خبرگزاری کار ایران

عراقچی در وین:

پیشرفت تدوین نهایی مناسب است/ تنظیم پیوست‌ها مطلوب نیست

عضو ارشد مذاکره کننده کشورمان گفت: پیشرفت‌های زیادی در خصوص متن نهایی به دست آمده اما همچنان کار سخت و دشواری در پیش رو داریم.

به گزارش ایلنا٬ سیدعباس عراقچی صبح روز پنجشنبه برای از سر گیری مذاکرات هسته‌ای وارد وین شد و تصریح کرد: این دور از مذاکرات، ادامه گفت‌وگوهای قبلی در خصوص نگارش متون توافق هسته‌ای است.

عضو ارشد مذاکره کننده کشورمان افزود: گفت‌وگوها در رابطه با بحث هسته‌ای و بحث تحریم‌ها پیگیری می‌شود و موضوعات دیگر در ادامه گفت‌وگوهای قبلی خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره سخنان نماینده روسیه مبنی بر رو به پایان بودن تنظیم متن توافق جامع هسته‌ای گفت: به هرحال ما پیشرفت‌های زیادی در خصوص متن نهایی داشتیم و در خصوص پیوست‌های آن، هنوز پیشرفت‌ها به میزان مطلوبی نبوده و کار ادامه دارد.

معاون وزیر امور خارجه ایران افزود: چند هفته وقت داریم و امیدوار هستیم که بتوانیم در موعد مقرر یا حتی زودتر این کار سخت و پیچیده را انجام دهیم.

عضو ارشد مذاکره کننده ایران تاکید کرد: این نکته را بارها توضیح داده‌ام؛ بازرسی و بازدید از مراکز نظامی و مراکز غیرنظامی فرق نمی‌کند، در حقیقت مراکز غیرهسته‌ای، چنین چیزی را قبول نمی‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: آن‌چه در قالب پروتکل الحاقی مطرح است بحث دسترسی مدیریت شده به این مراکز است.

عراقچی درباره چگونگی دسترسی بازرسان به مراکز هسته‌ای و نظامی تصریح کرد: دسترسی مدیریت شده یک روال مشخصی است که کشورهای دیگر هم در دادن اجازه دسترسی به بازرسین آژانس به مراکز غیرهسته‌‌ای خودشان اجرا می‌کنند، قوانین و محدودیت‌هایی وجود دارد که رعایت می‌شود؛ این از نظر ما به معنای بازدید یا یازرسی نیست.

عضو ارشد مذاکره کننده کشورمان که با  صداو سیما گفت‌و‌گو می‌کرد، تاکید کرد: در این قالب در حال تنظیم قواعدی در توافق نهایی هستیم و دراین خصوص بحث‌ها ادامه دارد و هنوز در باره هیچ چیز توافق نشده و اگر توافق شود که پروتکل الحاقی اجرا شود، به عنوان بخشی از توافق نهایی دسترسی‌هایی که در قالب پروتکل الحاقی داده می‌شود، دسترسی‌های مدیریت شده است.

کد خبر : ۲۸۱۵۰۹