خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت در نشست خبری:

مردم عملکرد گزینشی صداوسیما را قضاوت می‌کنند/ نامه مجمع روحانیون به دولت نرسیده است

سخنگوی دولت در مورد عدم انعکاس اظهارات یادگار امام (ره) از رساله ملی گفت: داوری این موضوع را به رسانه‌ها و افکار عمومی واگذار می‌کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود به سوالات خبرنگاران در موارد مختلف پاسخ داد.

پخش گزینشی مطالب در صداوسیما

سخنگوی دولت در خصوص انتقادهای صورت گرفته در مورد عملکرد صدا و سیما در خصوص پخش گزینشی برخی مطالب گفت: برخی معتقدند صدا و سیما به حد کافی نظرات مخالفان را پخش می‌کند و گاهی لحن و روش آنها نیز استهزا و تمسخر است. به نظر من افکار عمومی می‌تواند به خوبی در این مورد اظهار نظر کند.   مردان دیپلمات ما در مذاکرات با همه توان در تلاش هستند و همه مساعی خود را برای شکستن حلقه تنگ تحریم‌های ظالمانه به کار می‌گیرند تا ملت ایران  ضمن برخورداری از حقوق هسته‌ای خود بتواند از منابع لازم برخوردار شوند.

داوری عدم انعکاس اظهارات یادگار امام(ره) از صداوسیما را به عهده افکار عمومی واگذار می‌کنم

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: قطعا این مطالب و تجمع‌ها٬ بر عملکرد دولت و نمایندگان ملت در مذاکرات تاثیر سوء ندارد٬ اما افکار عمومی با دقت فضا را رصد می‌کند و در زمان مناسب نسبت به این موضوعات اظهار نظر خواهد کرد. همچنین در مورد عدم انعکاس اظهارات یادگار امام (ره) از رساله ملی داوری را به عهده رسانه‌ها و افکار عمومی واگذار می‌کنم.

توضیحات انتقال پایتخت

سخنگوی دولت در مورد انتقال پایتخت گفت: گروهی از وزارت راه و شهرسازی در این مورد مامور شده‌اند تا جزییات را بررسی کنند. به هر حال این مساله از گذشته مطرح شده٬ اما قرار است مطالعات گذشته به روز شود٬ سپس تصمیم قطعی اتخاذ شود.

فعلا برنامه‌ای برای تفکیک وزارت ورزش و جوانان نیست

نوبخت در مورد تفکیک وزارت ورزش و جوانان گفت: این موضوع هنوز به صورت رسمی در دستور کار ما قرار ندارد٬ البته می‌توان روی آن مطالعه داشت اما فعلا دولت در این خصوص برنامه‌ای ندارد.

پرداخت ما به التفاوت نرخ تسهیلات مسکن جوانان

وی گفت: در مورد مسکن جوانان طبق تبصره 20 ٬ ما هزار و 300 میلیارد تومان ما به التفاوت نرخ تسهیلات قائل شدیم که تا میزان 10 درصد از این ما به تفاوت را دولت پرداخت می‌کند.

نامه مجمع روحانیون مبارز به رئیس جمهور نرسیده است

سخنگوی دولت در مورد پیگیری نامه مجمع روحانیون مبارز به رئیس جمهور برای رفع ممنوع‌البیانی و ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات عنوان کرد: ما هنوز این نامه را در دولت دریافت نکردیم٬ البته نمی‌دانم این نامه به شخص رئیس جمهور داده شده یا خیر؛ اما این روزها مد شده برخی می‌گویند هزاران نفر نسبت به موضوع اعتراض کرده‌اند٬ اما معلوم نیست این نامه  به کجا رسیده است.

مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی برای ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات وجود ندارد

نوبخت با بیان اینکه من از رسیدن نامه مجمع روحانیون به رئیس‌جمهور بی‌اطلاع هستم٬ گفت: بیش از این نظر شخصی خود را نسبت به رئیس دولت اصلاحات اعلام کرده‌ و گفته‌اند که ممنوع‌التصویری او  به دولت ارتباطی ندارد٬ اما وقتی سخنگوی قوه قضاییه چنین موضوعی را اعلام می‌کند حتما مستنداتی دارد که من از آن بی‌خبرم. همچنین لازم است بگویم به یاد ندارم تاکنون در این مورد در شورای عالی امنیت ملی نیز مصوبه‌ای وجود داشته باشد.

فقط مجری انتخابات هستیم

وی در واکنش به اظهارات اخیر آیت‌الله جنتی پیرامون دخالت دولت در انتخابات گفت: اگر منظور از دخالت اجرای انتخابات است٬ ما حتما باید در انتخابات دخالت کنیم.  اما اگر منظور این است که دولت از منابع در اختیار خود سوءاستفاده کند و آن را به نفع خود در اختیار بگیرد؛ این موضوع را قویا تکذیب می‌کنیم.

دولت از امکاناتش برای القای نظر خود در انتخابات استفاده نخواهد کرد

نوبخت افزود: با این حال٬ علاوه بر این اینکه برخی اعضای دولت عضو حزبی بودند؛ پس حتما می‌خواهند در انتخابات از امکانات دولتی استفاده کنند٬ یک صحبت غیرواقعی است. ما امانتدار مردم هستیم و اجازه استفاده از امکانات عمومی را برای استفاده‌های شخصی نداریم. دولت به هیچ عنوان از امکانات و امانت‌هایی که در اختیار دارد٬ برای القای نظر خود در انتخابات استفاده نخواهد کرد.

توضیحات حذف یارانه ثروتمندان (پردرآمدها)

نوبخت در مورد حذف یارانه ثروتمندان گفت: بهتر است به جای واژه ثروتمند٬ از کلمه پردر آمد استفاده کنیم. با توجه به اینکه این موضوع در ماده 20 قانون هدفمندی یارانه ها تصریح شده٬ وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مامور شد از پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف٬ این جزئیات را جمع‌آوری کند و پس از شناسایی افراد پردرآمد قانون را اجرا کند.

فرصت بازبینی اشتباه‌ها در حذف یارانه‌ها

وی گفت: با همه سختی‌هایی که در بحث شناسایی افراد پردآمد وجود دارد٬ وزارت تعاون تا جایی که در مورد افراد مطمئن شود٬ این کار را انجام خواهد داد و اگر مشکلی پیش بیاید٬ فرصت برای بازبینی وجود دارد. وزارت تعاون برای اجرای این قانون همه جدیت خود را به کار می برد.

اقدامات دولت در صورت کاهش قیمت نفت

 سخنگوی دولت در مورد اینکه در خصوص کاهش قیمت نفت چه اقدامی از سوی دولت انجام خواهد شد٬ گفت: متناسب با دریافت‌ها ما باید مدیریت تخصیص داشته باشیم و تا جایی که می‌توانیم در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کنیم. چراکه معتقدیم سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمرانی باعث می‌شود سیاست خروج از رکود و مهار تورم را با موفقیت پشت سر بگذاریم. برای همین می‌خواهیم تا جایی که ممکن است اعتبارات عمرانی را تقلیل ندهیم.

به سفرهای با هزینه‌های بالا٬ تخصیص داده نمی شود/ جلوگیری از سفرهای خارجی پرهزینه

نوبخت در مورد ساز و کارهای پیش‌بینی شده برای کاهش سفرهای خارجی دولت گفت: هر سفر خارجی که بخواهد انجام شود٬ باید ابتدا در کمیته‌ای مورد بررسی قرار گیرد. به این کمیته ابلاغ شده در سال 94 ساز و کارهایی را برای کاهش هزینه‌های جاری مد نظر قرار دهد. اگر این  کمیته انجام سفری را تایید کند٬ باید منابع ارزی و ریالی در اختیار قرار گیرد. سازمان مدیریت و برنامه ریزی چون ارز و ریال لازم  را در اختیار دارد٬ به سفرهای با هزینه‌های بالا تخصیص نخواهد داد.

نگاه دولت به طرح‌های پرهزینه مجلس

 سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که طرح‌هایی در مجلس بار مالی دارد و ممکن است این پول‌ها وارد انتخابات شود٬ گفت: طبق اصل 85 قانون اساسی مجلس نمی‌تواند طرح هایی را که بار مالی دارد به تصویب برساند. اگر هم این طرح‌ها تصویب شود٬ شورای نگهبان آن را تایید نمی‌کند. در این مورد نیز قضاوت با افکار عمومی است که این طرح ها برای رفع مشکلات است یاخیر٬ که ان‌شاءالله همینطور است. نمایندگان علاقمند به حل مشکلات مردم هستند٬ اما باید بدانند اگر دولت منابعی داشته باشد٬ مضایقه نخواهد کرد. تکلیف دولت برای پرداخت‌هایی که منابع آن مشخص نیست٬ روشن است.

سرمایه گذاری‌های ایرانیان خارج از کشور

وی در مورد سرمایه گذاری‌های صورت گرفته توسط ایرانیان خارج از کشور گفت: در اینکه ایرانیان خارج از کشور منابعی دارند٬ شکی نیست. ما تلاش می کنیم فضای کسب و کار را مهیا کنیم. هم اکنون روشن است که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی منتظر ثبات وضعیت هستند و نتیجه مذاکرات در تصمیم‌گیری  آنها موثر است. برای همین ما هم می‌خواهیم از این سرمایه‌گذاری ها  برای رشد و توسعه کشور استفاده کنیم.

طرح تحول سلامت کند نشده است

 سخنگوی دولت در واکنش به سوال خبرنگاری که عنوان می‌کرد که حرکت طرح تحول سلامت کند شده٬ گفت: اینطور نیست؛ طرح تحول سلامت در سال 94 هم با قوت ادامه پیدا می‌کند. اجرای این طرح از موفقیت‌های دولت است. ما تلاش می کنیم مشکلات مالی این طرح را برطرف کنیم.

منظور رییس‌جمهور روش‌های مخالفت با دولت بود

وی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه مردم هم نمی‌توانند انتقادی کنند٬ گفت: این اظهارات معطوف به این قسمت بود که اگر به برخی انتقاد صورت نگیرد٬ اما خیلی‌ها خود را در انتقاد از دولت حتی با تمسخر دولت در برخی رسانه‌ها مجاز می دانند. بنابراین اشاره رئیس جمهور به این مطلب بود که نشان می‌دهد از چه روش‌هایی برای مخالفت با دولت استفاده می‌شود.

طرح پلیس اقتصادی بررسی نشده است

نوبخت در خصوص اجرای طرح پلیس اقتصادی گفت: هنوز دولت این موضوع را بررسی نکرده که آیا اساسا پلیس اقتصادی لازم است یا خیر.

نیاز به مدیریت تنظیم بازار

وی با اشاره به تنظیم بازار گفت: ما در هر شرایطی نیاز به مدیریت تنظیم بازار داریم؛ این موضوع به ویژه در هفته اخیر فعال شده و انتظار این است که ما بتوانیم به نحو شایسته از حقوق مصرف کننده صیانت کنیم.

ثبت نام افرادی که از دریافت یارانه جا مانده‌اند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درمورد تبصره 20 مربوط به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد: در این قانون به عنوان یک تکلیف ذکر شده افرادی که از دریافت یارانه جا مانده‌اند می‌توانند به نحو مناسبی ثبت نام کنند. ما از سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌خواهیم نظرات و ساز و کارهای لازم را در این مورد اعلام کند.

واکنش دولت به تهدید طرف مقابل به بازگشت تحریم‌ها

نوبخت در خصوص تهدید طرف مقابل به بازگشت تحریم‌ها گفت: به هر حال روزهای پایانی مذاکرات است و طرفین تلاش می‌کنند مذاکرات را به سمتی ببرند که بیشترین مصونیت برای آنها حاصل شود و این طبیعی است ممکن است در این رابطه آنها از حرف‌های تحریک آمیز هم استفاده کند. آنچه مبنای کار قرار می‌گیرد چیزی است که تقریر می‌شود نه سخنرانی ها.

وی گفت: همه تلاش ما این است که آنچه نوشته می‌شود حقوق همه ملت ایران را تامین کند. اگر هم بر شدت تحریم‌ها افزوده شود٬ بدون شک ما سناریوهای لازم را برای این شرایط و همچنین برای روند خوشبینانه پیش بینی کرده و برای هر یک برنامه خود را داریم.

با استمرار وضع موجود 199 هزار میلیارد تومان منابع خواهیم داشت

 سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال با استمرار وضع موجود ما در حد 199 هزار میلیارد تومان منابع داشته باشیم و خود را بر همین اساس تنظیم می‌کنیم. از طرفی هزینه‌های اجتناب ناپذیر ما 184 هزار میلیارد تومان است. ما به التفاوت این میزان صرفه‌جویی می شود. کشور ما روزهای سختی را سپری کرده و دولت آماده است باز هم از حقوق ملت در هر شرایطی دفاع کند.

توضیحات سفرهای مرتب هیات‌های خارجی به ایران

نوبخت در مورد سفرهای مرتب هیات‌های خارجی به ایران گفت: همه این هیات‌ها منتظر پایان مذاکرات هستند. یکی از دلایل تلاش ما برای به نتیجه رسیدن مذاکرات٬ ضمن تامین حقوق ملت ایران این است که می‌خواهیم از این فرصت برای آبادانی و پیشرفت کشور استفاده کنیم٬ بنابراین اگر می‌بینید ما در این زمینه تلاش می‌کنیم٬ به معنای آن نیست که می‌خواهیم به هر قیمتی این توافق  صورت گیرد. همه خطوط قرمز رعایت خواهد شد. بنابراین اگر تلاشی در این راستا صورت می‌گیرد٬ به منزله عدول از خطوط قرمز نخواهد بود.

آزادسازی قیمت بنزین بار اول نیست که انجام می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مورد اینکه آیا آزادسازی قیمت بنزین برای فشار بر افکار عمومی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای است٬ گفت: این تصمیم خلق‌الساعه نبود٬ بلکه این یک قانون است که نه تنها در قانون بودجه سال 94 ٬ بلکه از سال 89 به بعد انجام شده٬ لذا این اولین بار نیست که دولت تدبیر و امید آن را اجرا می‌کند. دولت قبل نیز این کار را کرد. همیشه می‌گویند چرا قانون اجرا نمی‌شود؛ اما نباید فراموش کرد که این موضوع نیز قانون بود که اجرا شد. در جلسات گذشته هر چه در مورد اجرای قانون هدفمندی از من پرسیده شد٬ اعلام کردم باید آیین نامه اجرایی تبصره 20 تصویب شود.

نگفتم بنزین گران نمی‌شود

وی با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها گفت: من از روز اول به شما گفتم که شما غیر از اینکه نماینده رسانه خود هستید٬ از نظر من یک هیات منصفه نیز هستید. اخیرا یک رسانه اعلام کرد که نوبخت گفته بود قیمت بنزین گران نمی‌شود٬ اما دروغ او معلوم شده است. من در حاشیه جلسه علنی تاریخ 5 اسفند اعلام کردم فعلا نیازی به افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده نیست. متاسفانه برخی رسانه‌ها بدون توجه به کلمه فعلا و احتمالاتی که در جمله وجود داشت٬ خبرهای دروغی را می‌زنند و علاوه بر انتشار این خبرها٬ با احساسات افرادی که ذیل خبر ها کامنت‌ می‌گذارند٬ نیز بازی می‌کنند.

نحوه پرداخت یارانه‌ کارخانه قند دزفول؛ خدمات فنی٬ مهندسی؛ کالاهای غیر نفتی و شیر مدارس

سخنگوی دولت عنوان کرد: من اعلام کردم که در سال جاری 300 میلیارد تومان یارانه تولید داریم اگر کسی سوالی در این رابطه دارد٬ از خودم بپرسد. نرود از یک تولید کننده سوال کند و او بگوید که من پولی دریافت نکردم و این خبر مستند حرف من بشود.

وی گفت: از این 300 میلیارد تومان٬ ما به وزارت صنعت و معدن بابت کارخانه قند دزفول٬ برای سال 94 ، 10 میلیارد تومان یارانه داده‌ایم. همچنین بابت کارخانه سیمان مازوت سوز به میزان 83 میلیارد و 504 میلیون تومان به وزارت صنعت یارانه تعلق گرفت.

نوبخت یادآور شد: علاوه بر این بابت صادرات خدمات فنی و مهندسی کالاهای غیر نفتی 50 میلیارد تومان یارانه دادیم و از بابت افزایش قیمت کمباین برای جلوگیری از ایجاد فشار به کشاورزان به وزارت جهاد کشاورزی 3 میلیارد و 559 میلیون تومان یارانه پرداخت کردیم. در ازای خرید شیر و برای توزیع آن در مدارس 160 میلیارد تومان در اردیبهشت ماه پرداخت کردیم.

وی افزود: بنابراین این رقم 300 میلیارد تومان٬ هم اکنون به 400 میلیارد تومان رسیده٬ چون ما 100 میلیارد تومان هم بابت کمک به حمل و نقل ریلی پرداخت کرده‌ایم.

افزایش قیمت بنزین مصوب مجلس بود

 سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چرا عنوان کردید افزایش قیمت بنزین تاثیری بر زندگی مردم ندارد و اینکه افزایش قیمت‌ها شجاعت می‌خواهد یا کاهش آن٬ گفت: ما قانون را اجرا کردیم تبصره 20 قانون بودجه سال 94 دولت را در مورد تامین منابع برای 48 هزار میلیارد تومان مجاز کرده تا امروز 32 هزار میلیارد تومان از این منابع تامین شده ما فاصله 35 هزار تا 48هزار میلیارد تومان را گران نکردیم.

وی گفت: در مجلس یک نماینده حتی پیشنهاد داد 48 هزار میلیارد تومان به 68 هزار میلیارد تومان افزایش یابد که من به شدت مخالفت کردم. ما تنها با تک نرخی کردن قیمت بنزین مواجه با برخی سوالات هستیم شجاعت ما اجرای قانون است. اگر می‌توانستیم این کار را نمی‌کردیم٬ اما حوزه بهداشت و درمان نیاز به یارانه دارد و لازم است به نحو شایسته این یارانه‌ها را پرداخت کنیم.

تکذیب سخنان وزیر اطلاعات

در ادامه خبرنگاری با اشاره به اظهارات وزیر اطلاعات در روزهای اخیر و تکذیب آن در روز گذشته از نوبخت پرسید که آیا فشاری بر دولت در این خصوص وجود دارد؛ چون ممکن نیست همه رسانه‌ها در انعکاس خبر وزیر اطلاعات اشتباه کرده باشند٬ که نوبخت در پاسخ گفت: ما از وزیر اطلاعات خواهش می‌کنیم که خودشان توضیحات بیشتر را ارائه دهند. شاید از صحبت‌های ایشان این استنباط شده بود که وی برای تغییر تحت فشار است که بعد خودشان این عبارات را اصلاح کردند.

از لیست 23 نفره‌ مطرح شده خبر ندارم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد اعلام یکی از نمایندگان برای لیست 23 نفره غربی‌ها برای بازجویی که در آن نام شمخانی، عباسی و دانشجو وجود دارد و اینکه شمخانی نیز وجود نام خود در این لیست را تایید کرده٬ گفت: لیستی را ندیده‌ام؛ اما حتما از آقای شمخانی سوال می‌کنم. چون وقتی ایشان می‌گوید نامش در این لیست است٬ یعنی این لیست را دیده است. پس از دیدن این لیست اگر فرصتی باشد خدمت شما جزئیات آن را بیان خواهم کرد.

تمهیدات کاهش تورم

 سخنگوی دولت در مورد تمهیدات لازم برای کاهش تورم گفت: کاهش تورم از دو مسیر قابل پیگیری است؛ یک مسیر عرضه کالا با قیمت بیشتر به بازار است. گاهی هم افزایش قیمت از سوی تقاضا است. یعنی نقدینگی به حدی باشد که تقاضا بیش از عرضه باشد.

هدف‌گذاری دولت تک رقمی کردن نرخ تورم است

وی گفت:ما تاکنون توانسته‌ایم نرخ تورم را از بالای 40 درصد به زیر 15درصد برسانیم. از این به بعد کار سخت‌تر است٬ اما اقتصاد ما ظرفیت لازم را دارد. هدف‌گذاری ما تک رقمی کردن نرخ تورم است٬ با این حال برخی افزایش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است. اما در بخش دیگر یک عده نباید به بهانه افزایش قیمت بخواهند قیمت کالاهای خود را بالا ببرند. ما همواره کنترل می‌کنیم تا پایه تولید بیش از حد بالا نرود.

کد خبر : ۲۸۰۹۷۷