خبرگزاری کار ایران

مستندهایی که سرافرازانه نبود؛

اتاق فکر برنامه‌های صداوسیما علیه مذاکرات کجاست؟

بعیدی‌نژاد در صفحه اینستاگرامش به مستندها واکنش نشان داد و آنها را «خلاف‌گویی با آنچه در مسیر مذاکره با قدرت‌های بزرگ رخ می‌دهد»٬ خواند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ در روزهای گذشته «برنامه تلویزیونی ثریا» با پخش سه مستند جنجالی علیه مذاکرات هسته‌ای جنجال‌ساز شده است؛ 26 فروردین 94 اولین قسمت از این مستندها که «سال‌های هسته‌ای» نام گرفته بود٬ روی آنتن رفت.

مستندی که نام آن «از هیروشیما تا لوزان» بود و مقدمه‌ای شد برای مستندهای بعدی. روز 18 اردیبهشت مستند دوم به نمایش درآمد که بی پرواتر به انتقاد از توافق هسته‌ای پیش روی پرداخته بود.

«شطرنج با گرگ‌ها» نام قسمت دوم سلسله مستندهای سال‌های هسته‌ای بود. سرانجام هفته گذشته و با وجود انتقادهای فراوان دولتمردان٬ صدا و سیما قسمت سوم را با نام «سکوت استقلال، فریاد پیروزی» روی آنتن فرستاد تا سرافراز ثابت کند صدا و سیما هیچ علاقه‌ای به حمایت از دولت اعتدال‌گرای روحانی ندارد یا شاید دلواپسان٬ کنداکتور برنامه‌های سیاسی صدا و سیما را می‌نویسند!

در این سری مستندها سعی شده تا با استناد به اظهارات مقام‌های صیهونیستی درباره مذاکرات، هدف نهایی مذاکرات را سقوط نظام ایران معرفی کند. این استدلال البته بارها در روزنامه کیهان مورد استفاده قرار گرفته است و تیتر یک کیهان برگرفته از مقامات و رسانه‌های صیهونیستی بوده است.

حمید بعیدی‌نژاد در صفحه ایستاگرام خود نسبت به این مستندها واکنش نشان داد و آنها را «خلافگویی با آنچه در مسیر مذاکره با قدرت‌های بزرگ رخ می‌دهد» خواند.  

به گزارش ایلنا٬ ده سال پیش، در تیرماه 1384، جنبش عدالتخواه دانشجویی سرخوش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری٬ با برنامه‌هایی مثل برگزاری تجمع برابر مرکز UCF  اصفهان، راه را برای اجرای سیاست‌های تهاجمی احمدی‌نژاد در سیاست خارجی هموار می‌کرد.

جنبش عدالتخواه دانشجویی آن زمان به صراحت اصلاح‌طلبان را نقد می‌کرد و فضای بعد از خرداد 84 را فضایی آزاد می‌دانست و اعضای آن می‌گفتند: «هنگامی که جناح چپ حکومت را در دست داشت، فضای سلبی به وجود آمد؛ خدا را شکر می‌کنیم که این فضا برطرف شده و جنبش دانشجویی فرصت بی‌بدیلی پیدا کرده تا یک صدا عدالت را فریاد بزند.»

برخی از اعضای همین تشکل٬ با وجود گزینش‌های پیچیده صدا و سیما با به تهیه کنندگی سیما رسیدند و گروه دیگر در تحریریه‌های روزنامه‌های حامی دولت٬ سرمقاله‌هایی در مدح اقدامات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی دولت نوشتند.

پویانمایی «دارا و ندار» (که مثل «تا ثریا» به کارگردانی مجید آسودگان و تهیه‌کنندگی محسن مقصودی تولید شده بود) برنامه‌ای بود که به ادعای سازندگان آن «در مدت زمان کمتر از 10 دقیقه به تبیین تاریخچه شکل‌گیری فناوری هسته‌ای، پیمان نامه NPT، آژانس انرژی اتمی، پروتکل الحاقی و شورای امنیت با قالبی بسیار خلاقانه و طنزگونه و جذاب پرداخته؛ آنگونه که {همه اقشار} می‌فهمند!

مستند «مردی با آرزوهای دور برد» مستند دیگری بود که به تهیه‌کنندگی مقصودی و کارگردانی علیرضا بوالی تهیه شده بود. بوالی سال گذشته با حکم سرافراز رئیس شبکه خبر سیما شد.

در تمام این سال‌ها این دست تهیه‌کنندگان یک رفیق همراه داشته‌اند؛ وحید جلیلی که یکی از فعالان فرهنگی فعال در جریان اصولگراست٬ همواره سعی کرده ارتباط خود را با برخی برنامه‌سازهای صداوسیما حفظ کند؛ ارتباطی که احتمالا جهت‌گیری سیاسی کارگردان‌های مستندهای خاص صدا و سیما را مشخص کند.

کد خبر : ۲۸۱۷۵۷