خبرگزاری کار ایران

میرلوحی در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد:

نامه دولت به برخی دستگاه‌ها برای رعایت بی‌طرفی در انتخابات

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: باید از تریبون دستگاه‌هایی که امکاناتی برای خود دارند صدای بی‌طرفی شنیده شود نه اینکه در عرصه‌های مهم سیاسی برای جناح خاصی میدان‌داری کنند.

سید محمود میرلوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به موضوع تغییر استانداران و کابینه دولت یازدهم که این روزهای توسط برخی سیاسیون مطرح می‌شود، عنوان کرد: با نگاهی به عملکرد دولت در چند وقت اخیر، قرائن و شواهدی که نشاندهنده آمادگی و عزم دولت برای تغییر در کابینه و مدیران سیاسی باشد، دیده نمی‌شود.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور دولت اصلاحات تاکید کرد: متاسفانه نمایندگان علیرغم اینکه می‌دانند آنچه روحانی را به پاستور رساند رای مردم به تغییر و جریان تحول‌خواه بود، اما همچنان خلاف این مطالبه عمل می‌کنند.

وی گفت: طبق قراری که بین وزیر کشور و مجلس گذاشته شده متاسفانه نمایندگان بیش از گذشته در تعیین مدیران سیاسی در استان‌ها اعمال نظر می‌کنند. در حالیکه ارتباط و تعامل وزارت کشور با مجلس نباید منجر به نقض استقلال یکی از قوا شود اما متاسفانه این روزها در برخی از موارد، استقلال قوه مجریه به بهانه تعامل با مجلس با چالش مواجه شده است.

میرلوحی یادآور شد: در دوره اصلاحات ما مرتب برای تعامل با مجلس جلسات گفت‌وگو و تفاهم را برگزار می‌کردیم اما وزارت کشور در عین این تعامل استقلال هم داشت. اینطور نبود که وزیر کشور برای تغییر مدیران خود از نمایندگان مجوز بگیرد.

وی با بیان اینکه این روزها نقش نمایندگان در تعیین استانداران پررنگ شده است، گفت: ابتدا از سوی وزارت کشور گفته شد که برای انتخاب مدیران سیاسی استان‌ها با نمایندگان مشورت می‌کنیم اما بعد نماینده‌ها برای انتخاب مدیران سیاسی لیست اسامی مورد نظرشان را می‌دادند همین مساله هم باعث بروز مشکلاتی شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: من اطلاع دارم که حتی برخی استانداران هم از این روند ناراضی هستند. در مقابل جامعه هم هنوز در رابطه با مطالبات خود به نتیجه نرسیده است. همین این موارد نشان می‌دهد فرمولی که وزارت کشور برای تعیین مدیران سیاسی در نظر گرفته ناکارآمد است.

وی با تاکید بر اینکه مفهوم تعامل با مجلس باید حد و مرزی داشته باشد، عنوان کرد: اگر وزارت کشور در تصیم‌گیری‌های مستقل خود با مشکل مواجه شود قطعا در عمل نیز اختلال‌های ایجاد می‌شود.

میرلوحی ادامه داد: بخش قابل توجهی از فرمانداران و مدیران سیاسی دولت قبل در استان‌ها در سمت خود باقی مانده‌اند آن هم بدون اینکه سیاست‌های دولت جدید را پذیرفته باشند. برخی از نمایندگان نیز برای اینکه این نیروها هم‌فکر آنها هستند، نسبت به تغییر آنها در استان‌ها مقاومت می‌کنند.

وی گفت: نظر دولت در مقاطع مختلف به خوبی و با شفافیت بیان شده است. وقتی وزیر ارشاد بابت بسته شدن غرفه خزعلی در نمایشگاه کتاب عذرخواهی می‌کند و یا وقتی رئیس جمهور شخصا دستور رسیدگی به حادثه شیراز را صادر می‌کند، به خوبی می‌توان متوجه شد که عملکرد برخی از نیروهای دولت در استان‌ها با این سیاست‌ها همخوانی ندارد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور دولت اصلاحات عنوان کرد: همه این حق را دارند که در فضای جدید با آرامش به فعالیت بپردازند نه اینکه تنها افراطیون در کشور حق هلهله و لبخند را داشته باشند. این گروه همان کسانی هستند که سخنرانی آیت‌الله هاشمی در دانشگاه امیرکبیر، سفر سیدحسن خمینی به گرگان و حضور مطهری در شیراز را برنمی‌تابند. در حالیکه دولت چنین فضایی را نمی‌خواهد لکه می‌خواهد فضایی را ایجاد کند که در آن همه حق تنفس داشته باشند.

وی افزود: در آستانه انتخابات شاهد تفاوت‌هایی در فضای کشور هستیم به گونه‌ای که همیشه 10 ماه مانده به انتخابات مرتب افراد نظامی در مورد انتخابات اظهارنظر می‌کردند اما هم‌اکنون با مدیریت دولت این فضا از بین رفته زیرا دولت بر بی‌طرفی همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها در انتخابات تاکید دارد.

میرلوحی خاطرنشان کرد: باید از تریبون دستگاه‌هایی که امکاناتی برای خود دارند صدای بی‌طرفی شنیده شود نه اینکه در عرصه‌های مهم سیاسی برای جناح خاصی میدان‌داری کنند.من اطلاع دارم که از سوی دولت به برخی از این دستگاه‌ها نامه‌‌هایی ارسال شده و طی آن از این دستگاه‌ها درخواست شده تا بیش‌ از علایق جناحی‌شان بی‌طرفی خود را ابراز کنند. بازتاب این سیاست دولت باید در استان‌ها هم خود را نشان دهد. استانداران، فرمانداران و به طور کلی مدیران سیاسی باید همواره در رفتار و گفتار بی‌طرفی و همسویی با بدنه دولت را از خود نشان بدهند و اینطور نباشد که مثل گذشته از جناحی به عنوان اصل انقلاب و از جناح دیگر به عنوان غریبه تعبیر شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: اگر در این میان فرماندار و استانداری که با سیاست دولت همسو نیست، تغییر کرد بسیار مفید است اما این شفاف‌سازی ها باعث می‌شود تا اگر هم تغییری صورت نگرفت مدیران سیاسی بدانند باید خود را به سیاست‌ها و خط‌مشی دولت نزدیک کنند نه اینکه صرفا با مسئولان دولت قبل نشست‌های رانتی برگزار کنند.

وی با بیان اینکه باید فضا برای مدیرانی که با سیاست‌های دولت همراه نیستند، محدودتر شود، گفت: این انتظار از وزارت کشور است که فرمانداری‌ها و استانداری‌ها با رعایت قانون  و تکیه بر حق‌الناس بودن آرا موضع بی‌طرفی داشته باشند.  ‌

کد خبر : ۲۷۸۹۷۰