خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله جنتی در همایش سراسری فرمانداران:

برخی نمایندگان با خواسته‌های نامربوط برای دولت گرفتاری ایجاد می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۲۸۰۵۶۳

دبیر شورای نگهبان گفت: برخی نمایندگان ممکن است خواسته‌های نامربوط از دولت داشته باشند و اگر وزیر جواب ندهد٬ آن را تهدید به استیضاح کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد جنتی در همایش سراسری فرمانداران که امروز صبح در وزارت کشور برگزار شد٬ گفت: ما  همه ابتدا در مقابل خدا مسئول هستیم بعد در مقام بالاتر٬ این پست‌ها و مقام‌ها می‌آیند و می‌روند و ما باید جوابگو باشیم شر انجام داده‌ایم یا کار خیر کرده‌ایم؟

دبیر شورای نگهبان گفت: همه مردم از ما انتظار دارند و اگر کسی خیانتی بکند٬ آن خیانت را نسبت به همه ملت انجام داده و نباید کاری کنیم در روز قیامت گریبان ما را بگیرند.

وی خطاب به فرمانداران گفت:  از کاری که به عهده شما گذاشته‌اند٬ باید بر بیایید. در روز قیامت رئیس جمهور و وزیر به درد شما نمی‌خورند. آنچه به درد شما می‌خورد اعمال شماست. باید رضایت خدا را در نظر بگیرید٬ نه رضای مقام بالاتر را. این پستها می‌گذرد.

وی با اشاره به حوادث مصر نیز گفت: یک رئیس جمهوری بود در یک کشوری؛ در یک کودتا یک شبه بازداشت شد٬ مثل این مُرسی که غرور او را گرفته بود. در ایران هم آمد و یک سری حرف‌های نامربوط زد٬ اما با یک کودتا آن را گرفتند بازداشت کردند و حکم اعدام هم برای او صادر شده است. بنابراین ما باید حواسمان جمع باشد که رضایت خدا را به دست بیاوریم و گول این مقام و پست‌ها را نخوریم. همه ما یک شهروند معمولی هستیم و یکسانیم٬ اینها را باید بدانیم تا غافل نشویم و پست و مقام ما را غافل نکند.

وی گفت: می‌خواهم به چند مسئله روز اشاره کنم؛ از جمله مسئله فتنه که رهبری گفته‌اند خط قرمز ماست و هنوز کهنه نشده  و ما هم از شما انتظار داریم مسئله فتنه را از دیدگاه رهبری ببینید.

دبیر شورای نگهبان گفت: مسئله دیگر متاسفانه این است که برخی مقام‌ها کسانی را منصوب می کنند که باید جواب آن را در روز قیامت بدهند.

وی گفت: بحث دیگر مسئله هسته‌ای است که این هم مسئله براندازی است آنها به قول اینکه می‌خواهند تحریم‌ها را بردارند٬ دنبال این هستند که ما را تسلیم کنند؛ اینها درنده‌خو هستند. شهید بهشتی و شهید مطهری را شهید کردند؛ در نماز جمعه انفجار به پا کردند؛ قطعه های بدن انسان‌ها به درختان آویزان شد؛ الان هم با داعش سر می‌برند و بچه می کشند. اینها می‌خواهند به این مملکت مسلط شوند٬ امروز مسئله بازرسی از مراکز نظامی را مطرح می‌کنند و می‌خواهند قدرت نظامی ما را ببینند که آیا  قدرت نظامی ما به اسرائیل می‌رسد یا نه.

وی تصریح کرد: مسئله سوم که باید به آن اشاره کنم؛ مسئله اقتصاد مقاومتی است که راه چاره‌ای جز آن نداریم که باید اول نان و آبمان را تامین کنیم تا کسی نتواند به ما زور بگوید و بودجه را از نفت نجات دهیم.

دبیر شورای نگهبان خاطر نشان کرد: مسئله مهم دیگر انتخابات است؛ همانطور که وزیر کشور گفتند وظیفه همه این است که به قانون عمل کنند٬ اما متاسفانه برخی مقام‌ها گرایش خودشان را مخفی نمی‌کنند و اگر قانون رعایت نشود مردم ما را قبول نمی‌کنند و به ما احترام نمی‌گذارند. شما باید خودتان را برای چنین عملی آماده کنید و اگر مقام بالاتر چیز غیر قانونی خواست؛ جلوی آن بایستید. هر چند آن از شما ناراضی باشد.

وی گفت: برخی از امروز خیلی کارها را شروع کرده‌اند؛ این اصلا چه معنی می‌دهد؛ ما نباید در جایگاه خودمان در امر انتخابات دخالتی داشته باشیم. دولت حق ندارد در انتخابات دخالت کند و این خلاف است و مردم آن را می‌فهمند.

جنتی گفت: جهت‌گیری شورای نگهبان و وزارت کشور باید هماهنگ باشد؛ اما در گذشته برخی جلوی شورای نگهبان ایستادند و می‌گفتند شما حق ندارید در شهرها دفتر داشته باشید٬ پس ما کجا برویم بنشینیم. حتی ادعا می‌کردند می‌رویم دفتر شما را می‌بندیم. اما برخی دوره‌ها هم دوره‌های بسیار خوبی بود بین شورای نگهبان و وزارت کشور هماهنگی بود ان‌شاء‌الله دیگر چنین مشکلاتی را نداشته باشیم.

دبیر شورای نگهبان درباره احراز شرایط نیز گفت: احراز صلاحیت‌ها موضوعی است که ما نمی‌توانیم به بعضی‌ها این را حالی کنیم که خود را حقوقدان می‌دانن؛ مانند نماز است که باید وضو داشته باشیم و اگر شک کنیم نداریم٬ شرایط احراز نشده است. ما نمی‌توانیم بگوییم ان‌شاء‌الله طرف التزام عملی به اسلام دارد٬ بلکه این شرایط را باید احراز کنیم. کسی که رفته آمریکا و اروپا و حالا هوسش گرفته به ایران بیاید و نماینده شود چگونه باید شرایط آن احراز کنیم؟ این مشکل است. بنابراین بدون شرایط احراز شورای نگهبان نمی‌تواند کسی را تایید کند.

وی افزود: در مورد این موضوع دو حق وجود دارد؛ یکی شخصی که نامزد شده و باید حقوق آن رعایت شود و به آن ظلم نشود و بی دلیل رد نشود. و در مقابل آن؛ حق مجلس و حق ملت است که باید آن را رعایت کنیم. حق ملت٬ حق 70 میلیون نفر است که اگر ناحق شود ظلم بسیار بزرگی است٬ حالا بین حق یک ملت و حق یک نفر کدام مهمتر است.

وی گفت: برخی یک سخن رهبری را گرفته‌اند و به نفع خود تفسیر می‌کنند که رای حق الناس است. بله حق‌الناس است٬ ولی حق بزرگتر این است که کسی وارد مجلس شود که شرایط نداشته باشد٬ این حق الناس بزرگتری است٬ اگر طرف معتاد باشد در آنجا به اعتیاد خود می‌پردازد.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: نمی‌خواهم درباره برخی از سوء‌استفاده‌های نمایندگان صحبت کنم٬ زیرا حتی ممکن است آنها برخی گرفتاری‌ها را برای دولت بوجود بیاورند. یک سری خواسته‌های نامربوط از دولت داشته باشند و اگر وزیر به آنها جواب ندهد٬ آن را تهدید به استیضاح و سوال کنند.

جنتی گفت: ما به عنوان ناظر کارمان را انجام می‌دهیم٬ شاید برخی از ما توقعی داشته باشند٬ ولی ما خلاف قانون کاری نمی‌کنیم. یادم هست یکی از دوستان که به رحمت خدا رفته٬ کاندید مجلس خبرگان شده بود و واقعا دارای التزام بود و من پشت سر ایشان نماز می‌خواندم٬ ولی شرط علمی را نداشت. من از ایشان خجالت می‌کشیدم ولی ایشان را رد کردیم. در قانون دوست و دشمن نداریم و قانون را در نظر می گیریم و به آن استناد می کنیم و ان‌شاله در این مسیر انتخابات خوبی را داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز