خبرگزاری کار ایران

مهلت استعفا دو هفته دیگر به پایان می‌‌رسد؛

اعضای شوراهای شهر در یک قدمی انتخابات مجلس

شهرداران و اعضای شورای شهرها تنها ده روز تا پایان مهلت استعفا فرصت دارند. در جلسات شورای شهرها بازار خداحافظی و استعفا در آخرین روزهای مهلت قانونی گرم است.

دو سال از انتخابات شورای شهرها و روستاها گذشته است٬ اما بسیاری از شوراها تحت تاثیر انتخابات مجلس وضعیت ناپایدار و نامعلومی از جهت استعفا یا عدم استعفای اعضای خود تجربه می‌کنند.

شهرداران و اعضای شورای شهرهای بزرگ و کوچک تنها ده روز تا پایان مهلت استعفا فرصت دارند و در جلسات شورای بسیاری از شهرها بازار خداحافظی و استعفا در آخرین روزهای مهلت قانونی گرم است.

تا دوره گذشته قانون به این شکل بود که اعضای شورای شهر می‌توانستند از شهری به جز حوزه انتخابیه خود کاندیدای مجلس شوند. بر این اساس٬ دوره قبل مرتضی طلایی و پروین احمدی‌نژاد از استان اصفهان و سمنان بنای ورود به مجلس را داشتند و از شورای تهران هم استعفا ندادند. اما تغییر این قانون در این دوره امکان این کار را از اعضای شورای شهر گرفته است. تغییری که با استقبال اعضای شورای شهر تهران مواجه شد چون با این کار تمرکز نمایندگان روی حوزه شهری بیشتر متمرکز می‌شد.

با این وجود در ماه‌های گذشته شوراهای شهر و شهرداری‌ها دوران آشفته‌ای را پشت سر گذاشتند و تعداد قابل توجهی از شهرهای ایران مثل اصفهان، قم، کرمانشاه و .... هنوز شهردار ندارند و در بسیاری دیگر در شورای شهر تغییراتی شکل گرفته است که بعید نیست در سرنوشت شهرداران تاثیرگذار باشد؛ هرچند داستان استعفاها هنوز به پایان نرسیده و بعید نیست در روزهای آینده شاهد استعفاهای بیشتر در شهرداری‌ها و شوراهای شهر باشیم.

نبود ساختار حزبی در ایران موجب شده این افراد که یکبار مزه اعتماد مردم را چشیده‌اند٬ این بار از احزاب نامرئی خانوادگی و محلی و صنفی وارد انتخابات مجلس شوند.

بعد از انقلاب اسلامی و در مجالس اول بعد از انقلاب حوزه‌های علمیه و روحانیون موثر شهرها نقش اساسی در تشکیل مجلس داشتند به طوری که در دهه هفتاد جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز به مرور بدل به بزرگترین احزاب کشور شدند.

در دوران اصلاحات به مرور استادان دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی در معرفی نامزدها تاثیرگذار شدند و احزابی مثل جبهه مشارکت و آبادگران جوان با اعضای جوان و تحصیلکرده خود به مرور سهم بیشتری از کرسی‌های مجلس ششم و هفتم را به خود اختصاص دادند. در دو دوره اخیر نیز فرماندهان دفاع مقدس به مرور از ارتش و سپاه بازنشسته شدند و با رفع منع قانونی جزو نامزدهای بالقوه انتخابات به شمار رفتند.

با این حال در مجلس دهم اقشار دیگری نیز به خیل مشتاقان ورود به پارلمان افزوده خواهند شد؛ به احتمال‌ قوی٬ مدیران احمدی‌نژاد از یک سو، مدیران ضرغامی از سوی دیگر و مدیران قالیباف شهردار تهران نیز تا امروز فعالیت‌های خود را برای ورود به مجلس شروع کرده‌اند و حالا باید این سه طیف در عین رقابت با اصلاح‌طلبان و گروه‌های سنتی سیاسی، با مدیران مستقل شهری نیز در اقصی نقاط ایران رقابت کنند؛ حاصل احتمالات؛ شنیده‌ها و البته اظهار نظرهای خود اعضای شوراهای شهر برای ورود یا عدم ورود به انتخابات مجلس جدول زیر است:

 

شهر

نام کاندیدا

مسئولیت

وضعیت استعفا

1

ارومیه

روح اله حضرت پور

عضو شورای شهر و فرزند شهردار

استعفا داد

2

آبادان

محمودرضا شیرازی

شهردار

هفته جاری استعفا می‌دهد

3

اصفهان

مرتضی سقائیان‌نژاد

شهردار

استیضاح شد و به شهرداری قم رفت

4

اردبیل

صدیف بدری

شهردار

استعفا داد

5

شیراز

پاک‌فطرت

شهردار

استعفا نمی‌دهد

6

 ساری

فرامرز نقیبی

عضو شورای شهر

استعفا داد

7

سنندج

یوسف اسدی

عضو شورای شهر

استعفا داد

8

بوشهر

سعید آزادشهرکی

شهردار

استعفا داد

9

ساری

کوروش یوسفی

عضو شورای شهر

استعفا را تقدیم کرد

10

مشهد

سید صولت مرتضوی

شهردار

استعفا نخواهد داد

11

کرمانشاه

؟؟؟

شهردار

چند ماه است شهردار ندارد

12

بندرعباس

راحله ملایی

عضو شورای شهر

استعفا داد

13

اردبیل

محمد فیضی زنگیر 

عضو شورای شهر

اعلام کاندیداتوری کرد

14

تهران

روح‌الله حافظی

عضو شورای شهر

نامشخص

15

تهران

مرتضی طلایی

عضو شورای شهر

نامزد شهرداری اصفهان

16

رفسنجان

علی اکبر پورمحمدی

شهردار

استعفا نمی‌‌‌دهد

17

بابل

سیف اله علی نیا

عضو شورای شهر

استعفا داد

18

ساوه

محمدرضا منصوری

عضو شورای شهر

استعفا داد

19

فولادشهر

علی کیانی

رئیس شورای شهر

استعفا داد

 
کد خبر : ۲۸۲۳۱۳