خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از فعالیت جدید احمدی نژادی ها؛

یکتا؛ حزبی که پیش از تاسیس دچار انشعاب شد!

حمیدرضا حاجی بابایی و مصطفی محمدنجار وزیر کشور دولت دهم نیز برای سازماندهی نیروها به اعضای یکتا کمک می‌کنند.

خبر عدم ارتباط کامران لنکرانی با حزب یکتا، جریانی سیاسی را بر سر زبان انداخت که چراغ خاموش فعالیت سیاسی خود را در آستانه انتخابات پیش می بردند. 

انتخابات مجلس دهم و ظهور یکتا!

ماجرا از اینجا آغاز شد که تعدادی از مدیران و وزیران احمدی‌نژادی با بهره‌مندی از شهرت وزارت، سودای نمایندگی مجلس کردند، اما فعالیت‌ آنها، نه تحت یک پرچم یا یک ساختار منسجم، بلکه بیشتر جزیره‌ای است تا فعالیتی متحد! ساختاری که بزرگترین مزیت را برای این جریان به همراه دارد. چه اینکه دیگر لازم نیست کسی مسئولیت خطاهای دولت احمدی نژاد و به عبارتی دولتی که خود از مدیران آن بودند را بپذیرند.

 مدیران احمدی نژادی به راحتی می توانند هنگام رو به رو شدن با منتقدان احمدی‌نژاد، دولت او را یک دولت انحرافی معرفی می‌کنند که از «مسیر اصیل اصولگرایی» دور شده است. البته وقتی در حلقه شیفتگان احمدی‌نژاد قرار می‌گیرند، این توان را هم دارند به تعریف و تمجید از او بپردازند.

دایره این سیاست تا جایی پیش رفته که خبر می‌رسد یکی از نمایندگان مجلس و از حامیان دولت دهم، این روزها بین مردم روستایی پتوهایی با شعار اصلاح‌طلبی نوین توزیع می‌کند تا سبد رای خود را هم از اعتبار اصلاح‌طلبی پر کند، هم از نام اصولگرایی.

عقب نشینی از عضویت در یکتا!

یکتا که مخفف «جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» بود، از همان ابتدا به عنوان حزب یاران احمدی‌نژاد معرفی شد و بسیاری از اعضایی که زمزمه حضور آنها در یکتا شنیده می‌شد، خیلی سریع عقب نشینی کردند تا هزینه دفاع از دولت دهم از اعتبار آنان نکاهد.

کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت نهم و گزینه اولیه پایداری‌ها برای ریاست جمهوری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تا به حال در جلسات یکتا حضور نداشته و فعالیت در جبهه پایدرای را ترجیح می‌دهد، و تاکید کرده این عدم ارتباط به خاطر سکونت در شیراز بوده است.

اعضای یکتا چه کسانی هستند

طبق شنیده ها در مرحله اول، یکتا فریدون عباسی (رییس سابق سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران) را به عنوان سخنگوی خود برگزیده تا انتقاد از برنامه‌های هسته‌ای دولت تابلو و شعار اولیه این تشکل باشد. هر چند سکوت خبری آنان نشان می‌دهد که هنوز اعضای موسس این جبهه برای بیان مواضع به جمع بندی کلی نرسیده‌اند.

حمیدرضا حاجی بابایی، عضو سابق حزب اعتدال و توسعه و عضو هیئت رئیسه مجلس هفتم و وزیر آموزش و پرورش و مصطفی محمدنجار وزیر کشور دولت دهم نیز برای سازماندهی نیروها به اعضای یکتا کمک می‌کنند.

چهارده نفر دیگر از مدیران ارشد دولت‌های نهم و دهم نیز در جلسات یکتا شرکت می‌کنند. افرادی که وظیفه پیوند زدن اعضای یکتا به سایر اصولگرایان را بر عهده دارند. شبیه همان مسئولیتی که مرتضی حاجی، موسوی لاری و عبدلله نوری در میان اصلاح‌طلبان به عهده گرفته‌اند.

انتخابات و اعلام میزان تقابل با دولت کنونی و دولت قبل

نکته اساسی در باره فعالیت یکتا یا تشکیلات جدیدی که تا زمان انتخابات متولد می‌شوند، معرفی جایگاه سیاسی آنان و موضع برابر دولت روحانی و دولت احمدی‌نژاد است. با این حال کمتر از نه ماه به انتخابات مجلس باقی مانده است و گروه‌های سیاسی باید برای عرضه اندام در این عرصه هرچه سریع‌تر و صریح‌تر مواضع خود را در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهند.

اما در این میان یک مشکل اساسی به وجود می‌آید. در غیبت ساز و کار مشخص حزبی،‌ سهم این نواصولگرایان افراطی در لیست‌های اصولگرایان کاهش خواهد یافت. آنها باید برای قرار گرفتن در لیست‌های انتخاباتی رایزنی کنند و در زمانی که احتمالا اعتدال‌گرایان رای بالایی به خود اختصاص خواهند داد، رقابت درون‌حوزه‌ای می‌تواند آسیبی جدی برای اصولگرایان باشد.

چند سال پیش جمعی از همین نو اصولگرایان در قالب جبهه پایداری فعال شدند، اما جبهه پایداری از یک طرف به عنوان مخالف شماره یک دولت روحانی و از سویی دیگر به عنوان منتقد احمدی‌نژاد، هم در میان اصولگرایان و هم در میان اصلاح‌طلبان جایگاه خاصی ندارد و این موجب شد تا تولد یک تشکیلات جدید یا یک نام جدید برای یک گروه قدیمی به نام «حزب یکتا» بار دیگر مطرح شود.

کد خبر : ۲۸۲۹۱۲