خبرگزاری کار ایران

با موافقت نمایندگان؛

آیین‌نامه فعالیت احزاب به‌روز می‌شود

احزاب مکلف شدند ظرف یک‌سال وضعیت خود را با شرایط مندرج در قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی تطبیق دهند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نمایندگان در نشست علنی روز سه‌شنبه (۵ خرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی با ماده ۲۳ این طرح با ۱۴۴ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده ۲۳ طرح مذکور؛ احزابی که قبل از لازم‌الاجرا شدن این قانون مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، موظف شدند ظرف مدت یکسال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون وضعیت خود را با شرایط مندرج در این قانون تطبیق دهند و گزارش آن را به کمیسیون ماده ۱۰ ارسال نمایند.

در صورت تایید اقدام‌های حزب٬ از سوی کمیسیون ماده ۱۰، پروانه فعالیت حزب تمدید می‌گردد.

براساس تبصره۱ این ماده؛ کمیسیون می‌تواند در صورت وجود دلایل موجه، مهلت تطبیق با شرایط مدرج در این قانون را حداکثر تا ۶ ماه تمدید نماید.

همچنین در تبصره ۲ این ماده آمده است:
در صورت عدم تحصیل شرایط مندرج در این قانون توسط احزاب مزبور، مراتب کتباً به آنها اعلام می‌شود.

این احزاب می‌توانند ظرف مدت یک‌ماه به تصمیم کمیسیون اعتراض کنند.

در صورت اعتراض، کمیسیون ماده ۱۰ موظف است ظرف مدت حداکثر ۳ ماه نسبت به اعتراض آنها رسیدگی و اعلام نظر کند.

اعلام نظر کمیسیون در این رابطه قطعی است.

تبصره ۳ ماده ۲۳ طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی نیز اذعان می‌دارد؛ در طول مدت مزبور که احزاب وضعیت خود را با شرایط مندرج در این قانون تطبیق می‌کنند، فعالیت آنها قانونی بوده٬ اما در صورت اعلام نظر قطعی کمیسیون مبنی بر عدم تحصیل شرایط مندرج در این قانون، پروانه فعالیت این احزاب ملغی گردیده و هرگونه فعالیت حزبی آنها غیرقانونی است.

همچنین در ادامه بررسی طرح نحوه فعالیت احزاب در گروه‌های سیاسی نمایندگان حین بررسی ماده ۲۴ این طرح، با تصویب این ماده مخالفت کردند.

براساس این گزارش پس از آنکه با تصویب ماده ۲۴ موافقت نشد، حذف این ماده به رأی گذاشته شد که حذف آن نیز مورد موافقت قرار نگرفت، در نتیجه ماده ۲۴ را برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شد.

کد خبر : ۲۷۹۶۵۸