خبرگزاری کار ایران

آرمین در همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر:

فهم بسیاری از حقایق قرآن در گرو شواهد برون متنی است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گفت: فهم بسیاری از حقایق قرآنی در گرو شواهد برون متنی و نیز اصول و مقدماتی است که اثبات و نفی آنها بر عهده علوم و معارف دیگر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن آرمین امروز پنج شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در سومین همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر که با حضور اندیشمندان برجسته قرآنی حوزه و دانشگاه در سالن اجتماعات پژوهشگاه امام خمینی (ره) حرم امام (رض) برگزار شد، در سخنانی با موضوع «روش تفسیر قرآن به قرآن و نظریه قصه در قرآن» اظهار داشت: روش تفسیر قرآن به قرآن در تعریفی حداکثری مبتنی بر دو اصل است؛ که یکی استقلال و خودبسندگی قرآن در دلالت بر مقاصد خویش و دوم همبستگی و سازگاری درونی قرآن است.

وی ادامه داد: روش تفسیر قرآن به قرآن اگرچه نسبت به سایر روش‌های تفسیری از جمله تفسیر روایی در درک معانی و مقاصد قرآن کارآمد‌تر است اما به نظر ی رسد در صورت التزام کامل به اصل خودبسندگی قرآن و دلالت انحصاری قرآن بر معانی خویش، به عنوان مبنای تفسیر قرآن به قرآن بسیاری از حقایق قرآن از نظر مفسر مغفول می‌ماند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: فهم بسیاری از حقایق قرآنی در گرو شواهد برون متنی و نیز اصول و مقدماتی است که اثبات و نفی آنها بر عهده علوم و معارف دیگر است.

آرمین تصریح کرد: بررسی آرای علامه طباطبایی و آیت الله صادقی نشان می‌دهد که این دو مفسر به رغم پیروی از روش تفسیر قرآن به قرآن به تعریف فوق در بسیاری از آیات قرآن، آرای متفاوت و‌ گاه متضادی دارند.

وی افزود: به وضوح می‌توان نشان داد که بخش مهمی از اختلاف‌های ناشی از اختلاف در مبانی و نظریه‌های پیشاتفسیری از جمله نظریه‌های زبان‌شناختی این دو مفسر است.

آرمین اظهار داشت: ضرورت استناد به فضای نزول و شرایط دعوت نبوی‌گاه این دو مفسر را در فهم بهتر و دقیق‌تر آیات به ویژه در فهم دلالت‌های قصه، ناگزیر از عدول از مبنا و الزامات روش تفسیر قرآن به قرآن کرده است.

کد خبر : ۲۷۸۶۴۹