خبرگزاری کار ایران

سیدحسین موسویان:

نقش ایران در جهت ثبات دولت‌های عربی بوده است

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با CCTV آمریکا تاکید کرد: تجاوز عربستان به یمن حوثی‌ها را متحد ایران کرد. ایران نگران الترناتیو حوثی‌هاست زیرا القاعده الترناتیو حوثی‌ها در یمن است.

به گزارش ایلنا، متن کامل مصاحبه سیدحسین موسویان بدین شرح است:

سوال: هژمونی ایران در منطقه و در کشورهای عربی چگونه است؟

پاسخ: ایران در مساله لیبی نقشی نداشت. ناتو و متحدان عربش به لیبی حمله نظامی کردند و لیبی را به این فلاکت کشاندند. ایران در مصر و تونس نقشی نداشت و هر دو دولت مبارک و بن علی ساقط شدند. ایران در لیبی و مصر و تونس نقش ایفاء نکرد و بنابراین دولت‌های عربی ساقط شند. ایران در عراق و سوریه نقش ایفاء کرده و به همین دلیل تا کنون دو دولت عربی سوریه و عراق حفظ شده‌اند. لذا نقش ایران باعث حفظ دولت‌های عربی شده و جایی که ایران نقش نداشته دولت‌های عربی ساقط شده‌اند. بنابراین نقش ایران در جهت ثبات دولت‌های عربی بوده است.

سوال: رقابت ایران و عربستان در یمن چیست؟ برای ثبات منطقه چه همکاری بین دو کشور مقدور است؟

پاسخ: مساله یمن یک معضل تاریخی عربی است که ربطی به ایران ندارد. حوثی‌ها ١٠٠٠سال در یمن حکومت می‌کردند تا این که حدود ٥٠ سال قبل مصر با تجاوز به یمن حکومت را تغییر داد. از دهه 1960 تا کنون حوثی‌ها برای بازگشت به قدرت جنگیده‌اند. این‌ها قبل از انقلاب ایران بوده و ربطی هم به ایران نداشته و ندارد. منتهی تجاوز عربستان به یمن حوثی‌ها را متحد ایران کرد. ایران نگران الترناتیو حوثی‌هاست.القاعده الترناتیو حوثی‌ها در یمن است. آمریکا و غرب و عربستان با تضعیف حوثی‌ها موجب تسلط القاعده به یمن می‌شوند. امروز اجماع جهانی وجود دارد که گروه‌های تکفیری نشات گرفته از ایدئولوژی وهابی‌گری، خطر شماره یک تهدید صلح و امنیت جهان هستند.

اگر قدرت‌های جهانی در مبارزه با این تهدید جدی باشند، ایران را قدرت متحد طبیعی خود در مبارزه با گروه‌های سنی تروریست تکفیری خواهد یافت. راه گریز از رقابت‌های جاری منطقه‌یی ایجاد یک سیستم همکاری منطقه‌یی است که می‌تواند از خلیج فارس شروع شود. ایجاد سیستم همکاری منطقه‌یی بین ایران و عراق و عربستان و سایر کشورهای منطقه موجب تبدیل تقابل ایران و عربستان به تعامل و همکاری خواهد شد. مشابه کاری که اروپایی‌ها کردند. با ایجاد سیستم همکاری منطقه‌یی در اروپا به درگیری‌های آلمان و انگلیس و فرانسه پایان دادند.

سوال: در خصوص نقش ایران و میلیشیای شیعه در عراق چه فکر می‌کنید؟

پاسخ: ایران و نیروهای بسیجی شیعه عراق نقش موثری در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق دارند. تصرف اخیر شهر رمادی استان انبار عراق توسط داعش، به‌خاطر حضور نداشتن نیروهای بسیجی شیعه عراق بود. دولت عراق شاید با توصیه آمریکا تمایلی به حضور آن‌ها نداشت اما بعد از تصرف رمادی توسط داعش متوجه اشتباه خود شد و بنابراین نیروهای شیعی را به کمک طلبیده است اما این آزادسازی کار آسانی نخواهد بود.

سوال: گفته می‌شود که دخالت ایران و نیروهای شیعی عراق موجب گسترش جنگ قومی می‌شود؟

پاسخ: این حرف درست نیست. شیعه و سنی در عراق خواهان تمامیت ارضی عراق و دفع اشغالگری داعش هستند. آن‌ها شانه به شانه علیه داعش می‌جنگند و در این مورد اختلافی ندارند. به همین دلیل هم آیت الله سیستانی از دولت عراق خواسته تا اهل سنت را برای دفاع از خود در مقابل داعش مسلح کند.

کد خبر : ۲۷۹۳۱۴