورهای این طرح گفتگوهای یمنی - یمنی با نظارت سازمان ملل است که باید در مکانی مورد توافق همه گروه‌های یمنی شکل بگیرد.

وی گفت: دبیرکل سازمان ملل تلاش دارد که این نشست در روزهای آینده در ژنو برگزار شود.

معاون وزیر امیر خارجه همچنین، نشست ریاض را نشستی نمایشی و شتابزده دانست و افزود: ‌ برگزاری این نشست کمکی به رفع مشکل نمی‌کند و سعودی‌ها با این حرکت نمایشی در پی کاهش نقش سازمان ملل متحد هستند تا راساً درباره یمن تصمیم بگیرند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: مردم یمن قطعا چنین اجازه‌ای را به عربستان و هیچ کشور دیگری نخواهند داد که برایشان تصمیم بگیرند؛ مردم فهیم و گروه‌های متنوع یمنی در نشست گفتگوی ملی فراگیر در ژنو با نظارت سازمان ملل درباره توافقات سیاسی قابل قبول گفتگو و تفاهم خواهند کرد.

 بروز جریان تروریستی خطرناک‌تر از داعش

معاون عربی افریقای وزیر امور خارجه در خصوص شکل گیری جریان‌های تروریستی پیچیده و حرفه‌ای تری از داعش در نتیجه تجاوز عربستان به یمن در منطقه و جهان هشدار داد.

امیرعبداللهیان گفت: فراموش نکنیم نتیجه بحرانی که در سوریه و عراق ایجاد شد وجود گروه تروریستی چند ملیتی و خطرناکی به نام داعش بود که رشد کرد.

ی افزود: اکنون هم جریان‌های تروریستی پیچیده‌تر و حرفه‌ای تری در نتیجه تجاوز عربستان به یمن در این کشور و منطقه در حال بروز، نمود و اوج گیری است که بیش از پیش صلح، ثبات و امنیت منطقه و جهان را به مخاطره خواهد انداخت.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره سرانجام ارسال کمک‌های انسان دوستانه ایران از طریق کشتی نجات گفت: ما از ابتدا در وزارت امور خارجه موضوع ارسال کمک‌های انسان دوستانه به یمن را در قالب‌های مختلف پیگیری کردیم.

وی افزود: قالب دیگر ارسال کمک‌های انسان دوستانه ازطریق هوایی به مناطقی درهمسایگی یمن است که سازمان ملل تعیین کرده و به طور مشخص بندر سلاله عمان و بندر جیبوتی برای این کار تعیین شده است و انتقال این کمک‌ها با هماهنگی کامل سازمان ملل پیگیری می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه از ارسال نخستین محموله کمک‌های انسان دوستانه ایران از طریق جیبوتی در ۲۴ ساعت آینده خبر داد و افزود: مجوزهای لازم برای نخستین پرواز از طریق جیبوتی به منظور ارسال کمک‌های انسان دوستانه ما از طریق سازمان ملل متحد فراهم شده است و در ۲۴ ساعت آینده این پرواز حامل کمک‌های ما در جیبوتی فرود می‌آید و در کوتاه‌ترین زمان با مشارکت سازمان ملل و هلال احمر ما وارد یمن خواهد شد.

امیرعبداللهیان گفت: درخصوص کشتی حامل کمک‌های انسان دوستانه ما نیز هماهنگی کامل با سازمان ملل به منظور تسهیل در انتقال کمک‌ها چه به طور مستقیم و چه به طور غیر مستقیم از مسیرهای ثالث و تعیین شده سازمان ملل در حال پیگیری است.

وی افزود: نکته مهم این است که این کمک‌ها به بهترین وجه و در نخستین فرصت ممکن به دست مردم نیازمند یمن خواهد رسید.

 برپایی نشست در کمپ دیوید، توهین به جهان عرب

معاون عربی افریقای وزیر امور خارجه تصریح کرد: بنا بر تحلیل صاحبنظران جهان عرب، برگزاری اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید توهین به منطقه و جهان عرب است.

امیرعبداللهیان درخصوص اهداف نشست کمپ دیوید و آثار آن بر تحولات آینده منطقه گفت: صاحبنظران معتقدند که کمپ دیوید مکانی نامناسب، نجس و یادآور خاطرات تلخ سازش مصر در دوره انور سادات با رژیم صهیونیستی است وبرای جهان عرب شایسته نیست که در چنین مکانی درباره سرنوشت کشور عربی مهمی مانند یمن گفتگو شود.

امیرعبداللهیان گفت: ‌آنچه از نتیجه گفتگو‌ها در کمپ دیوید حاصل و در بیانیه پایانی آن بیان شد با وضعیت و وقایع کنونی در منطقه متفاوت و متعارض است.

وی افزود: ‌اولا ما معتقدیم که درباره مسائل منطقه باید اهل منطقه در درون منطقه گفتگو و آن را حل و فصل کنند و کشاندن مسائل منطقه به خارج، آن هم در مکانی نامناسب مانند کمپ دیوید توهین به مسلمانان، ‌اعراب و کشورهای منطقه محسوب می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: ‌ ثانیا طرف‌های خارجی نباید تا این حد به خود اجازه دخالت در مسائل منطقه دهند.

وی با بیان اینکه دوستان ما در منطقه نباید زمینه چنین دخالت‌هایی را فراهم کنند تاکید کرد: ایران، ترکیه، عربستان و دیگر کشورهای منطقه از این امکان برخوردارند که برای صلح، ثبات و امنیت منطقه تصمیم جمعی بگیرند و اقدام جمعی کنند و مانع مداخلات خارجی در منطقه شوند.

 سفر دو مقام سازمان ملل به تهران در دو روز آینده

معاون عربی افریقای وزیر امور خارجه از سفر معاون دبیر کل سازمان ملل در امور کمک‌های بشردوستانه و نیز نماینده جدید‌بان کی مون در امور یمن به تهران در دو روزآینده خبر داد.

امیرعبداللهیان گفت: ‌ هم وزیر امور خارجه و هم دیگر مسئولان این وزارتخانه در هفته‌های گذشته ارتباط مستمر تلفنی و یا دیدارهایی با این افراد داشته‌اند.

وی افزود: ‌قرار است در دیدار با خانم والری آموس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور کمک‌های انسان دوستانه در تهران برای ارسال کمک به مردم یمن، هماهنگی‌های دقیق تری داشته باشیم.

امیرعبداللهیان، موضوع مذاکره با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن را نیز به طور مشخص پیگیری و بررسی راهکار سیاسی برای حل و فصل بحران این کشور دانست.

وی گفت: ‌یکی از نقاط مدنظر نماینده ویژه‌بان کی مون در امور یمن، پیگیری طرح ۴ ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران درخصوص یمن است که در سفر این مقام سازمان ملل پیگیری می‌شود.

امیر عبداللهیان، رایزنی‌های مستقیم میان مسئولان ذیربط سازمان ملل و مقامات کشورمان را در تقویت روند سیاسی و توقف تجاوز سعودی بسیار مهم و موثر دانست.

هر تعرضی به شیخ نمر احساسات جهان اسلام را جریحه‌دار می‌کند

معاون عربی افریقای وزیر امور خارجه هشدار داد: هرگونه تعرض و اقدام عربستان سعودی علیه شیخ نمر که از علمای برجسته دینی در این کشور است احساسات مسلمانان را جریحه‌دار خواهد کرد.

امیرعبداللهیان درباره ادعای عربستان سعودی مبنی بر اجرای حکم اعدام شیخ نمر و تبعات آن گفت: هم در سطح منطقه، هم در سطح بین‌الملل و هم ما در جمهوری اسلامی ایران هشدارهای لازم را در این خصوص به عربستان داده‌ایم.

وی افزود: ‌ حتی طرح این قبیل موضوعات در رسانه‌های سعودی و منطقه به گونه‌ا‌ی است که در شرایط کنونی منطقه نه فقط کمک کننده نخواهد بود بلکه تأثیر منفی و سلبی میان مسلمانان ایجاد خواهد کرد.

امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد مقامات عربستان درخصوص این موضوع اقدامات سنجیده‌تر انجام دهند و شرایط را بد‌تر و پیچیده‌تر نکنند.

در بحرین مداخله می‌کردیم، وضع این کشور به گونه دیگری بود

معاون عربی افریقای وزیر امور خارجه تأکید کرد: اگر در بحرین مداخله می‌کردیم وضع در این کشور اکنون به گونه دیگری بود.

امیرعبداللهیان با رد ادعای نادرست مقامات بحرین مبنی بر متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی این کشور، اظهارات وزیر امور خارجه بحرین را نوعی فرافکنی دانست.

وی با بیان اینکه بحرین با مشکل و بحران جدی داخلی مواجه است گفت: ‌ ما‌‌ همان راهکاری را که برای سوریه ارائه کردیم برای اجرا در بحرین نیز توصیه می‌کنیم؛ گفتگوی ملی در بحرین می‌تواند نقش تعیین‌کننده داشته باشد.

امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه مشکلات بحرین صرفا راهکار سیاسی دارد افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ مداخله‌ای در این کشور نداشته و ندارد، ما اگر در این کشور مداخله می‌کردیم وضع این کشور اکنون به گونه دیگری بود.

وی گفت: همواره طرف‌های مختلف در بحرین را به خویشتنداری، ‌گفتگوی ملی و رعایت مطالبات مردم بحرین در چارچوبی که هر بحرینی به شیوه دموکراتیک حق یک رأی داشته باشد توصیه کرده‌ایم.

 حمایت از عراق در مبارزه با تروریسم

معاون عربی افریقای وزیر امور خارجه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حمایت‌های کنونی خود را از مردم، ‌دولت، ‌نیروهای مسلح و نیروهای داوطلب مسلح مردمی عراق در مبارزه با گروه‌های تروریستی در این کشور با قوت ادامه می‌دهد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این پرسش که آیا مشارکت ما در عراق در مبارزه با تروریسم ادامه می‌یابد گفت: با صدای بلند اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری است که در مبارزه با تروریسم به عراق کمک کرد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: نخستین کشوری هستیم که به کرد‌ها، شیعیان و اهل تسنن در مقابله با تروریسم کمک کردیم.

وی، نمونه کمک به کرد‌ها را جلوگیری از سقوط اربیل در شمال عراق و ‌نمونه کمک به اهل تسنن را کمک بارز در بازپس‌گیری تکریت از دست گروه‌های تروریستی برشمرد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ‌امنیت عراق را امنیت منطقه و ایران می‌دانیم افزود: از هیچ کمکی برای مبارزه با تروریسم به کشورهای منطقه به‌ویژه عراق و سوریه دریغ نخواهیم کرد.

وی هشدار داد: نگرانی جدی کنونی منطقه باید این باشد که در سایه تجاوز عربستان به یمن شکل جدی از تروریسم در حال نمود و بروز است؛ تروریسمی که می‌تواند حرفه ای‌تر و پیچیده‌تر از آنچه در سوریه، عراق و افغانستان شاهد بودیم در یمن نمود یابد و صلح و امنیت منطقه و جهان را جداً به مخاطره بیندازد.

معاون وزیر امور خارجه که با خبرگزاری صدا و سیما مصاحبه می‌کرد٬ گفت: پیامدهای تجاوز عربستان به یمن جز کشتار مردم و نابودی زیرساخت‌های این کشور و نیز تقویت بیشتر تروریست‌ها در منطقه راهبردی غرب آسیا نیست.

کد خبر : ۲۷۸۳۰۷