خبرگزاری کار ایران

بعیدی‌نژاد تشریح کرد:

کنفرانس بازنگری NPT، شکست چه کسی؟ شکست چه چیزی؟

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه تاکید کرد: تیم کارشناسی پنج نفره ایران در کنفرانس بازنگری NPT فوق العاده بود و توانست تمامی مواضع حداقلی ایران و عدم تعهد را در سندی که نزدیک به ۱۹۰ بند داشت و همه بندها هم نکات بسیار مهم حقوقی، سیاسی و فنی داشت، تأمین کند.

به گزارش ایلنا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه که به نمایندگی از کشورمان در کنفرانس بازنگری معاهده NPT در نیویورک حضور داشت، در توضیح اینکه شکست کنفرانس بازنگری NPT برای چه کسانی شکست بود و برای چه کسانی احیانا پیروزی، عنوان کرد: برای ایران اگر نگوییم نتیجه این کنفرانس برای ایران موفقیت بود، حتما شکست نبود.

وی در توضیح بیشتر گفت: همه اعضا در تماس‌های مکرری که به هیأت ایرانی مراجعه می‌کردند، از نوع تعامل و سیاستی که ایران در اجلاس اتخاذ کرده بود، تقدیر می‌کردند. اصول این سیاست تأکید بر حفظ مبانی مبتنی بر عقلانیتت و در عین حال استواری و ثبات قدم در حفظ اصول اساسی معاهده بود.

بعیدی‌نژاد در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ایران نقش مهمی در تفاهمات به دست آمده بین اعضا داشت و واقعا همانگونه که در سخنرانی پایانی گفت می‌توانست سند پیشنهادی رئیس را به عنوان توافق حداقلی اجلاس بپذیرد.

وی ادامه داد: تیم کارشناسی پنج نفره ایران فوق العاده بود و تمامی مواضع حداقلی ایران و عدم تعهد را در سندی که نزدیک به 190 بند داشت و همه بندها هم نکات بسیار مهم حقوقی، سیاسی و فنی داشت، توانست تأمین کند. ریاست ایران بر عدم تعهد که خود مسئولیت بسیار مهم و حساسی بود نیز به گفته همه اعضای عدم تعهد حرفه‌ای و جامع بود و همه از رهبری موثر ایران قدردانی می‌کردند و این را در جلسات رسمی نیز اعلام کردند.

بعیدی‌نژاد در خصوص نتیجه این نشست برای جنبش عدم تعهد نیز افزود: برای جنبش نیز قطعا این کنفرانس شکست محسوب نمی‌شد. اعضای جنبش نقش تعیین کننده‌ای در تدوین سند نهایی داشتن د و در خصوص هر موضوعی مواضع خود را که تدوین شده بود، اعلام می‌کردند و آنها را با دیگران در میان می‌گذاشتند و در انتها نیز با آنکه در مجموع تعهدات کشورهای هسته‌ای را خیلی رضایت‌بخش نمی‌دانستند، از طریق ایران اعلام کردند که آماده بودند با سند پیشنهادی که به عنوان یک مجموعه حداقلی که می‌توانست در این 5 سال حرکتی رو به جلو باشد، موافقت کند.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه درباره نتیجه این کنفرانس برای گروه کشورهای غربی پیشرو با بیان اینکه اتریش، سوئیس، هلند، سوئد، ایرلند و ژاپن بسیار خوب کار کردند، نوشت: تمرکز و کار مشترک این گروه از کشورها با اعضای عدم تعهد در خصوص شناسایی اصول مهم گفتمان جدید تأکید بر ابعاد غیرانسانی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و بر ضرورت اتخاذ اقداماتت عملی و عینی از جمله وضع مقررات حقوقی برای اجرای موثر خلع سلاح هسته‌ای یک حرکت بسیار جدید بود که در جریان کنفرانس NPT به بلوغ رسید و قطعا ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: تغییر گفتمانی در خصوص برخورد با سلاح‌های هسته‌ای از گفتمان امنیتی به گفتمان عواقب غیرانسانی استفاده از این سلاح‌ها، بسیار برای پیشبرد هدف خلع سلاح هسته‌ای تعیین کننده خواهد بود. کشورهای این گروه پیشرو غرب در تغییر این مبانی گفتمانی که در کنفرانس اتفاق افتاد قطعا موفق بودند و بیانیه اتریش به نمایندگی جمع کثیری از کشورهای عضو معاهده شاهد آن است.

بعیدی‌نژاد درباره نتایج این کنفرانس برای فرانسه، روسیه و چین هم عنوان کرد: این سه کشور هسته‌ای چهار هفته سخت را گذراندند و ترجیح آنها قطعا عدم تصویب بخش خلع سلاح سند پیشنهادی رئیس اجلاس بود که علی‌رغم مخالفت آنها با اصرار عدم تعهد و کشورهای پیشرو گروه غرب به پیش رفته بود. ولی آنها به درستی صلاح ندیدند که با این پیشنهادات که البته پذیرش آن برای آنها به عنوان کشورهای هسته‌ای کار سختی بود، مخالفت کنند. آنها نهایتا جلوی خواسته‌های اکثریت کشورهای جهان نایستادند، ولی مخالفت سه کشور با تصویب سند، خیال آنها را راحت کرد.

وی ادامه داد: آنها قطعا تا حد زیادی راضی و مشعوف هستند.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه درباره نتایج این نشست برای آمریکا و انگلیس هم عنوان کرد: شکی نیست که این 2 کشور بازنده اصلی بودند. آنها هم در مقابل حرکت منسجم عدم تعهد و گروه پیشرو غرب خیلی سختی‌ها را کشیدند، ولی با دشواری و برای آنکه مجبور نباشند در برابر اراده جمع وسیعی از کشورهای جهان قرار گیرند، تن به تعهداتی دادند که برای آنها آسان نبود. آنها چهار هفته سخت را تجربه کردند و فقط برای عدم مخالفت با سند پیشنهادی تعهدات مهمی را پذیرفتند. وی در نهایت اسرائیل آنها را مجبور به این کرد که در برابر اراده جمع وسیعی از کشورهای عضو معاهده بایستند، آن هم در مخالفت با موضوع خاورمیانه که به عنوان 2 کشور بانی قطعنامه ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه متعهد به اجرای موثر آن هستند.

وی ادامه داد: اوباما حتی نماینده‌ای به تل‌آویو اعزام کرد ولی نتوانست آنها را راضی کند. اسرائیل که برای آنها واقعا تحمیلی است، از آنها می‌خواهد که هر وقت اسرائیل خواست جلوی تشکیل کنفرانس ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه را که آمریکا و انگلیس به آن متعهد هستند، بگیرند.

بعیدی‌نژاد اضافه کرد: بی شک اوباما باید از موضع «بی‌بی» خیلی عصبانی باشد.

وی در خصوص نتایج کنفرانس بازنگری NPT برای کانادا نیز این گونه نوشت: کانادا از همه بدتر بود. کانادا خیلی سال‌ها نقش بسیار موثری در مباحث خلع سلاح هسته‌ای داشت و دنیا به آنها به عنوان کشوری که در پروژه ساخت سلاح هسته‌ای به عنوان پروژه منهتن نقش داشتند ولی به سراغ سلاح هست‌ای نرفتند و آن را با اختیار کنار گذاشتند، احترام می‌گذاشت. دیپلمات‌های فهیم کانادایی که همواره از بهترین و مستقل‌ترین دیپلمات‌های حرفه‌ای بودند در مذاکرات خلع سلاح همواره نقش شخصیت‌های پیشرو را ایفا می‌کردند. اما متاسفانه کانادا در این چند سال نقش یک کشور گوش به مواضع اسرائیل را پیدا کرده و به همین دلیل تمامی نقش گذشته خود را از دست داده است.

بعیدی‌نژاد ادامه داد: دیگر کسی در اجلاس‌های ان‌پی‌تی از کانادا که زمانی کشوری پیشرو بود، یاد نمی‌کند. وقتی با دیپلمات‌های سابق کانادا که با هم آشنایی دیرینه داریم مواجه می‌شویم، فقط آهسته به ما می‌گویند ما از مواضع دولت خودمان خجالت می‌کشیم و نمی‌دانیم تا کی باید این تحقیرها را تحمل کنیم. آنها در انتظار روزی هستند که از سیطره دولت دستی راستی افراطی خود خلاص شوند.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه درباره نتایج این کنفرانس برای اسرائیل هم نوشت: بازنده بودن اسرائیل نیاز چندانی به اثبات ندارد. آنها منزوی‌ترین در خاورمیانه هستند و کسی جز آمریکا و انگلیس حاضر نیست سرنوشت خود را با آنها گره بزند. عضویت رسمی فلسطین به عنوان یک دولت در کنفرانس، شرایط آنها را مشکل‌دارتر می‌کند. اما در موضوع خلع سلاح هسته‌ای در قالب تغییر گفتمانی از امنیت به عواقب غیرانسانی استفاده از آنها، برکات زیادی در آینده خواهیم داشت.

کد خبر : ۲۷۹۲۹۶