خبرگزاری کار ایران

امین زاده در همایش جهان عاری از خشونت:

سیره امام خمینی(ره) ممنوعیت خشونت و پرهیز از افراطی‌گری است

معاون حقوقی رییس جمهور، انقلاب اسلامی ایران را یک انقلاب آرام با ثمرات بسیار زیاد توصیف کرد و با بیان اینکه اختلاف‌ها در دنیای اسلام منشأ گرفته از توطئه سلطه‌طلبان در جهان است، گفت: کمک‌های اقتصادی و ایجاد اختلافات ایدئولوژیک بین مسلمان‌ها از ابزارهای کهنه و ناکارآمد استعمارگران برای برتری سلطه استعماری و نظامی‌گری در منطقه است.

به گزارش ایلنا، الهام امین‌زاده عصر سه شنبه در همایش بین‌المللی جهان عاری از خشونت در اندیشه امام خمینی(ره)، خواستار قطع کمک‌های مالی برخی کشو‌ها به گروه‌های خشن تروریستی در منطقه شد و گفت: بدون کمک‌های دولتی امکان ندارد گروه‌های تروریستی بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

معاون حقوقی رییس جمهور افزود: تراکنش مالی که دولت‌های خاصی برای این گروه انجام می‌دهند باید هر چه زودتر متوقف شده و جلوی انتقال تروریست‌ها برای سلاخی مردم منطقه گرفته شود.

امین‌زاده، دخالت در امور داخلی کشورها، تضاد منافع و تحمل‌ناپذیری را دلیل اصلی بوجود آمدن چنین خشونت‌هایی در منطقه دانست و گفت: متاسفانه سرریز منابع نفتی و افزایش درآمدهای مالی برخی کشورها به جیب گروه‌های خشن رفته است که باید ضمن محکومیت این گروه‌ها، این سرریز منابع مالی کشورهای ثروتمند نفتی در جهت رفاه و صلح بین المللی مورد استفاده قرار گیرد تا جهانی پر از برادری و صلح که مدنظر امام خمینی (ره) بود، ایجاد شود.

امین‌زاده با تأکید بر اینکه امنیت تجزیه‌پذیر نیست، گفت: نمی‌توان در نقطه‌ای از جهان شاهد ناامنی و کشتار زنان و کودکان واز بین رفتن غیرنظامیان بر اثر نابرابری‌های اقتصادی و بهداشتی باشیم در حالی که در نقطه‌ای دیگر از جهان آرامش، رفاه و امنیت برقرار باشد.

معاون حقوقی رییس جمهور با بیان اینکه امنیت جهانی یک امر وابسته به یکدیگر است، گفت: به همین جهت تهییج افراطیون جهت اسلام هراسی و ایجاد اسلام منفعل و نظاره‌گر به نتیجه نخواهد رسید.

امین‌زاده با اشاره به اینکه اسلام پویا حرکت خود را در جهان ادامه خواهد داد، اظهار داشت: امروز شاهد گسترش روحیه دین‌باوری و دینداری در بین ادیان هستیم، منتها برای جلوگیری از تروریسم باید بین تروریسم و تلاش‌های ملت‌ها برای حق تعیین سرنوشت تفکیک قایل شویم.

معاون حقوقی رییس جمهور با اشاره به تلاش‌های سازمان‌های بین‌المللی برای تعریف تروریسم در سال ۱۹۷۸ گفت: متأسفانه سازمان‌های بین‌المللی هیچ‌گاه نتوانستند تروریسم را تعریف کنند حتی در سال ۱۹۸۹ نیز دبیرکل سازمان ملل در مجمع عمومی این سازمان اعلام می‌کند که کشورها حتی حاضر به برگزاری یک کنفرانس به منظور تعریف تفاوت ترور و حق تعیین سرنوشت نیستند.

امین‌زاده همچنین با اشاره به کنوانسیون سال ۲۰۰۲ میلادی برای مبارزه با تأمین‌های مالی تروریسم و همچنین قطعنامه‌های متفاوت برای تحریم گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره در سال های اخیر گفت: امروزه برخی کشورهای ثروتمند با تامین مالی، گروه‌های افراطی نژاد پرست را از اروپا، آفریقا و خاورمیانه به منطقه سرازیر کرده‌اند.

معاون حقوقی رییس جمهور تصریح کرد: اجرای این اسناد و قطعنامه‌های بین‌المللی نیاز به یک همت بین‌المللی نیز دارد که متاسفانه با برخوردهای دوگانه و گزینشی با کشورهای جهان و گاهی مورد هدف قرار دادن نظام‌های مردمی به جای نظام‌های تامین‌کننده مالی تروریست‌ها ، شاهد پیشرفت چندانی برای مبارزه با تروریسم برای منطقه و جهان نیستیم.

امین‌زاده تأکید کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران با یک نگاه تعامل سازنده برای مبارزه با خشونت در جهان تلاش می‌کند.

معاون حقوقی رییس جمهور با اشاره به دهه تقویت گفتمان فرهنگی در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ تصریح کرد: امیدواریم در این دهه به گفتمان فرهنگی و اعتدال روی بیاوریم.

امین‌زاده در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی، سیره امام خمینی(ره) را ممنوعیت خشونت و پرهیز از افراطی‌گری توصیف کرد و گفت: امام خمینی(ره) همواره رهبران سیاسی جهان را از پرداختن به خشونت به عنوان یکی از ابزارهای انقلاب نهی می‌فرمودند و به دلیل رفتار توحیدی همیشه معتقد بودند افراطی‌گری و خشونت، انقلاب را به پیروزی نمی‌رساند و به همین جهت از آموزه‌های اسلامی برای ملت سخن به میان می‌آوردند.

معاون حقوقی رییس جمهور افزود: خوشبختانه دکتر روحانی، شاگرد شایسته امام، همین راه بنیانگذار انقلاب را ادامه می‌دهد و با بیان شیوای خود در سازمان ملل در خصوص نفی افراطی‌گری و خشونت باعث شد تا قطعنامه‌ای در این زمان به تصویب رسیده و به عنوان یکی از قطعنامه‌های مجمع عمومی نهادینه شود.

امین‌زاده تاکید کرد: خوشبختانه در زمانی که برخی برخورد تمدن‌ها را تشویق می‌کردند ایران گفتگوی تمدن‌ها را به عرصه جهانی هدیه کرد و مباحث مربوط به عدالت، توسط جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی تدوین شد.

معاون حقوقی رییس جمهور با بیان اینکه امام خمینی(ره) در عرصه سیاست خارجی اصل نفی ظلم و حمایت از مظلوم را سرلوحه اعمال خود قرار داد، اظهار داشت: اصل احترام متقابل، عدم دخالت در امور یکدیگر و روابط مبتنی بر اسلام و انسانیت همیشه در کلام و عمل امام خمینی(ره) بود و امام می‌فرمودند که باید با دولت‌ها به مدارا رفتار کرد و هیچ وقت تمایل نداریم که با کشوری با خشونت برخورد کنیم.

امین‌زاده با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواستار صلح و آرامش برای همه مردم دنیاست، گفت: امروز می‌توانیم با طراوت و تازگی از همه سخنان امام یاد کنیم. امام هیچ وقت استقرار صلح منفی و صلحی که سکوتی مرگبار بر ظلم باشد را تایید نمی‌کرد.

معاون حقوقی رییس جمهور افزود: صلح و امنیت عادلانه تنها چیزی بود که مدنظر امام قرار داشت.

وی با اشاره به نظرات امام خمینی(ره) در خصوص سیاست خارجی و برخورد با سایر ملت‌ها و تمدن و مناسک اسلامی همچون حج، گفت: امام(ره) همیشه یادآوری می‌کردند که در امور خود اخلاق اسلامی را رعایت کنید و ما باید به عنوان یک مسلمان نمونه و ایده آل از آموزه‌های امام درس بگیریم.

کد خبر : ۲۸۱۳۹۱