خبرگزاری کار ایران

نوبخت در پاسخ به ایلنا:

تجمع‌های دلواپسی غیر قانونی و خلاف شرع است

سخنگوی دولت گفت: تجمع‌هایی که صورت گرفت غیر قانونی بود٬تجمع‌کنندگان باید بدانند بنا بر نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری تجمعشان خلاف شرع نیز است.

محمدباقر نوبخت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، درباره تجمعاتی که بدون مجوز و در اعتراض به مذاکرات هسته‌ای برگزار می‌شود٬ گفت: امکانات لازم برای بیان نظرات همه بر اساس نظر رهبر انقلاب فراهم شده است. در دانشگاه‌ها نیز میزگردهای مختلفی در این راستا تشکیل شده است. صدا و سیما نیز به شکل وسیعی این برنامه‌ها را پوشش داد.

وی افزود: به هر حال انتظار می‌رفت کسانی که دغدغه‌هایی دارند یا به اصطلاح دلواپس هستند٬ فرصت این را داشته باشند که دغدغه‌های خود را منعکس کنند٬ اما بدون شک تجمع‌هایی که صورت گرفت غیر قانونی بود و تجمع‌کنندگان باید بدانند بنا بر نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری تجمعشان خلاف شرع نیز است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: تجمعاتی که به شکل غیرقانونی و فراتر از بیان نظرات باشد٬ خلاف شرع است. این افراد باید گفتار و رفتار خود را با یکدیگر منطبق کنند و اگر در گفتار٬ خود را مقید به شرع می‌دانند٬ در عمل کاری انجام ندهند که خلاف شرع باشد.

نوبخت با اشاره به لغو سخنرانی مطهری در کرج و موارد مشابه گفت: صرف‌نظر از اینک آقای مطهری شخصیتی اصیل، فهیم، دلسوز انقلاب و صاحب‌نظر است و باید نظرهای ایشان را بشنویم٬ در مقابل اینکه هر کس به خود این اجازه را می‌دهد که نظرش را در موقعیت‌های قانونی و  حتی تجمعات غیرقانونی بیان کند٬ باید این امکان و حق را برای فرزند خلف شهید مطهری قائل باشیم تا بتوانند نظرات خود را مطرح کنند.

سخنگوی دولت افزود: همه استانداران و فرمانداران موظف هستند در راستای صیانت از حقوق قانونی و  آزادی بیان سخنران‌ها تلاش کرده و فرصتی را ایجاد کنند تا همه بتوانند در چارچوب قانون نظرات خود را بیان کنند.

نوبخت خاطرنشان کرد: از وزیر کشور این انتظار می‌رود که نهایت ساز و کارها را برای این سخنرانی‌ها در استان‌ها فراهم کند تا دیگر چنین مسائلی تکرار نشود.

توضیحات افزایش قیمت

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا٬ مبنی بر اینکه چرا عنوان کردید افزایش قیمت بنزین تاثیری بر زندگی مردم ندارد و اینکه افزایش قیمت‌ها شجاعت می‌خواهد یا کاهش آن٬ گفت: ما قانون را اجرا کردیم. تبصره 20 قانون بودجه سال 94 دولت را در مورد تامین منابع برای 48 هزار میلیارد تومان مجاز کرده امروز 32 هزار میلیارد تومان از این منابع تامین شده٬ ما فاصله 35 هزار تا 48هزار میلیارد تومان را گران نکردیم.

وی گفت: در مجلس یک نماینده حتی پیشنهاد داد 48 هزار میلیارد تومان به 68 هزار میلیارد تومان افزایش یابد٬ که من به شدت مخالفت کردم. ما تنها با تک نرخی کردن قیمت بنزین مواجه با برخی سوالات هستیم. شجاعت ما اجرای قانون است٬ اگر می‌توانستیم این کار را نمی‌کردیم٬ اما حوزه بهداشت و درمان نیاز به یارانه دارد و لازم است به نحو شایسته این یارانه‌ها را پرداخت کنیم.

کد خبر : ۲۸۰۹۶۶