خبرگزاری کار ایران

وزیر اطلاعات:

شعار ولایت‌مداری دادن و در عمل کار خود را انجام دادن، ارزشی ندارد

وزیر اطلاعات با بیان اینکه شعار ولایت مداری دادن و اما در عمل کار خود را انجام دادن، ارزشی ندارد، گفت:وقتی شعار رهبری روی گفتار و حرکت فردی اثر نگذارد، نشان می‌دهد این فرد ولایت مدار نیست بلکه نان ولایتمداری را می‌خورد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی روز پنج شنبه در آیین بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در حسینیه ثارالله کرمان به آغاز زعامت رهبر معظم انقلاب اسلامی با درایت امام راحل در تشکیل مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و افزود: این مجلس رهبر انقلاب را برای ادامه راه امام انتخاب کرد و البته این «نعم انتخاب» است. 

وی گفت: ایشان در این 26 سال راه امام خمینی (ره) را ادامه داده اند و امروز انقلاب اسلامی نه تنها در درون مرزهای کشور با اقتدار و صلابت راه خود را ادامه می دهد بلکه در دنیا حرف برای گفتن دارد.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: قدرتهایی که حاضر نبودند با ما حرف بزنند، امروز می‌نشینند و با ما مذاکره میکنند.

وی به مذاکرات هستهای ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: مذاکره ضعف ایران نیست بلکه ناشی از قدرت ایران است. 

علوی افزود: در شرایطی که دشمن سعی کرده ناامیدی را در ملت ایران حکمفرما کند و امید را از ملت ما بگیرد، دولتی آمده که با عقلانیت و بدون این که به جناح خاصی وابسته یا به دنبال این باشد جناحی را بالا ببرد و جناحی را زمین بزند، برای همه ملت ایران است.

وی گفت: دولت تدبیر و امید آمده به همه جناحهای سیاسی فرصت بازی بدهد و توصیه میکند به قاعده بازی کنند، قوانین را محترم بشمارند، به جان یکدیگر نیفتند، حرف خودشان را بزنند و به جای نقد دیگران، خودشان را اصلاح کنند.

وزیر اطلاعات ادامه داد: در این شرایط هرچه با یکدیگر یکی و هرچه همزبانتر باشیم، امید مردم و دلدادگان انقلاب بالاتر میرود و یاس دشمنان اسلام را موجب میشود.

وی گفت: انسان به ژرفاندیشی، آیندهنگری و ژرفنگری رهبر عزیزمان پی میبرد که امسال را با عنوان سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی نامگذاری کردند.

حجت الاسلام علوی افزود: بیایید در عمل و نه در شعار و احساسات به ندای رهبرمان پاسخ مثبت بدهیم.

وی اظهار کرد: افراد تا زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی مطلبی را میفرمایند که منطبق با نظراتشان است، وقتی برابر آن عمل می کنند نشان نمیدهد آیا برابر نظر آقا عمل میکنند یا برابر نظر خودشان.

وزیر اطلاعات ادامه داد: زمانی ولایت مداری افراد ثابت میشود که انسان نظرش یک چیز باشد ولی رهبری و ولی فقیه چیز دیگری را بفرمایند و فرد نظر خود را زیر پا بگذارد و به نظر رهبر و ولی فقیه عمل کند.

وزیر اطلاعات با یادآوری این که تا قبل از امسال میگفتند، تحقیر میکردند و میکوبیدند، اظهار کرد: اگر گفتمانها، نوع صحبتها و پرداختن به مطالب تغییر پیدا کند و اگر برخی منطقی و مودبانه صحبت و تقوا را رعایت کنند، یکدیگر را تخریب نکنند و دروغ نگویند این نشان دهنده ولایت مداری است.

وی گفت: اما آدمی که داغ داغ است، شعار طرفداری از ولایت را می دهد اما در جهت وحدت و همزبانی حرکت نمیکند و به جای این که مردم را به همدلی و همزبانی دعوت کرده و در این جهت حرکت کند، طوری صحبت میکند که جامعه را ملتهب نماید.

حجت الاسلام علوی افزود: این افراد مسایل سیاسی را به سمت امنیتی شدن و مسایل اجتماعی را به سمت سیاسی شدن سوق میدهند و این کار با دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی که امسال را سال همدلی و همزبانی خواندند جور در نمیآید لذا معلوم میشود این آدم در عمل ولایت مدار نیست و گرنه گفتمان و ادبیاتش عوض میشد و توهین و تهمت و اختلاف افکنی نمیکرد.

وزیر اطلاعات افزود: وقتی این شعار رهبری روی گفتار و حرکت فردی اثر نگذارد، نشان میدهد این فرد ولایت مدار نیست بلکه نان ولایتمداری را می‌خورد؛ این فرد از ولایت مداری استفاده سیاسی خودش را میکند و می خواهد از دلدادگی مردم به مقام منیع (استوار) ولایت به نفع خود استفاده کند.

حجت الاسلام علوی افزود: در مساله مذاکرات هستهای روش حکیمانه رهبری برای همه ما سرمشق است؛ ایشان بسیار حکیمانه فرمودند ما اصل مذاکرات را تایید میکنیم که کسی در دنیا نگوید ایران کله شقی در می آورد، گردن کلفتی میکند و همه دنیا بداند جمهوری اسلامی ایران منطق و حرف حساب دارد و مینشیند حرفش را میگوید.

وی گفت: رهبری فرمودند به مذاکره کنندگان و تیمشان اعتماد دارم و این حکیمانه است.

وی افزود: یک تیم را فرستادیم سراغ رقیب و برای این که موفق شود باید تشویقش کنیم.

وزیر اطلاعات گفت: رهبری فرمودند من به این تیم اعتماد دارم این حکیمانه است و دوباره فرمودند من به طرف مقابل دشمن و 1+5 اعتماد ندارم و این نیز حکیمانه است.

وی بیان کرد: این بیانات زمینه را به دست مذاکره کنندگان میدهد که به آنها بگویند فصل الخطاب کشور ما رهبری است و رهبر ما به شما اعتماد ندارد و شما باید برای ایشان اعتماد سازی کنید و گرنه هیچ قراردادی به هیچ جایی بند نیست.

وی تصریح کرد: این موضع رهبری حکیمانه است و خدا به ما چنین رهبر و چنین نعمتی داده که واقعا اکمال و اتمام نعمت و دین است که عزت را برای امت اسلامی با این رهبری هوشمندانه، پیامبر گونه و امام گونه خود به ارمغان آوردند.

حجت الاسلام علوی گفت: نگاه کنید به رهبر معظم انقلاب اسلامی و در عمل به ایشان تاسی کنید، شعار ولایت مداری دادن و اما در عمل کار خود را انجام دادن، ارزشی ندارد.

وی گفت: ما در جریان مذاکرات هستیم و مرتب آخرین اتفاقات مذاکرات را خدمت رهبری و سران سه قوه میفرستیم و آنها به طور کامل در جریان قضایا هستند و در چارچوب هایی که در نهایت رهبری تصویب میکند، مذاکرات ادامه پیدا می کند؛ عیبی ندارد که از داخل کشور ما حرفهایی مخالف 1+5 سر داده شود اما نه مخالف مذاکره کنندگان خودمان.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: باید مقداری هوشمندانهتر عمل کنیم تا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی این پیچ تاریخی را نیز با افتخار و سربلندی ملت مسلمان ایران رقم بزنیم و به سمت آرمان های امام راحل (ره) قدم برداریم.

وی گفت: ان شاء الله بتوانیم در این سال حساس که تلاش دشمن بر این است میان مردم شکاف ایجاد کند و جامعه ما را به جامعه ای دو قطبی تبدیل کند با الهام از نامگذاری سال توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را در عمل به سال همدلی و همزبانی تبدیل کنیم.

حجت الاسلام علوی افزود: مراسمی که با عشق مردم در سالروز رحلت امام برگزار می شود برای مردم ما فرصت ارزشمندی است که بار دیگر مروری بر حرکت امام راحل و دستاوردها و درس های ارزنده آن داشته باشیم.

وی گفت: چرا که مقتضای تجدید میثاق این است آرمان های امام (ره) را یادآور کنیم و برای ادامه مسیر در راستای تحقق آن آرمان ها با خدای خویش عهد ببندیم.

وی تصریح کرد: ویژگی امام راحل این بود که همیشه در نقطه ای که سیاسیون در آن نقطه به بن بست رسیدند و ناامید شدند به فضل خدا حرکت را آغاز کردند و انقلاب را به پیروزی رساندند.

وزیر اطلاعات گفت: حرکت امام راحل دو مقطع برجسته داشت که یکی از آنها در سال های 41، 42 و 43 بود که منجر به 15 خرداد و 13 آبان و تبعید امام به ترکیه شد.

وی افزود: مقطع بعدی 19 دی سال 56 و ادامه آن تا پیروزی انقلاب بود و در هر دو مقطع که امام این ملت را رهبری کردند در شرایطی دست به حرکت زدند که هیچ کس امید نداشت در آن شرایط یک خیزش و جنبش و حرکت جنبه فراگیر پیدا و اقشار مختلف جامعه از آن استقبال کند زیرا شرایط داخلی و خارجی برای به وقوع پیوستن یک قیام مساعد نبود.

وی اظهار کرد: سالهای 41، 42 و 43 مبارزه جواب نمی داد زیرا خاستگاه قیام در چندین مورد از جمله وحدت رهبری کامل نبود.

حجت الاسلام علوی گفت: آیت الله بروجردی که مرجع منحصر بفردی بود و اگر اشاره می کرد ایران تکان میخورد سال 1340 از دنیا رفت و مرجعیت تقلید از حالت منحصر بفرد درآمد و بین چندین مرجع تقلید تقسیم شد.

وی گفت: در این شرایط دیگر مرجع تقلید واحدی نبود که به صورت رهبر منحصر بفرد حرکت های اعتراضی علیه رژیم خود فروخته پهلوی را هدایت کند.

وی اظهار کرد: یکی از قوی ترین خاستگاه های قیام آن نهضت دانشگاه بود و دانشگاه در آن زمان بیشتر تمایل به مارکسیسم و سوسیالیسم ها داشتند.

حجت الاسلام علوی افزود: اگر در چنین فضایی مرجع تقلید مذهبی دست به حرکت بزند پیداست از این دانشگاه انتظار جواب مثبت نباید داشته باشد.

وی گفت: بازاریان نیز که همواره مبارزات را در ادوار مختلف پیش برده بودند ولی سال های 41 و 42 آمادگی پیش بردن مبارزات را نداشتند.

وزیر اطلاعات سومین خاستگاه مبارزات را حوزه های علمیه و روحانیون برشمرد و افزود: روحانیون هم در زمینه نهضت ملی شدن صنعت نفت سرخورده شده و بیشتر به سراغ کارهای فرهنگی رفته بودند.

وی گفت: امام در شرایطی رهبری نهضت و حرکت را آغاز کردند که آمادگی در حوزه ها و علما و روحانیون هم وجود نداشت.

وی اظهار کرد: خاستگاه دیگر بخش سیاسیون مانند جبهه ملی و نهضت آزادی و غیره بود که اینها هم نامزد مجلس شورای ملی آن زمان شده و حرکت مبارزه رویارو با رژیم را کنار گذاشته بودند.

حجت الاسلام علوی گفت: در چنین شرایطی که نقاط و خاستگاه های مبارزه آمادگی حرکت را نداشتند و خلاء رهبری با فوت آیت الله بروجردی وجود داشت، شاه هم به مرحوم آیت الله حکیم در بیرون مرزها تسلیت گفته و عملا مرجعیت شیعه را به بیرون مرزهای ایران هدایت کرده بود.

وی افزود: در این شرایط همه احساس میکردند امکان وقوع یک قیام اعتراضی به سیاست های دیکته شده آمریکایی و ضد اسلامی وجود ندارد.

وزیر اطلاعات گفت: در این شرایط بود که شاه که تاکنون از اجرای اصلاحات آمریکایی خودداری می کرد نزد آمریکا رفت و دستش را در دست رییس جمهور آمریکا گذاشت و متعهد شد مدیریت اصلاحات آمریکایی را بپذیرد.

وی ادامه داد: این نقطه آغاز تعرض به حضور اسلام در قوانین ایران بود که امام راحل خطر را احساس و با تدبیری حساب شده کار را آغاز کردند.

حجت الاسلام علوی گفت: امام برای اینکه خلاء رهبری واحد را برطرف کنند 9 نفر از مراجع تقلید را دور هم جمع کردند و 150 نامه به علمای بلادها نوشتند و از آنها هم خواستند مسایل را رصد کنند و لحظهای غافل نباشند که خطر اسلام را تهدید میکند.

وی افزود: امام راحل دانشجویان مذهبی را فراخواندند و فرمودند این کشور، کشور امام زمان است و شما در دانشگاه این کشور تحصیل می کنید و نباید در برابر کسانی که تقیدی به اسلام ندارند کوتاه بیایید.

وی گفت: سران هیات های مذهبی بازار را نیز امام فراخواندند و آنها را با هم متحد کردند تا دشمن بین آنها دعوای حیدری و نعمتی راه نیندازد و از این قشر به نفع سیاست های رژیم استفاده نکند.

وزیر اطلاعات افزود: امام سراغ حوزه ها آمدند و آنها را به حرکت در آوردند و فرمودند ای علمای نجف و علمای قم و مشهد و ای علمای بلاد من به شما اعلام خطر می کنم امروز اسلام در خطر است.

وی اظهار کرد: امام می دانستند مقابله با شاه قربانی می گیرد شهید، زندانی و شکنجه و تبعید دارد و امام از همان اول آمدند فرهنگ شهادت را در جامعه تزریق کردند و فرمودند من هم اکنون سینه خود را برای سرنیزه ها آماده می کنم ولی برای قبول زورگویی های شما هرگز.

وی با اشاره به شکل گیری قیام 15 خرداد، آن را نقطه عطفی در مبارزات ملت ایران دانست و گفت: نه شوروی و نه آمریکا از قیام امام حمایت نمی کردند و امام با درایت و هوشمندی خود پشتوانه های رژیم که در خارج آمریکا و در داخل خود شاه بود را در هم شکست.

حجت الاسلام علوی با بیان اینکه دو بال و فاز سیاسی و نظامی در هر انقلابی وجود دارد گفت: یکی از ویژگی های منحصر بفرد امام این بود که سراغ نیروهای مسلح به منظور مبارزه نرفتند.

وی افزود: ایشان همواره با نیروهای مسلح به نحوی صحبت می کردند که انگار با نیروهای خودی صحبت می کنند همچنین امام هرگز مردم را به مقابله با ارتش و نیروهای مسلح فرانخواندند.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: اینها نشان دهنده این است که امام یک رهبر استثنایی است.

وی گفت: امام بعد از آن هم هوشمندانه انقلاب را از توطئه های دشمن عبور دادند آشوب و فتنه ها را در هم کوبیدند و هشت سال دفاع مقدس را با عزت پشت سر گذاشتند و بعد از آن به تعبیر خودشان با دلی پاک و ضمیری آگاه ندای حق را لبیک گفتند و ملت ایران را غرق در غم کردند.

حجت الاسلام علوی همچنین گفت: از استاندار دلسوز کرمان از صمیم دل سپاسگذارم که موجبات این حضور را فراهم کردند و از مرد علم و ادب و تقوا آیت الله جعفری نماینده ولی فقیه در استان کرمان نیز نهایت سپاس را دارم.

کد خبر : ۲۸۱۵۷۲