خبرگزاری کار ایران

با رای موافق نمایندگان؛

فعالیت و نحوه انحلال احزاب مشخص شد

شرایط انحلال احزاب با تصویب ماده‌ای از طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی توسط مجلس تعیین شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه٬ با ۱۶۰ رای موافق و ۵ رای موافق و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در مجلس ماده ۲۱ فعالیت احزاب و نحوه انحلال آن را مشخص کردند.

موارد خاتمه فعالیت احزاب به شرح زیر مشخص شدند:

۱- انحلال طبق اساسنامه و اعلام وزارت کشور
۲- حکم دادگاه صالح مبنی بر انحلال
۳- توقیف برنامه فعالیت احزاب از سوی کمیسیون ماده ۱۰ در موارد ذیل و معرفی آن‌ها به دادگاه ذی‌صلاح جهت انحلال:

الف - عدم انجام اصلاحات مورد نظر کمیسیون مطابق تبصره ۳ ماده
ب - عدم اجرای اساسنامه حزب برای تشکیل ارکان حزب در طول مدت ۲ سال متوالی

بر اساس تبصره یک این ماده با ابلاغ تصمیم مقام‌های صلاحیت‌دار حزب یا رای نهایی دادگاه مبنی بر انحلال حزب، وزارت کشور موضوع را در روزنامه رسمی آگهی می‌کند.

در تبصره ۲ این قانون آمده است:

در صورت انحلال حزب امور مربوط به تصفیه اموال آن زیر نظر دادگاه محل استقرار دفتر حزب با حضور نماینده وزارت کشور و نماینده دادستان محل بر اساس اساسنامه و در صورت مسکوت بودن در اساسنامه طبق قواعد مربوط به تصفیه شرکت‌های سهامی انجام می‌شود.

علیرضا محجوب نماینده تهران به عنوان مخالف برای حذف یک بند از این قانون به عنوان سخنران مخالف گفت: اصل قانون اساسی بر فعالیت احزاب است٬ نه بر اساس انحلال احزاب. حال آنکه معلوم نیست در اصلاحات این قانون٬ نظر کمیسیون چه معنایی دارد.

وی افزود: شما به ۳ تا ۶ ماه وقت گذاشته‌اید که اگر حزبی موارد ثبت را به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب تحویل ندهد٬ آن حزب منحل شود؛ در حالی در قانون اساسی اصل فعالیت آزادنه تشکل‌های صنفی و احزاب و اقلیت‌ها به رسمیت شناخته شده است و کسی نمی‌تواند شروط آزادی و استقلال را زیر سوال ببرد.

نماینده مردم تهران همچنین افزود: تنها مواردی که می‌تواند یک حزب را منحل کند٬ اقدام علیه استقلال و امنیت ملی و مواردی از این دست است؛ در صورتی که عدم ارسال مدارک را که نمی‌توان به عنوان اقدام علیه امنیت ملی خواند. اگر در ارسال مدارک تاخیر پیش بیاید؛ چه کسی گفته اقدام علیه استقلال و امنیت صورت گرفته است؟

محجوب در پایان در مخالفت با این بند خاطرنشان کرد: احزاب در اساسنامه چیزی می‌نویسند و بحث و گفت‌و‌گو می‌کنند؛ اگر اختلافی بود به به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ارسال می‌شود؛ نه اینکه بنا را بر انحلال احزاب بگذاریم.

کاتب نیز به عنوان نماینده موافق این بند صحبت کرد که در ‌‌نهایت پیشنهاد محجوب با موافقت نمایندگان تصویب شد.

کد خبر : ۲۷۹۶۲۷