خبرگزاری کار ایران

رحمانی‌فضلی در همایش سراسری فرمانداران:

اجازه تجمع‌ خیابانی هسته‌ای را نمی‌دهیم/ از اعتماد مردم به نظام کم نکنیم

وزیر کشور گفت: ما نباید از ظرفیت‌های اقوام و مذاهب در برخی از مناطق برای انتخابات استفاده کنیم زیرا این موضوعات باعث تحریک جامعه و شرایط التهابی می‌شود و جزو خطوط قرمز ماست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در همایش سراسری فرمانداران که امروز صبح در وزارت کشور آغاز شد٬ گفت: آقای رئیس‌جمهور سیاست‌های کلان انتخاباتی و کشوری را بیان کردند و ما نیز در این مسیر باید حرکت کنیم.

وی با اشاره به نامگذاری امسال بیان کرد: رهبری امسال را همدلی و همزبانی نامگذاری‌ کرده‌اند که در شرایط کنونی اقتصادی، منطقه‌ای و سیاسی اقتضای ما وحدت و انسجام است و ما به عنوان دستگاه‌های اجرایی مابین دولت و ملت باید پیشگام این مساله باشیم و وحدت را مدنظر داشته باشیم.

وزیر کشور تاکید کرد: هر چقدر که ما در عرصه داخلی وحدت بیشتری داشته باشیم و مسیر ما هموارتر باشد، نسبت به ما حساسیت بیشتری وجود دارد که این موضوع را می‌توانیم در تحولات منطقه‌ای مشاهده کنیم و می‌بینیم که تحولات منطقه‌ای و اجتماعی به نحوی متاثر از جمهوری اسلامی ایران هستند. امروز نوعی آگاهی در سطح منطقه در مقابله با آمریکا به وجود آمده و آنها سعی می‌کنند از بیداری اسلامی جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: برخی به دنبال امنیتی کردن مسائل منطقه هستند و در منطقه دخالت می‌کنند  و می‌بینیم چگونه با فرقه‌های انحرافی مذهب را علیه مذهب ایجاد کرده‌اند که منشا همه این فرقه‌ها حمایت‌های آمریکاست که به لطف خداوند و مقاومت مردم، پشت صحنه این فرقه‌ها و فتنه‌‌ها ‌آشکار شده و در یمن به صورت آشکار به یک ملت مظلوم و بی‌گناه حمله کردند.

وزیر کشور گفت: امروز همه می‌دانند که هیچ ملتی دیگر تسلیم زورگویی نخواهند شد، در مساله حمله آمریکا به ویتنام، در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و در جنگ 33 روزه این مسائل به خوبی آشکار شده و ما باید بدانیم محور اصلی همه این فشارها در منطقه علیه انقلاب اسلامی است.

وی افزود: مردم ایران و دولت ایران به صورت مستشاری به ملت‌های منطقه کمک می‌کند و این موضوع را حق قانونی و مسلم خودمان و آنها می‌دانیم و از آن کوتاهی نخواهیم کرد.

وزیر کشور یادآور شد: مهمترین مساله‌ای که ما باید امروز به آن توجه کنیم، مساله وحدت داخلی است؛ زیرا تا زمانی که این وحدت وجود داشته باشد و مردم استوانه‌های آن را تشکیل دهند و در چارچوب منویات رهبری حرکت کنیم، چنین قدرتی را برای ما به ارمغان می‌آورد.  مردم باید به آینده امیدوار باشند، به مسئولان امیدوار باشند٬ در غیر این صورت ما در مقابل مردم حرفی برای گفتن نداریم.

وی خطاب به فرمانداران گفت:‌ وظیفه اول شما این است که با همدلی و همزبانی با مردم رفتار داشته باشید و بتوانید اعتماد عمومی را به عنوان یک سرمایه اجتماعی در جهت حمایت از نظام فراهم کنید.

وی با اشاره به موضوع انتخابات گفت: این انتخابات یکی از مراحل آزمایش است که باید در آن به میزان اعتماد مردم به حاکمیت توجه شود  و خدایی نکرده اتفاقی رخ ندهد که مردم احساس کنند خدشه‌ای بر انتخابات وارد شده است. مشی و روش ما باید قانون و برگزاری انتخابات سالم باشد و نباید کاری کنیم که از اعتماد مردم به نظام کاسته شود.

وزیر کشور تاکید کرد: در این مسیر ما به عنوان دولت، طرفدار هیچ حزب و گروهی نیستیم و ما فقط می‌خواهیم قانون و عدالت انتخاباتی را اجرا کنیم تا اعتماد مردم به دنبال آن افزایش یابد.

رحمانی‌فضلی گفت: از نظر وزیر کشور هر کسی که در چارچوب قانون عمل کند و صلاحیت‌های قانونی را داشته باشد و مردم به آن رای دهند، نماینده است، با هر نگاه سیاسی که باشد.

وزیر کشور درباره استفاده از امکانات دولتی نیز خاطرنشان کرد:  نباید اجازه دهیم هیچ کسی از امکانات حاکمیتی و دولتی استفاده کنند و نباید فرمانداران و مسئولان اجرایی خودشان را در معرض اینگونه مسائل قرار دهند و از امروز شما باید همه موضوعات را رصد کنید و هر گونه تخلفی را در همه دستگاه‌های اجرایی گزارش کنیم.

وی درباره تجمعات گفت: هر تجمعی می‌تواند در چارچوب قانون و با هر نوع دیدگاهی برگزار شود،  اما تجمعات مربوط به انتخابات فقط در موعد مقرر و رسمی باید برگزار شود و از هر گونه باید از اقدامات زودهنگام که باعث التهاب سیاسی می‌شود، اجتناب کرد.

 وی همچنین با تاکید بر اینکه در برخی از موضوعات که مورد وفاق ملی و تحت نظر رهبری و رهنمودهای ایشان انجام می‌گیرد و همه قوا روی آن اجماع دارند ما لزومی نمی‌بینیم که مخالف یا موافق آن بخواهند در کف خیابان تجمعی را داشته باشند، گفت: ما هیچ مجوزی را برای اینگونه موضوعات که مورد اجماع همه و تحت رهنمودهای رهبری است، صادر نخواهیم کرد.

رحمانی‌فضلی همچنین نسبت به این موضوع هشدار داد که ما نباید از ظرفیت‌های اقوام و مذاهب در برخی از مناطق برای انتخابات استفاده کنیم٬ زیرا این موضوعات باعث تحریک جامعه و شرایط التهابی می‌شود و جزو خطوط قرمز ماست.

وی همچنین گفت: در برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها نیز، ما با جغرافیای خاصی رو به رو هستیم از جمله کم‌آبی و ریزگردها که باعث برخی تنش‌ها می‌شود و دست هیچ یک از قوا نیز نیست و هیچکس حق ندارد از این موضوعات برای انتخابات استفاده کنند.

وزیر کشور همچنین نسبت به بداخلاقی و اتهامات ناروا نیز هشدار داد و گفت:‌ متاسفانه شاهد هستیم به جای آنکه از برخی فناوری‌ها برای سهولت مسائل استفاده شود به راستی در این گونه فضاهای مجازی برخی تهمت‌ها مطرح می‌شود. بنابراین ما محور اخلاق را باید به شکل جدی پیگیری کنیم.

وزیر کشور همچنین از هماهنگی بین شورای نگهبان و وزارت کشور نیز گفت: این دو مجموعه در چارچوب قانون و مقررات همکاری دارند و شما به عنوان فرمانداران باید هر گونه انحراف را به اطلاع وزارت کشور برسانید.

وی در پایان به این توصیه رهبری که رای حق‌الناس است اشاره کرد و گفت:  بنابراین این یک مساله و حکم شرعی است که شما باید اجرا کننده آن باشید.

کد خبر : ۲۸۰۵۱۰